Porty morskie charakteryzują się różną zdolnością magazynową i przeładunkową. Statki towarowe są w stanie zawijać do wielu portów w celu przeładunku, rozładunku i załadunku, jednak one też różnią się od siebie wielkością. Nie wszystkie porty mogą przyjąć największe jednostki, których zanurzenie częstokroć jest większe od głębokości portu. By móc obsługiwać te statki, na całym świecie działają DCT (ang. Deepwater Container Terminal). Są to specjalistyczne terminale przystosowane do obsługi największych kontenerowców na świecie. Do niedawna ruch na Bałtyku nie dokonywał się z udziałem gigantów, jednak rozwój potencjału głębokowodnych szlaków handlowych do Szwecji, Rosji, Litwy, Łotwy, Estonii, Finlandii oraz Polski stanowił impuls do budowy odpowiedniej infrastruktury w Polsce. W odpowiedzi na to zapotrzebowanie powstał DCT Gdańsk – terminal kontenerowy zdolny obsługiwać największe kontenerowce z całego świata.
DCT Gdańsk – historia powstania jednego z najważniejszych terminali w Polsce
Idea powstania DCT Gdańsk pojawiła się pod koniec lat 90. XX wieku. Zadanie realizacji przedsięwzięcia zostało przydzielone spółce DCT Gdańsk, która pod koniec 2005 przystąpiła do budowy terminala. Prace zostały ukończone w 2007; w tym samym roku do terminala dobił pierwszy statek i DCT rozpoczął swoją działalność operacyjną. Od 2010 zaczął przyjmować statki o ładowności nawet 8000 TEU obsługujące połączenia z krajami Dalekiego Wschodu. Nawiązanie stałych połączeń z Chinami, Japonią, Koreą Południową i innymi azjatyckimi gospodarkami przyczyniła się do szybkiego wzrostu wyników terminala. W następnych latach terminal zaczął obsługiwać kontenerowce klasy E, a niedługo potem przeładowywał ponad milion TEU rocznie.
W 2014 podjęto decyzję o budowie drugiego terminala, a od 2015 spółka współpracuje z 2M Alliance, w którego skład wchodzą Maersk i MSC oraz z liniami APL, HMM, MOL, Hapag-Lloyd, NYK i OOCL. Od 2016 oficjalnie funkcjonuje drugie nabrzeże, dzięki któremu terminal mógł nawiązać współpracę z kolejnymi armatorami. Obecnie terminal DCT Gdańsk znajduje się w setce największych terminali na świecie. Jego roczne wyniki przeładunkowe sięgają 3 milionów TEU, a port w Gdańsku regularnie odwiedzają największe kontenerowce świata. 08.04.2021 władze DCT podały do informacji publicznej, że od początku funkcjonowania terminal przeładował 15 milionów kontenerów!
RODZAJE I ZASTOSOWANIE KONTENERÓW MORSKICH
Jak funkcjonuje terminal? Infrastruktura specjalistyczna DCT Gdańsk
Obecna zdolność przeładunkowa terminalu to 3 250 000 TEU. Powierzchnia operacyjna DCT Gdańsk wynosi 75 ha, na co składają się nabrzeża i powierzchnie składowe. Pośród specjalistycznych sprzętów pozwalających na sprawną pracę terminalu znajdują się takie instalacje jak:
-
Suwnice STS
- Terminal głębokowodny dysponuje 14 suwnicami STS. Suwnice mają zasięg nawet 72 metrów, co przekłada się na możliwość obsługi wszystkich największych jednostek kursujących interoceanicznie. Przy pełnym obciążeniu 65 ton mogą poruszać się z prędkością 70 metrów na minutę i pokonać dystans 122 metrów. Są w stanie unieść kontener na wysokość 64 metrów. Wszystkie suwnice obsługują statki na 1300 m nabrzeża.
Ciekawostka: suwnice STS zainstalowane w DCT ze swoją wysokością 132,5 m to najwyższe dźwigi portowe w Gdańsku. Żeby uzyskać pozwolenie na użytkowanie, trzeba było zaznaczyć je na mapach lotniczych.
