Co-warehousing w Polsce – na czym polega i dlaczego warto z niego korzystać?

Niewiele osób słyszało o czymś takim jak co-warehousing w Polsce. Jest on nowością, szansą, hitem, naturalną koleją rzeczy i odpowiedzią na zapotrzebowanie współczesnego importera. W dobie licznych zmiennych, niestałości sytuacji międzynarodowej i zmian wynikających z ewolucji modeli biznesowych pojawiło się zapotrzebowanie na zwinne, łatwe do dopasowania rozwiązanie magazynowe. Czym jest co-warehousing? Na czym polega to rozwiązanie i dlaczego świetnie sprawdzi się wśród polskich importerów, eksporterów i przedsiębiorców? Zapraszamy do lektury!

Co-warehousing w Polsce – na czym polega nowa jakość magazynowania?

Agencja celna. Załadunek naczepy typu firana.
Załadunek przesyłki drobnicowej w magazynie.

Co-warehousing (collaborative warehousing) to usługa krótkoterminowego i średnioterminowego najmu magazynów. Jest to dobre rozwiązanie dla tych, którzy chcą przetestować dany rynek, obrotują towarem sezonowym bądź z innych powodów nie chcą bawić się w tradycyjne magazynowanie. To zaś potrafi być problematyczne: magazyny nieraz wymagają długookresowych umów, których czas trwania wynosi minimum rok lub nawet dwa lata. W sytuacji pilnej jednorazowej potrzeby takie podejście do magazynowania zwyczajnie się nie opłaca. Dużo lepszym rozwiązaniem byłoby wynająć niedużą powierzchnię na krótki okres potrzebny np. do rozdystrybuowania małej partii towaru sprowadzonego zza granicy. Niektórzy poradzą sobie z tym zadaniem w dwa dni, inni będą potrzebowali tygodnia. Tak czy tak, wynajem powierzchni na cały okres trwania umowy oznacza w podobnych sytuacjach straty.

W odpowiedzi na zapotrzebowanie na całym świecie pojawiają się firmy oferujące usługi krótkoterminowego najmu magazynów. Co-warehousing w Polsce jest w początkowej fazie rozwoju, dlatego sam termin może nie mówić zbyt wiele. By łatwiej zobrazować, na czym to polega, posłużymy się technologiczną analogią.

Co-warehousing pod wieloma względami przypomina popularne rozwiązania współdzielenia/najmu krótkoterminowego. Gdybyśmy mówili o motoryzacji, powinniśmy myśleć o Panek Carsharing. W kwestiach powierzchni biurowych myślimy o coworkingach, takich jak WeWork. Gdybyśmy myśleli o hotelarstwie, najlepszym skojarzeniem będzie AirB’n’B bądź Booking.com.

Właściciel magazynu na krótki czas udostępnia zazwyczaj niewielką przestrzeń w swoim magazynie. To rozwiązanie zdobywa ogromną popularnośc na całym świecie. Na Zachodzie funkcjonują już firmy zrzeszające właścicieli magazynów i budujące sieć, która największe oblężenie ma dopiero przed sobą. Głównym czynnikiem wzrostu zainteresowania co-warehousingiem jest bowiem coraz większe zapotrzebowanie na wsparcie działalności e-commerce.

Co-warehousing w Polsce. Dla kogo będzie to idealne rozwiązanie?

Co-warehousing w Polsce. Magazyny z prostym dostępem dla obsługi i pojazdów zaopatrzenia.
Przestrzeń co-warehousingowa to często oddzielne mikromagazyny z bezpośrednim dostępem dla pojazdów zaopatrzenia i wózków widłowych.

Podejście do magazynowania jest w Polsce dość jednolite i skostniałe, przez co wielu przedsiębiorców nie korzysta z magazynów tak, jak tego potrzebuje. W zachodnich gospodarkach od kilku lat coraz wyraźniejszy jest trend przesunięcia akcentu w kierunku elastycznych rozwiązań magazynowych. Według analiz firm Colliers, w ostatnich latach nastąpił znaczny wzrost zapotrzebowania na magazyny organizacji trzecich, pozwalające na przechowywanie produktów należących do wielu marek – nie tylko na Zachodzie. Co-warehousing w Polsce to ciekawa perspektywa także dla przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą internetową. E-commerce od wielu lat zyskiwal na popularności, jednak w dobie pandemii stał się jednym z głównych sposobów robienia zakupów przez Polaków.

