transport towarów do francji

Czy transport towarów do Francji się opłaca?

Kraj znad Sekwany uchodzi za jedno z najpotężniejszych państw świata. Nic więc dziwnego, że jest to – zaraz po Niemczech – najchętniej wybierany przez polskich przewoźników kierunek przewozu rzeczy. Na co należy zwrócić szczególną uwagę transportując tam towary i czym charakteryzuje się ten rynek? Czy transport towarów do Francji jest opłacalny? Czy europejscy przewoźnicy realizujący przewozy na rzecz Republiki mogą czuć się bezpiecznie? Eksperci dostrzegają duży potencjał w tych przewozach, dane potwierdzają, że eksport produktów i przewozy kabotażowe na terenie Francji przynoszą wiele profitów, lecz czy sytuacja może ulec zmianie po przyjęciu pakietu mobilności?

Czy transport towarów do Francji się opłaca?

Ponad 14% przewozów pojazdów ciężarowych na polskich blachach jest realizowanych do kraju nad Sekwaną. Ogólne zainteresowanie transportem towarów do Francji jest wynikiem dużej liczby ludności, która wynosi niespełna 67 milionów osób i godnego podziwu potencjału gospodarczego. Istotna jest tutaj także kwestia dobrze rozwiniętej infrastruktury. Zgodnie z danymi Eurostatu, ponad 87% transportów do Francji jest realizowanych samochodami ciężarowymi. Jednocześnie 10,5% stanowi przewóz kolejowy, zaś 2,2% towarów dociera drogą morską.

Francja krajem niskiego ryzyka?

Nagłaśniane w ostatnim czasie przez media protesty tzw. żółtych kamizelek mogą sprawiać wrażenie, że we Francji nie dzieje się dobrze. Media gospodarcze i branżowe szeroko rozpisują się na temat paraliżu komunikacyjnego wywołanego przez protestujących na drogach. W ten sposób demonstrują oni brak zgody na usilnie wprowadzaną reformę emerytalną. Ale czy rzeczywiście są podstawy, by twierdzić, że sytuacja Francuzów nie wygląda najlepiej?

transport towarów do francji
Agencje ratingowe wysoko oceniają bezpieczeństwo we Francji

Największe agencje ratingowe określają Republikę Francuską jako kraj niskiego ryzyka zarówno politycznego, jak i ekonomicznego. Dynamika francuskiego PKB wynosi ok. 1,7%, a jej monetarna wartość plasuje się na poziomie  2 311 950,58 mln. Także prężnie rozwijana infrastruktura i spadek liczby przedsiębiorstw produktowych na rzecz firm świadczących usługi i handel dają obraz kraju godnego podjęcia współpracy logistyczno-transportowej. I tak się dzieje. Europejscy przewoźnicy chętnie transportują towary do Francji – szczególnie Polacy, którzy uchodzą za liderów branży transportowej w UE.

Czym Francja wyróżnia się na tle Europy?

Jednym z największych problemów europejskiej branży transportowej są zatory płatnicze. Wynikają one z długich terminów na uregulowanie należności za wykonane usługi. Kraj znad Sekwany także pod tym względem jest pozytywnie oceniany przez ekspertów branży i odstaje na tle innych europejskich państw. Dlaczego?

Republika Francuska w zestawieniu z innymi krajami wypada dużo korzystniej pod względem zaległości lub braku płatności za wykonane usługi transportowe. Może być to efektem wewnętrznych kwestii legislacyjnych, które zobowiązują francuskich przedsiębiorców do składania sprawozdań finansowych do sądów rejestrowych lub przepisów chroniących majątek eksporterów przed zalegającymi płatnościami i dłużnikami.

Transport towarów do Francji to dobry wybór

Wszystkie te czynniki wyraźnie wskazują, że Francja to dla przewoźników dobry kierunek transportu towarów. Doskonale wiedzą o tym polskie firmy transportowe. Przy przewozach na rzecz mieszkańców Republiki w 2018 roku wypracowały ponad 52 milionów PLN. Warto przy tym zaznaczyć, że wartość ta stanowi zaledwie 5,5% eksportu produktowego do tego kraju. Co transportujemy do Francji? Najczęściej w polskich ciężarówkach wwożone są maszyny i urządzenia mechaniczne lub elektryczne oraz elementy składowe. W mniejszych ilościach przewożone są produkty z kategorii motoryzacyjnej, w tym środki transportu oraz ich części. a także tworzywa sztuczne i wyroby na ich bazie.

transport towarów do francji import z francji
Z Francji głównie importujemy samochody

A co zabieramy ze sobą? W 2018 roku wartość wypracowanego przez Polaków importu osiągnęła poziom 35 037,4 milionów PLN, co stanowi ok. 3,6% całościowego importu towarów z Francji. Wśród najczęściej importowanych produktów znajduje się – podobnie jak w przypadku eksportu – szeroko pojęta motoryzacja, czyli samochody, samoloty lub części do pojazdów. Nic dziwnego, gdyż rocznie w tamtejszych fabrykach produkowanych jest niemal 2,5 miliona samochodów. Bardzo często znad Sekwany importujemy także maszyny i urządzenia mechaniczne oraz produkty chemiczne – z czego największą część stanowią kosmetyki.

Zgodnie z danymi przytoczonymi przez GUS dwa lata temu Francuzi drogą lądową przetransportowali 167691 milionów tonokilometrów towarów (długość francuskiej sieci drogowej wynosi ponad 890 tysięcy km), pociągami (długość sieci kolejowej we Francji wynosi 32 tysięcy km) 33442 milionów tonokilometrów, zaś drogą morską 7513 milionów tonokilometrów.

