Rodzaje i Wymiary Kontenerów Morskich

Kontenery morskie: rodzaje, wymiary i ładowność – INFOGRAFIKA

Mało jest na świecie rzeczy, które kojarzą się z transportem morskim bardziej niż kontener. Można śmiało powiedzieć, że w chwili swojego pojawienia, zrewolucjonizowały transport. I choć pierwsze projekty kontenerów pojawiały się już na początku XX wieku, to pierwszy kontenerowiec został oddany do użytku dopiero w 1955 roku. Wtedy też Malcolm McLean opracował jednolity i uniwersalny wzorzec kontenera. Od tamtej pory organizacje międzynarodowe uzgodniły przepisy dotyczące przewozu towarów w kontenerach, a same kontenery uległy specjalizacji. W dzisiejszym artykule prezentujemy zestawienie najpowszechniejsze kontenery morskie.

Rodzaje, wymiary i ładowność – kontenery morskie w transporcie międzynarodowym

Na początek przytoczymy encyklopedyczny opis kontenera. Według The Geography of Transport Systems i danych World Shipping Council,

…w transporcie dominuje kontener 20′ i 40′ przystosowany do transportu intermodalnego (89% wszystkich kontenerów). Ma on formę metalowego pudła o długości 20′ lub 40′, szerokości 8′ oraz wysokości 8’6″ bądź 9’6″ i udźwigu zazwyczaj 28,5 t. Kontenerów używa się do pakietowania przesyłek w celu łatwiejszego transportu i składowania. Kontenery są wyposażone w szereg wspólnych elementów konstrukcyjnych, dzięki którym mogą być przenoszone, piętrzone i składowane. 

Dzięki zastosowaniu kontenerów możliwa jest konteneryzacja – obok paletyzacji jedna z podstawowych metod grupowania towarów. Poniżej przedstawiamy standardowe wymiary kontenerów najpopularniejszych w transporcie morskim. Zachęcamy do zapoznania się z innymi naszymi tekstami poradnikowymi!

PORADNIK: TRANSPORT MORSKI Z CHIN I OPIS DOKUMENTÓW

Wymiary kontenerów najczęściej stosowanych w transporcie morskim

Kontener 20′ DV

Jeden z podstawowych rodzajów kontenerów. Doskonale nadaje się do transportu małych ilości towaru bądź przewozu ładunków, których nie można przetransportować zbyt wiele (np. są bardzo ciężkie).
Kontenery morskie. Grafika przedstawiająca podstawowe wymiary kontenera 20'DVPojemność: 32,3 m³
Ładowność: 21 680 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 227 cm
Długość wewnętrzna: 590 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 239 cm

Kontener 40′ DV i 40′ HC

Standardowy typ kontenera, powszechnie stosowany zarówno w transporcie drogowym, jak i w transporcie morskim. Doskonale nadają się do wszystkich ładunków neutralnych. Dostępne są w wariantach DV (standardowy) oraz HC (High Cube – podwyższony).

Kontenery morskie. Grafika przedstawiająca podstawowe wymiary kontenera czterdziestostopowego DV.Pojemność: 67,3 m³
Ładowność: 28 500 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 227 cm
Długość wewnętrzna: 1 200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 239 cm

 

Podwyższony kontener czterdziestostopowy charakteryzuje się znacznie zwiększoną przestrzenią ładunkową. Wytrzymałość konstrukcji pozostaje jednak niezmieniona, dlatego ładowność dla kontenerów 40′ DV i 40′ HC jest taka sama.

Kontenery morskie. Grafika przedstawiająca standardowe wymiary kontenera czterdziestostopowego high cube.Pojemność: 76,3 m³
Ładowność: 28 500 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 260 cm
Długość wewnętrzna: 1 200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 270 cm

Kontener 45′ HC PW

Kontenery 45′ najczęściej używane są do transportu pomiędzy europejskimi portami. Dzięki wydłużeni i poszerzeniu, charakteryzują się zwiększoną przestrzenią ładunkową.

Kontenery morskie. Grafika przedstawiająca standardowe wymiary kontenera 45' HC PW.Pojemność: 88,7 m³
Ładowność: 29 550 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 260 cm
Długość wewnętrzna: 1350 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 242 cm / 270 cm

Kontener 20′ i 40′ Open Top

Kontenerów tego rodzaju używa się do przewozu przesyłek, które nie mieszczą się w drzwiach ładunkowych albo które zmieściłyby się w drzwiach, ale z różnych powodów nie nadają się do załadunku w ten sposób. Od góry towar zabezpiecza nieprzemakalna plandeka.

Kontenery morskie. Grafika przedstawiająca standardowe wymiary kontenera typu open-top.Pojemność: do 76,3 m³
Ładowność: do 28 500 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 260 cm
Długość wewnętrzna: do 1200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 270 cm

Kontener 20′ i 40′ Flat Rack

Jest to specjalistyczny rodzaj kontenerów, przystosowany do przewozu ciężkiego sprzętu i przesyłek niemieszczących się do normalnych kontenerów. Są to np. maszyny, których nie można rozmontować do transportu. Niektóre z kontenerów dysponują składanymi ścianami, co ułatwia chociażby załadunek.

Kontenery morskie. Grafika przedstawiająca standardowe wymiary kontenera typu "Flat Rack"Pojemność: n/d
Ładowność: do 42 100 kg
Szerokość/wysokość drzwi: n/d
Długość wewnętrzna: do 1200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 270 cm

Kontener 20′ i 40′ Platforma

Podobnie jak kontenery Flat Rack, tak i platformy służą do przewozu przesyłek, które nie mieszczą się do normalnego kontenera. Kontener tego typu jest pozbawiony ścian, a więc najlepiej sprawdza się przy transporcie jednoczęściowych towarów.

Grafika przedstawiająca standardowe wymiary kontenera typu "platforma"Pojemność: n/d
Ładowność: do 42 100 kg
Szerokość/wysokość drzwi: n/d
Długość wewnętrzna: do 1200 cm
Szer0kość/wysokość wewnętrzna: 230 cm / –

Kontener 20′ i 40′ Reefer

Kontenery typu reefer, czyli chłodnie, są przeznaczone do transportu wszelkich towarów, które wymagają odpowiednich warunków temperaturowych. Paradoksalnie chłodnie nie tylko chłodzą, ale również grzeją: utrzymują temperaturę na dowolnym poziomie w przedziale od -65°C do 40°C.

Grafika przedstawiająca standardowe wymiary kontenerów specjalistycznych-chłodniczych typu "Reefer"Pojemność: do 76,3 m³
Ładowność: do 28 500 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 260 cm
Długość wewnętrzna: do 1156 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 230 cm / 240 cm

 

SKONTAKTUJ SIĘ ZE SPEDYTOREM MORSKIM

Najpopularniejsze kontenery morskie: INFOGRAFIKA

Ponieważ w BBA Transport System przykładamy dużą wagę do pozytywnych doświadczeń partnerów, klientów i odbiorców, przygotowaliśmy specjalną infografikę zbierającą najważniejsze informacje w jednym miejscu. Zachęcamy do korzystania z niej w przypadku, gdy potrzebne będzie przypomnienie sobie informacji na temat kontenerów. Dodatkowo infografika zawiera rozkład palet typu euro i palet standardowych w opisanych wyżej kontenerach 20′ i 40′. Źródło infografiki: www.drobnica-morska.pl

Grafika zbiorcza przedstawiająca wszystkie najpopularniejsze rodzaje kontenerów wraz z ich wymiarami.

 

Powiązane artykuły

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użycz tych znaczników HTML tagów i atrybutów:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

20 − dwa =