- Terminal głębokowodny dysponuje 14 suwnicami STS. Suwnice mają zasięg nawet 72 metrów, co przekłada się na możliwość obsługi wszystkich największych jednostek kursujących interoceanicznie. Przy pełnym obciążeniu 65 ton mogą poruszać się z prędkością 70 metrów na minutę i pokonać dystans 122 metrów. Są w stanie unieść kontener na wysokość 64 metrów. Wszystkie suwnice obsługują statki na 1300 m nabrzeża.
-
Suwnice RTG
- DCT Gdańsk dysponuje aż 40 suwnicami RTG. Wykorzystuje się je do przemieszczania kontenerów wzdłuż nabrzeży i powierzchni magazynowej. Suwnice mają maksymalny udźwig do 40 ton i mogą obsługiwać bloki o szerokości 7+1 rzędów i wysokości 5+1 warstw kontenerów. W ich sprawnym funkcjonowaniu pomagają rozwiązania technologiczne, jak na przykład elektroniczny system stabilizacji kontenera i określania położenia ładunku.
Ciekawostka: 15 suwnic przeznaczonych do obsługi nabrzeża i placów składowych T2 działa na napęd elektryczny.
- DCT Gdańsk dysponuje aż 40 suwnicami RTG. Wykorzystuje się je do przemieszczania kontenerów wzdłuż nabrzeży i powierzchni magazynowej. Suwnice mają maksymalny udźwig do 40 ton i mogą obsługiwać bloki o szerokości 7+1 rzędów i wysokości 5+1 warstw kontenerów. W ich sprawnym funkcjonowaniu pomagają rozwiązania technologiczne, jak na przykład elektroniczny system stabilizacji kontenera i określania położenia ładunku.
-
Suwnice RMG
- Każdy szanujący się port morski ma swoją bocznicę kolejową, a żeby móc z niej korzystać, musi dysponować odpowiednim sprzętem. W DCT Gdańsk działają trzy suwnice RMG o maksymalnym udźwigu 40 ton i rozstawie szyn 32 m. Są zasilane energią elektryczną i wyposażone w system odzyskiwania energii w trakcie hamowania, dzięki czemu instalacja spełnia warunki energooszczędności.
Poza specjalistycznym sprzętem DCT Gdańsk to także wspominana bocznica kolejowa oraz powierzchnia składowa i magazynowa. Bocznica obecnie składa się z czterech torów o długości 618 m (planowana jest rozbudowa do 7 torów o długości 750 m). Terminal ma powierzchnię składową zdolną do pomieszczenia 64 000 TEU (w tym 1072 przyłącza do kontenerów chłodniczych) i 8200 m² powierzchni magazynowej. Całość działa dzięki systemowi operacyjnemu Navis.
KALKULATOR KOSZTÓW TRANSPORTU MORSKIEGO
Co oznacza obecność DCT Gdańsk dla polskich przedsiębiorców i spedytorów?
Obecność tak dużego terminalu w Polsce otworzyła nasz rynek na komunikację z najdalszymi rejonami świata. Do tej pory kontenery w połączeniach morskich docierały do Polski z przeładunkiem w którymś z zachodnioeuropejskich portów. Częstym rozwiązaniem było przeładowanie kontenerów z ULCV (np. kontenerowce klasy Triple E) na feedery w portach w cieśninach duńskich. Obecnie możliwe jest przeładowanie wszystkich typów kontenerów oraz ładunków drobnicowych na największe jednostki towarowe wpływające na Bałtyk. W DCT Gdańsk często realizuje się także transporty ponadgabarytowe i Project Cargo. Infrastruktura terminalu pozwala na przeładunek bardzo dużych ładunków – jest to np. główny terminal służący do przeładunku sprzętu wojskowego w Polsce. W BBA Transport System niejednokrotnie mieliśmy okazję korzystać z infrastruktury DCT w Porcie Północnym w Gdańsku. Poniżej przedstawiamy nagranie z realizacji jednego ze zorganizowanych przez nas transportów:
Obecność tak dużego terminalu w Polsce oznacza eliminację wielu utrudnień i usprawnienie procesu spedycyjnego. Osiąga się to dzięki możliwości bezpośredniego nadania przesyłki, bez konieczności przeładunków, angażowania dodatkowych środków transportu i spełniania nadmiarowych formalności.
