Maersk – największy morski przewoźnik kontenerowy. Co trzeba wiedzieć o firmie?

Wielu ludzi zna markę Maersk (wymowa: mersk), jednak zapytany o firmę przeciętny przechodzień odpowie “to chyba coś z kontenerami”. W gruncie rzeczy przechodzień będzie miał rację: kontenery Maersk są jednym z najbardziej rozpoznawalnych urządzeń transportowych na świecie. Nie byłoby tak jednak, gdyby nie to, że A.P. Møller – Mærsk A/S jest w rzeczywistości jedną z największych firm transportowych na świecie, a swoją pozycję zbudowało prowadząc bardzo szeroko zakrojoną działalność – nie tylko transportową. Jak powstała ta firma? Czym zajmuje się oprócz transportu kontenerów? Po prostu: co warto wiedzieć o Maersk?

Kontenery Maersk: historia jednego z największych armatorów na świecie

Maersk. A. P. Møller i Maersk Mc-Kinney Møller w stoczni w Danii
A. P. Møller (z prawej) i Maersk Mc-Kinney Møller (z lewej) w 1962. Źródło: wikipedia.en

Konglomerat, który obecnie powszechnie znamy jako Maersk, rozpoczął swoją działalność w Danii jako Dampskibsselskabet Svendbor w 1904 r. Założycielami firmy był kapitan żeglugi wielkiej Peter Mærsk-Møller wraz z synem, Arnoldem Peterem Møllerem. W 1912 A. P. Møller założył kolejne przedsiębiorstwo, Dampskibsselskabet af 1912, będące w prostej linii poprzednikiem znanego obecnie Maersk. Kolejnym kamieniem milowym w historii przedsiębiorstwa była budowa własnej stoczni w miejscowości Odense w 1918 (a więc w 14 lat po rozpoczęciu działalności). Od tego momentu rozwój firmy nabrał jeszcze większego tempa: pierwsze statki zbudowane na potrzeby floty firmy uniezależniły ją od zewnętrznych dostawców. W burzliwych czasach po I Wojnie Światowej było to bardzo odważne, strategiczne posunięcie.

Budowa własnej stoczni pozwoliła Maersk przekształcić się w linie oceaniczne obsługujące bardzo ruchliwe trasy (np. Azja Wschodnia – Zachodnie Wybrzeże USA). Nie jest to jednak jedyna korzyść płynąca z inwestycji. Maersk mógł odtąd zająć się nie tylko transportami towarowymi, lecz także wejść na rynek tankowców i rozwiązań specjalistycznych. Do wybuchu II Wojny Światowej A.P. Møller był już drugim największym przewoźnikiem w Danii. Flota przewoźnika składała się z 46 okrętów!

II Wojna Światowa

W przeddzień ataku Niemiec na Danię A. P. Møller wydał nadzwyczajną dyrektywę, według której cała flota miała oddać się pod zarząd biura w Nowym Jorku. Wszelkie polecenia wydawane przez biuro w Kopenhadze miały być ignorowane, o ile biuro nowojorskie nie zadecydowało inaczej. Nowojorskie biuro znalazło się pod zarządem syna A. P. Møllera, Arnolda Mærsk Mc-Kinney Møllera, który opuścił spółkę dopiero w 2003, w wieku 90 lat. Działalność firmy została jednak zahamowana przez rozporządzenie prezydenta Stanów Zjednoczonych, na mocy którego US Navy przejęła kontrolę nad wszystkimi okrętami pod obcą banderą stacjonującymi w amerykańskich portach. Flota Maersk służyła więc w roli transportowców dla wojska, tracąc w ciągu wojny połowę swojego stanu.

Odbudowa po wojnie

Maersk. Frachtowiec Peter Maersk wyrusza w podróż z portu w Nowym Jorku do Azji.
Frachtowiec Peter Maersk wyruszający w podróż z Nowego Jorku do Azji.

