Transport kontenerów, czyli jak tanio przewieźć wiele rzeczy na raz

Gdy powie się „transport”, od razu myśli się „kontener”. Nic dziwnego – ich użycie jest najpowszechniejszym rozwiązaniem w transporcie cargo, zwłaszcza w transporcie morskim. Ich uniwersalność wiąże się z tym, że można nimi przewozić właściwie wszystko. Od ładunków drobnicowych, przez przesyłki całokontenerowe, aż po maszyny specjalistyczne. Oczywistym jest, że tak zróżnicowany ładunek oznacza zróżnicowaną formę, a więc zarówno użytkowanie, jak i transport kontenerów są złożonym tematem.

Czym są kontenery?

Kontener 40' Flat Rack
Kontener 40′ Flat Rack

Kontenery, w najprostszym ujęciu tematu, są zwyczajnie wielkimi metalowymi pojemnikami, w których można przechowywać i transportować inne pojemniki. W transporcie pojawiły się stosunkowo niedawno – na początku XX wieku. Pierwotnie były nieprzystosowanymi do piętrzenia metalowymi skrzyniami, które dopiero w ciągu następujących lat zostały ustandaryzowane i weszły do powszechnego użycia. Mimo standaryzacji, wciąż nie były uniwersalne – proces transportu był drogi i powolny ze względu na konieczność przeładowywania ich zawartości na statki. W 1955 problemem tym zajął się Malcolm McLean, który stworzył pierwszy na świecie kontenerowiec. Od tamtej pory transport kontenerów przyśpieszył, stał się tańszy i efektywniejszy.

To właśnie dzięki postępującej standaryzacji i optymalizacji obecnie kontenery kojarzą się tak, jak się kojarzą. Obecnie dzielą się na wiele rodzajów, spośród których część służy do transportu standardowych wysyłek, a część została wyspecjalizowana. Poniżej przedstawiamy krótki wybór najpowszechniejszych kontenerów wraz z krótkim opisem, do czego służą.

Rodzaje kontenerów

Kontener 20' RF
Kontener 20′ RF

W transporcie funkcjonuje bardzo wiele rodzajów kontenerów. Część z nich jest jednak na tyle wyspecjalizowana, że wciąganie ich do statystyki niepotrzebnie ją rozwleka. Z tego powodu w tym akapicie prezentujemy dziesięć podstawowych rodzajów kontenerów. Podstawowym sposobem określania ich typów jest długość mierzona w stopach. Najpopularniejsze są dwa rozmiary: 20′ oraz 40′. Co za tym idzie, mamy dwa podstawowe kontenery ogólnego przeznaczenia (dry containers).

  • Kontener 20′ – kontener o długości 20 stóp. Mieści się w nim 11 europalet albo 9-10 palet przemysłowych.
  • Kontener 40′ – kontener o długości 40 stóp. Mieści się w nim od 23 do 24 europalet oraz 20-21 palet przemysłowych.

Dla niektórych towarów standardowy kontener nie jest wystarczającym rozwiązaniem. W takich wypadkach stosuje się kontenery o podwyższonej wysokości, czyli High-Cube (HC). Większość specjalistycznych kontenerów również można zmodyfikować do wymiarów HC.

  • Kontener 20′ RF – kontener o długości 20 stóp przeznaczony do przewozu towarów w temperaturze kontrolowanej (reefer container).
  • Kontener 40′ RF – podobny kontener o długości 40 stóp. Kontenery RF umożliwiają przewóz towarów w zakresie temperatur od -35 st. C aż do 30 st. C.
  • Kontener 20′ OT – kontener o długości 20 stóp z otwieranym dachem.
  • Kontener 40′ OT – kontener o długości 40 stóp z otwieranym dachem. Zdejmowany dach tego typu kontenerów może być zarówno sztywny (hard top), jak i elastyczny (plandeka). Ten typ kontenerów jest szczególnie przydatny przy załadunku towaru dźwigiem.
  • Kontener 20′ FTR – kontener z otwartym dachem i bokiem (flat rack) o długości 20′.
  • Kontener 40′ FTR – podobny kontener o długości 40 stóp. Tego typu kontenerów używa się do transportu ładunków wychodzących poza obrys kontenera w górę i po bokach.
  • Kontener platforma 20′ – kontener-platforma o długości 20 stóp.
  • Kontener platforma 40′ – podobny kontener, choć o długości 40′. Tak jak kontenery FR, kontenery-platformy służą do przewożenia ładunków o niestandardowych rozmiarach.

Transport kontenerów

Transport kontenerów - załadunek
Transport kontenerów – załadunek

Gdy już wiemy, jakimi kontenerami możemy przewozić nasze towary, pojawia się jeszcze jedno, zaskakująco nieoczywiste pytanie. Jak te kontenery przewieźć? Możemy odpowiedzieć na nie na dwa sposoby: statkiem albo ciągnikiem. Warto zaznaczyć, że wbrew temu określeniu preferowanych środków transportu, istnieją również kontenery lotnicze. Siłą rzeczy są one jednak nieco mniej pojemne i dużo droższe w przesyłce. Dlatego należy skupić się na transporcie morskim i drogowym.

Transport drogowy kontenerów odbywa się z wykorzystaniem naczep wyposażonych w ramy kontenerowe. Jest uzależniony jedynie od przepisów dotyczących transportu drogowego w państwie, do którego przewożony jest kontener. Masa maksymalna ładunku mieści się więc zazwyczaj w granicach 20-25 ton.

Transport morski kontenerów zazwyczaj odbywa się z wykorzystaniem kontenerowców – statków potrafiących zabrać naraz nawet kilkanaście tysięcy kontenerów. Głównym problemem w transporcie kontenerów drogą morską jest to, by poprawnie rozplanować umieszczenie ładunku na i pod pokładem. Pierwszą trudnością jest rozmieszczenie kontenerów w taki sposób, by zapewnić całemu statkowi stabilność. Drugą zaś, ale bezpośrednio związaną z pierwszą, jest rozplanowanie ładunku tak, by każdy kontener trafił tam, gdzie ma trafić. Najcięższe kontenery powinny być umieszczane na spodzie konstrukcji, w związku z czym rozładowywanie ich w portach pośrednich może być bardzo problematyczne.

BBA Transport System transportuje kontenery

W BBA Transport System pracują najlepsi eksperci w branży TSL. Ich wieloletnie doświadczenie procentuje – potrafią jak najlepiej zaplanować trasę transportu i współpracują z wykwalifikowanymi, sprawdzonymi partnerami. Podjęcie się zlecenia przez BBA Transport System oznacza gwarancje najniższej ceny i pewności dostawy, a więc satysfakcji Klienta – zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami!

SZYBKI KONTAKT

Nasi specjaliści czekają na kontakt z Twojej strony. Nie zwlekaj.

Tradycyjny kontakt ze spedytorem.
Pn. - Pt. w godz. 8:00 - 16:30

Telefon: +48 22 463 47 01
E-mail: transport@bbats.pl

Wyślij nam swoje dane, a nasz spedytor
skontaktuje się z Tobą!

[Głosów:0    Średnia:0/5]