PORADNIK TRANSPORTU MORSKIEGO Z CHIN
Z jakimi portami morskimi i hubami logistycznymi na świecie połączony jest DCT Gdańsk?
Ponieważ DCT Gdańsk współpracuje z konkretnymi armatorami, początek lub koniec mają w nim określone połączenia. Dzielą się na feederowe, oceaniczne, a dzięki obecności bocznicy kolejowej, także kolejowe.
- Połączenia feederowe
- Realizuje je pięć linii: X-PRESS Feeders, Sealand Maersk Company, COSCO Shipping, Unifeeder, CMA CGM. Połączenia docierają do Helsingborga, Norrköping, Kaliningradu, Kłajpedy, Rygi, Tallinu, Ust-Ługi, Sankt-Petersburga, Kotki, Helsinek i Gävle.
- Połączenia oceaniczne
- Obsługiwane są przez dziewięciu armatorów. 2M Alliance łączy port północny w Gdańsku z Rotterdamem, Bremerhaven, Algeciras, Tanjung Pelepas, Szanghajem, Kwangyang, Xingang, Quingdao, Ningbo i Yantian. Armatorzy należący do OCEAN Alliance obsługują połączenia z Wilhelmshaven, Zeebrugge, Felixstowe, Singapurem, Port Kiang, Hong Kongiem, Yantian, Xiamen, Ningbo i Szanghajem.
- Połączenia kolejowe
- Obecnie DCT Gdańsk ma połączenie kolejowe z Wrocławiem, Poznaniem, Kaliszem, Gliwicami, Sławkowem, Włocławkiem, Kutnem, Łodzią, Radomskiem, Brzeskiem, Lublinem, Warszawą i Ełkiem. Możliwe jest także połączenie z Mińśkiem, Melnikiem w Czechah i Żyliną na Słowacji.
Rodzaje statków zawijających do DCT w Gdańsku: feedery i ogromne kontenerowce ULCV
Statki kontenerowe dzieli się na 7 klas: małe feedery, feedery, feedermaxy, panamaxy, post-panamaxy, nowe panamaxy i ultra-large (ULCV). Do DCT Gdańsk mogą zawijać wszystkie klasy kontenerowców.
Feeder to klasa statków kontenerowych, których ładowność nie przekracza 3000 TEU. Standardowo feedery przewożą naraz pomiędzy 300 a 1000 TEU. Ich podstawowym zadaniem jest odbiór kontenerów w portach morskich i dostarczanie ich do innych terminali, gdzie najczęściej zostają załadowane na większe jednostki bądź inne środki transportu. Z biegiem czasu armatorzy opracowali sieć regularnych połączeń feederowych. Feedery są tez wykorzystywane do zwykłego transportu kontenerów między mniejszymi portami (np. tylko w obrębie Bałtyku).
ULCV to typ jednostek, który przed budową DCT Gdańsk nie miał wstępu do żadnego portu na Bałtyku. Do tej klasy kwalifikują się jednostki, których ładowność wynosi powyżej 14500 TEU. W drugiej dekadzie XX wieku na świecie było tylko 51 portów zdolnych obsługiwać ten typ jednostek. Rozmiary statków ogranicza jednak przede wszystkim zdolność przejścia przez Kanał Panamski i Kanał Sueski. Wydarzenia z początku kwietnia 2021 pokazały, że w przypadku awarii, jednostki klasy ULCV mogą stanowić zagrożenie dla całego systemu transportu światowego.
DCT Gdańsk – transport morski kontenerowy i drobnicowy z BBA Transport System
Oferujemy organizację transportów morskich i intermodalnych we wszystkie rejony świata. Nasi spedytorzy regularnie wysyłają transporty do takich portów jak na przykład Szanghaj, Hamburg, Miami, Port of Santos, Nowy Jork, Port Manzanillos, Hong Kong, Singapur, Dar es Salaam, Dalian, Quingdao, Tajpej i inne. Organizujemy zarówno transporty drobnicowe LCL, jak i całokontenerowe FCL. Pośród naszych usług są także transporty Project Cargo i ponadgabarytowe, z wykorzystaniem specjalnych mocowań i kontenerów. Zapraszamy do kontaktu z naszymi spedytorami!