Po wojnie z połowy stanu floty Maersk mógł operować jedynie siedmioma okrętami, podczas gdy jeszcze przez kilka lat 14 jednostek podlegało zarządowi US Navy. By odbudować potencjał w możliwie krótkim czasie, firma rozpoczęła gwałtowną odbudowę, zlecając produkcję okrętów w siedmiu państwach oraz przejmując kilka amerykańskich i niemieckich statków towarowych. Szybka odbudowa floty pozwoliła na wybudowanie drugiej stoczni, która była w stanie produkować jeszcze większe jednostki. Było to kluczowe dla rozwoju firmy – na początku lat 60. A.P. Møller uzyskał licencję na wydobycie ropy naftowej z duńskiej części Morza Północnego. Dało to początek spółce wydobywczej Mærsk Olie og Gas A/S.

Dzieje firmy po 1965

Rok 1965 wyznaczył koniec działalności pierwszej stoczni Maersk, a koniec lat 60. koniec produkcji klasycznych statków towarowych. Od tej pory firma zlecała produkcję wyłącznie feederów, tankowców i kontenerowców (choć pierwszy pełnoprawny kontenerowiec armatora został zakupiony w Japonii). Posunięcie to pozwoliło na obsługę kolejnych połączeń kontenerowych, w tym obleganego połączenia transatlantyckiego. Nowa flota armatora z każdym sezonem wzbogacała się o jednostkę rekordowych parametrów.

W 1993 Maersk wchłonął EacBen Container Line Ltd. – posunięcie to dało firmie tytuł największego armatora kontenerowego na świecie. Kolejne lata to już tylko jednostki bijące kolejne rekordy, fuzje z wielkimi przedsiębiorstwami (np. Sea-Land Corporation – przekształcenie nazwy w Maersk-Sealand). Lata 90. i 2000 to okres gwałtownego, dynamicznego rozwoju armatora, który nieustannie umacniał swoją pozycję absolutnego lidera branży. W 2005, po wykupieniu przez Maersk-Sealand spółki Royal P&O Nedlloyd N.V., firma przyjęła nazwę Maersk Line, a spółkę w całości zajmującą się usługami logistycznymi nazwano Maersk Logistics. Obecnie aktywa konglomeratu wynoszą 55,662 mld USD.

PRZECZYTAJ: CZY TRANSPORT MORSKI KWITNIE?

Główne gałęzie działalności Maersk: transport morski, logistyka kontenerowa i energetyka

Maersk ma bardzo wszechstronny profil działalności. By działać efektywnie, konglomerat podzielony jest na wiele spółek, zajmujących się przede wszystkim transportem i logistyką oraz energetyką – nie ograniczajac się jednak tylko do tych gałęzi działalności.

Spółki zależne należące do konglomeratu Maersk, oferujące rozwiązania transportowe, logistyczne, energetyczne i inne: Maersk Line, Maersk Drilling, APM Terminals, Maersk Supply Service, SVITZER, DAMCO, Maersk Training, Maersk H2S Safety Services, Maersk Container Industry, Maersk Oil Trading, Maersk FPSOS, MCC, Safmarine, Seago, Hamburg Sud.
Spółki zależne A.P. Møller-Mærsk A/S. W skład konglomeratu Maersk wchodzi 15 spółek.

Pośród spółek konglomeratu należy pamiętać przede wszystkim o trzech z nich: Maersk Line, Maersk Container Industry i APM Terminals. Poniżej prezentujemy krótką charakterystykę każdej z tych trzech spółek.

Maersk Line – międzynarodowy transport kontenerowy znany na całym świecie

Pośród wszystkich spółek, jak wskazuje sama nazwa, Maersk Line jest największą częścią składową konglomeratu. Spółka obsługuje międzynarodowe transporty morskie z użyciem ponad 700 jednostek, przewożących rocznie ponad 4 mln TEU ładunków we własnych kontenerach. Pomimo działalności na skalę globalną, Maersk szczególnie skupia swoją działalność na kilku kierunkach:

  • połączenie transatlantyckie: Ameryka Północna – Europa
  • Azja Europa
  • Afryka – Europa
  • Ameryka Południowa – Europa

W przeszłości funkcjonowało dodatkowo dedykowane “połączenie premium” między Chinami a Europą. Cieszyło się ono jednak tak dużą popularnością, że armator musiał zawiesić je ze względów nadmiernej eksploatacji linii. Połączenie premium zostało rozbite na mniejsze połączenia, skupiające się na Azji Południowo-Wschodniej (wraz z Australią), Indiach z Afryką Zachodnią i Chinach z Stanami Zjednoczonymi Ameryki Północnej. Spółki podlegające Maersk Line (takie jak Seago czy reaktywowane Sea-Land Services) dodatkowo obsługują połączenia międzynarodowe w ramach pojedynczych kontynentów.