Rynek nie taki łatwy, jak go malują

Choć nieprzerwanie od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej współpraca na linii Polska – Francja się zacieśnia, choć kraj znad Sekwany jest piątą gospodarką świata, a drugą w Europie pod względem PKB, to rynek francuski nie należy do najłatwiejszych. Eksperci wskazują trzy główne cechy, które charakteryzują Francuzów.

  • Pierwszym z najistotniejszych problemów na francuskim rynku, z którym mierzą się kontrahenci spoza granic, jest silna konkurencja. Mnogość firm, w tym także transportowych, mocno blokuje wpływy zagranicznych przedsiębiorstw. Sytuacja może się pogorszyć po przyjęciu tzw. pakietu mobilności, który zwiększy koszty delegowania polskich pracowników nawet o 30-40%.
  • Kolejnym istotnym aspektem dotyczącym rynku francuskiego jest silne przywiązanie mieszkańców Francji do rodzimych marek. Doskonałym potwierdzeniem tej tezy jest wskazanie, że ponad 85% frachtów francuskich jest realizowanych na ich rodzimym rynku, zaś dla porównania polskie frachty zaledwie w ok. 30% są krajowe, a 70% przewozów stanowią „międzynarodówki”. Badania wyraźnie wskazują, że mieszkańcy Francji znacznie chętniej wybierają produkty pochodzenia francuskiego.
  • Trzecim najistotniejszym powodem, dla którego Republika Francuska nie jest tak optymistycznym kierunkiem transportu towarów, są bariery wejścia na rynek. Wynikają głównie z problemów z certyfikacją produktów.

Co jeszcze utrudnia transport towarów do Francji?

transport towarów do francji
Transport do Francji może stanowić wyzwanie, ale warto się go podejmować

To jednak nie wszystkie mankamenty francuskiego rynku, z którym muszą mierzyć się zagraniczni przedsiębiorcy. W przypadku transportu drogowego towarów do Francji duży problem stanowi niezwykła skrupulatność inspekcji kontrolnych. Sprawy nie ułatwiają również zaostrzone wymagania względem kierowców spoza granic. Przewoźnicy realizujący przewozy we Francji muszą wyposażyć swoich truckerów w zaświadczenie o delegowaniu, umowę o pracę lub kopię tymczasowych umów o pracę oraz druk A1, czyli zaświadczenie potwierdzające podleganie pod ZUS, a wszystkie te dokumenty muszą być przetłumaczone na język francuski. Co więcej, firma transportowa realizująca przewozy na terenie Republiki nie powinna zapomnieć o konieczności posiadania przedstawicielstwa na terenie tego kraju, by w razie konieczności móc wytłumaczyć kwestie dotyczące wynagrodzenia pracownika oraz by pośredniczyć w kontakcie ze służbami kontrolnymi.

Koszty życia na terenie Francji są znacznie wyższe niż na terytorium krajów z wschodniej części UE, co pozwala truckerom z tych państw stawać się atrakcyjnymi wykonawcami podstawowych usług. Jednak jeśli w obecnym kształcie pakiet mobilności zostanie przyjęty przez zarządzających UE, to konkurencyjność polskich czy ukraińskich firm transportowych znacznie spadnie z racji równowagi kosztowej na terenie danego państwa.

Transport towarów do Francji to także pozytywy i perspektywy

Choć powyżej przytoczono kilka mankamentów rynku francuskiego, to warto podkreślić, że Francja jest atrakcyjnym kierunkiem do przewozu towarów chociażby z racji posiadania dużej liczby mieszkańców. We Francji w 2019 roku jest ok 68 milionów obywateli. Taki stan rzeczy wskazuje na dużą chłonność rynku, tym bardziej ze względu na dużą atrakcyjność tych regionów ze względów turystycznych.

Republika jest nazywana bramą na kraje Afryki Północnej. Dzięki swojemu komfortowemu położeniu geograficznemu i dobrze rozwiniętej infrastrukturze, przez Francję przetransportowywanych jest mnóstwo towarów z dużej części kontynentów, które  docelowo mają trafić do Afryki.

Badania wyraźnie wskazują duże zapotrzebowanie na usługi transportowe w całej Europie. Konsumpcyjny tryb życia zwiększa popyt na przewóz towarów, a wciąż w branży jest brak rąk do pracy. Francja także mierzy się z deficytem wykwalifikowanych kierowców. Wielu przewoźników z krajów Europy Wschodniej wykonuje na terenie Republiki Francuskiej przewozy kabotażowe, które nie tylko minimalizują braki kadrowe na tym terenie, ale także stanowią zmniejszenie kosztów. Europa Zachodnia jest dla kierowców z Polski, Ukrainy i Białorusi ważnym celem podróży.

Transportujesz do Francji?

Potrzebujesz pomocy w organizacji eksportu i importu do Francji? Nasi spedytorzy mają kompetencje pozwalające na sprawne wykonywanie przewozów do Francji i z Powrotem, zarówno drobnicowych, jak i całopojazdowych. BBA Transport System ma również swojego przedstawiciela w Republice Francuskiej, co czyni nasze przewozy sprawnymi i bezpiecznymi. Zapraszamy do kontaktu z dedykowanymi spedytorami:

Hubert Sadziak 
e-mail: h.sadziak@bbats.pl
tel. 48 22 463 47 43
tel. kom. (+48) 733 779 003

Sylwester Janda 
e-mail: s.janda@bbats.pl
tel. 48 22 463 47 37
tel. kom. (+48) 508 846 163

Anna Lerka
e-mail: a.lerka@bbats.pl
tel. 48 22 463 47 33
tel. kom. (+48) 789 444 975

 

Powiązane artykuły

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Możesz użycz tych znaczników HTML tagów i atrybutów:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

7 + nineteen =

*