Import towarów z Chin - charakterystyka transportu kolejowego z Chin

Import towarów z Chin: rzemiosło spedytora kolejowego

Praca spedytora to nie tylko wielkie transformatory, samoloty frachtowe przewożące zaawansowane technicznie pojazdy wojskowe, czy materiały godne oscarowego dreszczowca. To także zwyczajne zlecenia, umiarkowanie skomplikowane transporty, w których wszystko ma szansę pójść tak, jak powinno. W całym rzemiośle spedytora istotną rolę odgrywa import towarów z Chin. Ten z kolei, nigdy nie należący do najprostszych, obecnie dodatkowo skomplikował się w związku z pandemią koronawirusa. W dzisiejszym artykule przyglądamy się transportowi zrealizowanemu ostatnio przez nasze spedytorki z działu spedycji kolejowej. Jak wygląda ich rzemiosło, w którym wykorzystuje się coraz popularniejszy transport kolejowy z Chin?

Import towarów z Chin – charakterystyka transportu kolejowego z Azji

Import towarów z Chin.
Import towarów z Chin koleją zawsze wiąże się z wykorzystaniem innych środków transportu.

Transport kolejowy z Chin jest stosunkowo nowym rozwiązaniem, z którego korzystają warszawskie spedycje. Wykonalny od lat 70. XX wieku, natomiast pełny potencjał połączenia kolejowego Chin z Europą dało się wykorzystać dopiero od 2013 roku, kiedy przewodniczący Chińskiej Republiki Ludowej ogłosił powstanie nowego stałego połączenia. Pierwsze lata dla tego rodzaju transportu prezentowały się dosyć skromnie. Pierwsze przejazdy, jeszcze w 2011 roku, zamknęły się w 20 pociągach, w 2013 roku w 80, a w 2014 już 308. Obecnie notujemy lawinowy wzrost pociągów ruszających z Chin do Europy, z liczbą połączeń na poziomie 6500-7000 w skali roku. Nowy Jedwabny Szlak został dokładnie przedstawiony w liczbach w raporcie OECD.

Pociągi wyruszają z chińskich hubów logistycznych, takich jak Shenzhen, Wuhan, Xi’an, Tianjin, Chongquing, Beijing i inne. Zabierają w trasę do 40 kontenerów 20′ HC bądź standardowych wagonów przystosowanych do transportów specjalistycznych i masowych. Dzięki umowom międzynarodowym, w toku transportu wyeliminowane są kontrole celne na każdej granicy, a opłaty i przepisy sprzyjają ciągłości przewozu. Skutkuje to krótkim czasem transportu: pociąg z Chin do Polski może dotrzeć już w dwa tygodnie. Nie jest to jednak reguła – często zdarzają się transporty, które docierają do polskiej granicy w krótszym czasie.

Często zdarzają się transporty, które docierają do Polski w 9, 10 dni. Do tej pory rekord marca padł 18.03 – ładunek dotarł do celu w 10 dni od wyruszenia składu.

Rozstaw torów w Federacji Rosyjskiej i krajach byłego ZSRR jest większy od rozstawu normalnotorowego, stosowanego w Polsce. Stanowi to utrudnienie, jednak Polska dysponuje terminalem w Małaszewiczach (największym terminalem kolejowym w Europie Środkowo-Wschodniej) oraz Euroterminalem w Sławkowie (najdalej na zachód wysunięty odcinek kolei szerokotorowej na świecie). Efektywnie stawia to Polskę w roli głównego odbiorcy towarów z Nowego Jedwabnego Szlaku, nawet jeśli tylko w celach przeładunkowych.

TRANSPORT KOLEJOWY ODGRYWA ROSNĄCĄ ROLĘ W ZAKUPACH NA ALIEXPRESS

Import towarów z Chin – opis przypadku

Import towarów z Chin. Duży terminal przeładunkowy kolei towarowej.
Kolejowe terminale logistyczne zajmują zazwyczaj dużą powierzchnię. Import towarów z Chin wymaga infrastruktury.

Ze względu na ekonomię, stabilność oraz łatwość, transport kolejowy z Chin jest idealnym rozwiązaniem logistycznym dla importerów. Sprawia to, że spedytorzy mają pełne ręce roboty. Poniżej prezentujemy jeden z przypadków, który nie wiązał się z nie wiadomo jakim wyzwaniem.

Podobnie jak Transport drogowy z Hamburga do Warszawy, jest to artykuł opisujący rzemiosło spedytora kolejowego na konkretnym przykładzie z doświadczenia BBA Transport System. Dział spedycji kolejowej ma wieloletnie doświadczenie we współpracy z firmami w Chinach. Firma była jedną z pierwszych polskich spedycji zajmujących się organizacją przewozów Nowym Jedwabnym Szlakiem.