Rekordowe kontenerowce armatora:

Maersk Mc-Kinney Møller rozładowywany w terminalu głębokowodnym DCT Gdańsk
Mc-Kinney Møller w terminalu głębokowodnym DCT Gdańsk, do którego zawinął w 2013.

Pośród 250 największych kontenerowców na świecie znajdują się aż 54 kontenerowce pływające dla Maersk Line. Spośród nich należy wymienić 9 największych (w tym 8 kontenerowców klasy Triple E):

 

  1. Mc-Kinney Møller – 18 270 TEU
  2. Ebba Mærsk – 15 010 TEU
  3. Edith Mærsk – 14 500 TEU
  4. Eleonora Mærsk – 14 500 TEU
  5. Elly Mærsk – 14 500 TEU
  6. Emma Mærsk – 14 500 TEU
  7. Estelle Mærsk – 14 500 TEU
  8. Eugen Mærsk – 14 500 TEU
  9. Evelyn Mærsk – 14 500 TEU

Jak nietrudno się domyślić, są to okręty wykorzystywane na najbardziej obleganych połączeniach. W 2013 Mc-Kinney Møller, wówczas największy kontenerowiec pływający po oceanach, zawinął do DCT Gdańsk. Była to manifestacja przydatności bałtyckiej inwestycji, która włączyła Polskę do grona państw będących w stanie obsługiwać największe połączenia towarowe świata.

SKONTAKTUJ SIĘ ZE SPEDYTOREM I POZNAJ MOŻLIWOŚCI TRANSPORTU

Maersk Container Industry – kontenery Maersk rozpoznawalne w każdym miejscu na świecie

Jeden z najbardziej rozpoznawalnych widoków na świecie: szary kontener z białą gwiazdą na błękitnym tleMaersk dysponuje ponad 4 mln kontenerów, z czego dużą część stanowią kontenery specjalistyczne. MCI zajmuje się przede wszystkim produkcją, naprawą, obsługą i projektowaniem rozwiązań chłodniczych dla transportów intermodalnych. Technologia opracowana w laboratoriach MCI pozwoliła na wprowadzenie do eksploatacji energooszczędnych, ekologicznych i wytrzymałych kontenerów chłodniczych. Rozwiązania wykorzystane przy konstrukcji flagowego modelu kontenera-chłodni Star Cool™ pozwalają na monitorowanie przebiegu transportu oraz modyfikację warunków, w jakich znajduje się przesyłka.

APM Terminals – piąty na świecie operator terminali kontenerowych obsługujący kontenert Maersk

Siedziba operatora znajduje się w holenderskiej Hadze, jednak zarządza 74 portami i terminalami kontenerowymi znajdującymi się w aż 40 krajach na całym świecie. W 2017 spółka była odpowiedzialna za obsługę prawie 40 mln TEU. Terminale należące do APM Terminals, a więc podlegają grupie Maersk, to między innymi:

  • EUROPA: Algeciras, Aarhus, Barcelona, Bremerhaven, Gothenburg, Poti, Rotterdam-Maasvlakte, Rotterdam-Maasvlakte 2, Wilhelmshaven-JadeWeserPort, Valencia, Gijon, Izmir, Zeebrugge, Vado Ligure Reefer Terminal i Vado Gateway
  • AMERYKA PÓŁNOCNA:  Los Angeles, Miami, Mobile, Port Elizabeth, Tacoma
  • AMERYKA POŁUDNIOWA I ŚRODKOWA: Buenos Aires, Buenaventura (Kolumbia), Cartagena, Itajaí, Pecém, Callao, Santos, Lázaro Cárdenas, Puerto Quetzal, Yucatan, Limon (Kostaryka)
  • BLISKI WSCHÓD:  Aqaba, Haifa, Bahrain, Salalah, Port Said
  • AZJA:  Cai Mep, Colombo, Dalian, Guangzhou, Kobe, Laem Chabang, Karaczi, Pipavav, Qingdao, Tanjung Pelepas, Tianjin, Szanghaj, Xiamen, Yokohama, India, Singapur
  • AFRYKA:  Abidjan, Apapa, Cotonou, Douala, Luanda, Monrovia, Onne, Pointe Noire, Port Elizabeth, Tangier, Tema

APM Terminals, działając w ramach grupy, przeprowadza również działania potrzebne do utrzymania infrastruktury. Pośród usług znajdują się między innymi naprawa kontenerów, transport, utrzymanie i zarządzanie ich przepływem.