Na zmianach zachodzących w branży magazynowej mogą skorzystać więc prywatni sprzedawcy i nieduże sklepy internetowe. Co-warehousing jest również dobrym rozwiązaniem dla startupów i firm niedysponujących ogromnym zapleczem logistycznym. Słowem, na tym rozwiązaniu najwięcej skorzystają wszyscy ci, którzy:

  • ograniczają koszty
    • Krótkookresowy najem magazynu w placówce co-warehousingowej pozwala na redukcję kosztów nie tylko dzięki oszczędności wolnego miejsca. Nie trzeba wynajmować/kupować specjalistycznego sprzętu magazynowego, takiego jak wózki widłowe, podnośniki itp.
  • na bieżąco skalują działania
    • Co-warehousing pozwala na szybkie adaptowanie warunków do zapotrzebowania. Przykładowo, przy starcie jakiegoś produktu, w ten sposób eliminuje się nadmierne wydatki na magazynowanie w przypadku klapy produktu i zalegania na magazynie!
  • nie są tytanami magazynowania
    • Prawda jest taka, że nie każdy musi się znać na wszystkim. Zdecydowanie się na co-warehousing zazwyczaj oznacza oddanie towaru w ręce specjalistów, którzy oferują klientom gotową usługę i nadzór nad powierzonym ładunkiem.

Co-warehousing w Polsce dopiero się zaczyna i dzięki temu może ulegać licznym modyfikacjom. Niewykluczone jest np. powstanie połączeń co-warehousingu z coworkingiem.

Uniwersalne podejście do magazynowania, czyli co-warehousing w Polsce

Co-warehousing w Polsce. Klasyczna przestrzeń magazynowa, w której wielka hala podzielona jest na sektory, a towary umieszczone są na regałach.
Tradycyjnie rozumiana przestrzeń magazynowa jest pełna regałów i palet.

Myśląc “magazyn” widzimy wielką halę z rzędami ogromnych regałów, pomiędzy którymi jeżdżą wózki widłowe. W przypadku co-warehousingu często mamy do czynienia z mniejszymi powierzchniami albo podzieloną dużą przestrzenią. Często są to boksy oddzielone od reszty magazynu przesuwnymi ścianami, których układ można łatwo modyfikować w zależności od potrzeb. Zależnie od rozmiarów przechowywanego towaru boksy mogą być puste bądź wyposażone w regały.

Gdy przechowywany towar znajduje się w kartonach, najlepiej jest korzystać z boksu wyposażonego w regały. Jeśli towar znajduje się na paletach – dobrze jest nie mieć dodatkowego wyposażenia w pomieszczeniu, dzięki czemu łatwo można manewrować paletami.

Możliwość modyfikowania przestrzeni co-warehousingowej jest wspaniałym narzędziem ułatwiającym oszczędność finansów. Dodatkową zaletą tego rodzaju magazynowania jest łatwość zabezpieczenia: monitoring małej powierzchni nie stanowi problemu i łatwo jest kontrolować stan towaru skupionego na małej powierzchni. Dominują trzy rodzaje przestrzeni co-warehousingowej:

  • boksy z przesuwnymi ścianami (wykonanymi np. z kraty bądź z paneli) – często domyślnie wyposażane w półki i regały
  • zabudowane pomieszczenia otwierane w stronę korytarza, najczęściej puste
  • wyznaczone obszary otwartej przestrzeni magazynowej

Przestrzenie co-warehousingowe często oferują szereg udogodnień i usprawnień przydatnych dla przedsiębiorców. Zgodnie z duchem kolektywności i współpracy, wynajem przestrzeni magazynowych można wzbogacić o pomocnicze usługi w rodzaju asystentów czy stacje do pakowania przesyłek. W przypadku, w którym przedsiębiorca ze względów ekonomicznych woli samodzielnie zająć się obsługą swojej przestrzeni magazynowej, stwarza to dodatkowe możliwości w prowadzeniu biznesu. Podobnym usprawnieniem dla małych przedsiębiorstw decydujących się na co-warehousing jest wspominana wcześniej przestrzeń coworkingowa. Dobrze jest mieć biuro bezpośrednio w sąsiedztwie magazynu 😉

Chcesz korzystać z co-warehousingu, ale nie wiesz, jak się za to zabrać?

Odezwij się do nas! Na początku lutego nawiązaliśmy współpracę z pionierami co-warehousingu w Polsce, firmą ForLogistic [więcej informacji już niedługo!]. Dzięki naszej współpracy jesteśmy w stanie zaoferować klientom szeroką gamę rozwiązań logistycznych i transportowych. Niezależnie od tego, czy reprezentujesz mały startup, czy wielką korporację – chętnie pomożemy zoptymalizować proces logistyczny i maksymalnie efektywnie wykorzystać dostępne rozwiązania transportowe i magazynowe!

SZYBKI KONTAKT

KONTAKT ZE SPEDYTOREM
Pn. - Pt. 8:00 - 16:30

[Ocen: 2 Średnio: 5]

Powiązane artykuły

2 Komentarze do “Co-warehousing w Polsce – na czym polega i dlaczego warto z niego korzystać?”

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Możesz użycz tych znaczników HTML tagów i atrybutów:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

6 − 5 =