Okoliczności poprzedzające transport oraz początek realizacji

Klient zwrócił się do naszych spedytorów z zapytaniem odnoszącym się do transportu ładunku z Shenzhen do Pruszkowa pod Warszawą. Klienta interesował model transportu D2D w określonym terminie. Lista zadań przedstawiała się następująco:

  • konsolidacja towaru dostarczonego przez kilku dostawców;
  • wybranie rodzaju transportu – całokontenerowego lub drobnicowego;
  • zmieszczenie się w czasie przeznaczonym na realizację transportu.
Import Towarów z Chin. Pociąg towarowy z lokomotywą spalinową.
Większa część Nowego Jedwabnego Szlaku nie została zelektryfikowana.

Zadania, jak w przypadku wspomnianego transportu z Hamburga do Warszawy, nie odbiegały specjalnie od standardowych. Zapytanie wpłynęło od klienta po poleceniu jednego z naszych partnerów. Ładunkiem transportu były opakowania na zegarki, wykonane z tworzywa sztucznego, tektury niefalistej i wypełnienia w postaci poduszek z tworzywa sztucznego. Oferta powstała na podstawie kosztów przedstawionych przez agenta, została zaakceptowana przez klienta. Ramy działania zakładały odbiór towaru z fabryki na 7 dni przed wysyłką, realizację w 20-24 dni w systemie D2D (door to door) na trasie Shenzhen – Pruszków pod Warszawą. Po przedstawieniu planu realizacji z zakładanymi datami wykonania, klient zaakceptował naszą propozycję i mogliśmy podjąć się zadania.

Procedury początkowe, drobne utrudnienia i dalszy przebieg transportu

Pomimo przewidywanej przez nas bezproblemowości, i tym razem musiały pojawić się drobne komplikacje. Pierwszą był fakt dostawy ładunku od czterech załadowców. Ten pozornie błahy fakt oznaczał konieczność konsolidacji towaru z czterema kompletami dokumentów. Spedytorzy skonsolidowali towar w jedną przesyłkę – zagwozdką pozostała jednak kwestia tego, jak najkorzystniej będzie nadać transport. Wybór był pomiędzy przesyłką drobnicową, z towarem innych importerów w kontenerze oraz całokontenerową – z wyłącznością na kontener. Ostatecznie zdecydowaliśmy się na transport całokontenerowy.

Import towarów z Chin - Transport Kolejowy z Chin - mapa poglądowa trasy pociągu
Import towarów z Chin – Transport Kolejowy z Chin – mapa poglądowa trasy pociągu

Towar, zgodnie z założeniami, został odebrany od załadowców na tydzień przed transportem, co dało wystarczająco dużo czasu na konsolidację przesyłki. W tym miejscu pojawił się jednak poważny problem: pierwotnym terminalem początkowym miało być Wuhan. Chwilę po rozpoczęciu procesu spedycyjnego miał miejsce początek epidemii, skutkującej zamknięciem miasta oraz ograniczeniem pracy terminali. Ostatecznie spedytorka zdecydowała się więc na obejście regionu Wuhan. Po wyruszeniu z Shenzhen pociąg został przekierowany do Chongquing, a następnie Xi’an, by dalej skierować się na tory Nowego Jedwabnego Szlaku. Przejazd do Warszawy trwał 14 dni. Złożyło się na to 12 dni w trasie oraz 2 dni procedur celnych i przeładunkowych w terminalu Małaszewicze. Towar dotarł do klienta w określonych wcześniej ramach czasowych.

Import towarów z Chin – podsumowanie

Jak widać, gdy wszystko idzie zgodnie z planem, transport towarów z Chin jest szybką i efektywną metodą przewozu towarów. Jakie są główne czynniki sukcesu w tym rodzaju?

Przede wszystkim trzeba postawić na sumiennych, doświadczonych spedytorów. Dział spedycji kolejowej BBA Transport System składa się z profesjonalistów, zajmujących się najróżniejszymi, licznymi zleceniami transportu kolejowego. Szczególnie ważny w transportach z Chin jest również dobry kontakt z lokalnym agentem, dobrze rozeznanym w rynku i przepisach prawnych. Dzięki gładkiej współpracy ze sprawdzonymi partnerami nie tylko oszczędza się czas, lecz także minimalizuje ryzyko nieprzewidzianych zdarzeń i dodatkowych opłat.

Powiązane artykuły

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użycz tych znaczników HTML tagów i atrybutów:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

17 − osiem =