PRZECZYTAJ: PORADNIK TRANSPORTU MORSKIEGO Z CHIN

Inna działalność konglomeratu: energetyka i przemysł naftowy

Platforma wiertnicza Maersk na Morzu Północnym
Platforma wiertnicza Maersk na Morzu Północnym. Maersk Drilling i Maersk Oil generują prawie 70% zysków konglomeratu.

Poza powyższymi spółkami warto wymienić dodatkowo te działające w rejonie rynku energetycznego: Maersk OilMaersk Drilling. Są to firmy zajmujące się pozyskiwaniem i produkcją paliwa z ropy naftowej. Platformy wiertnicze konglomeratu znajdują się na wodach terytorialnych Danii, Wielkiej Brytanii, Kataru, Kazachstanu, Algierii, Brazylii oraz w amerykańskiej strefie Zatoki Meksykańskiej. Konglomerat prowadził także ekspermentalne odwierty w Norwegii, Angoli, na Grenlandii oraz w Kurdystanie. Łączna efektywność produkcji to 550.000 baryłek ropy dziennie. W 2008 działalność samego Maersk Oil przynosiła konglomeratowi prawie 70% przychodów. Obecnie jest częścią grupy Total.

Nie Maersk, ale jednak Maersk: Safmarine i Damco – podspółki transportowe

W ramach konglomeratu działa więcej niż jeden armator. Oprócz Maersk Line funkcjonują też inne duże linie trasportowe, w tym Safmarine i Damco. Pomimo, że zależne od marki, są to duże firmy dysponujące własnymi flotami i operujące na najbardziej obciążonych trasach (szacuje się, że Damco jest 8. największą firmą spedycyjno-transportową świata). Safmarine specjalizuje się dodatkowo w połączeniach kontenerowych z Afryką.

Już od końca lat dwutysięcznych rozpoczął się proces maksymalnego wsparcia Maersk Line – spółki o największym znaczeniu w ramach konglomeratu. Na mocy postanowień zarządów, zarówno Safmarine jak i Damco mają zostać całkowicie wchłonięte przez Maersk Line do końca 2020 i w 2021.

Kontenery Maersk: transport morski, transport drobnicowy i transport całokontenerowy

Kontenery Maersk nie są zarezerwowane wyłącznie do użytku przewoźnika. Traktuje się je raczej jako narzędzia, z których mogą korzystać spedytorzy organizujący transporty morskie. Zastosowanie kontenerów Maersk pozwala na sprawną organizację transportów drobnicowych i całokontenerowych na najdalszych trasach morskich.

Maersk Mapa połączeń morskich organizowanych w kierunku Azji Wschodniej
Mapa państw, do których można dostarczyć towar drogą morską wykorzystując połączenia w Azji Wschodniej.

Spedytorzy BBA Transport System regularnie współpracują z Maersk w kwestii transportu morskiego. Spośród najpopularniejszych kierunków, w jakich transportujemy, należy wymienić:

  • Chiny, Tajwan, Wietnam, Indie, Malezja, Tajlandia, Japonia
  • USA, Brazylia, Argentyna, Chile, Meksyk, Wenezuela
  • Republika Południowej Afryki, Kongo, Wybrzeże Kości Słoniowej
  • Zjednoczone Emiraty Arabskie, Katar

Zastanawiasz się nad skorzystaniem z transportu morskiego do wsparcia eksportu lub importu? Skontaktuj się z nami i uzyskaj najkorzystniejsze rozwiązania transportowe!

SZYBKI KONTAKT

KONTAKT ZE SPEDYTOREM
Pn. - Pt. 8:00 - 16:30

[Ocen: 2 Średnio: 5]

Powiązane artykuły

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Możesz użycz tych znaczników HTML tagów i atrybutów:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

2 × 3 =