BBA Transport System

FCL a LCL

transport lotniczy

Każdy, kto choć raz miał do czynienia z transportem międzynarodowym bez wątpienia spotkał się ze skrótami FCL i LCL. Poniżej wyjaśniamy, czego one dotyczą, na czym polegają różnice między kryjącymi się pod nimi opcjami przewozu, jakie czynniki decydują o wyborze między nimi oraz opowiemy pokrótce o procesie wysyłki obiema opcjami.

FCL – co to jest i kiedy jest wykorzystywane?

Skrót FCL pochodzi od angielskiego Full Container Load i odnosi się do metody transportu polegającej na przewozach kontenerów w pełni załadowanych towarami jednego klienta. Rozwiązanie to sprawdza się nie tylko przy dużej ilości jednorodnych towarów (np. materiałów sypkich czy ładunków zapakowanych w kartony) szczelnie wypełniających cały kontener, ale także w przypadku większych ładunków złożonych z pojedynczych produktów o nienormatywnych gabarytach, których nie da się transportować w jednej przestrzeni załadunkowej z innymi produktami. Mimo że taki przedmiot nie zajmuje całego kontenera, jego dostawę opłaca się jako ładunek całokontenerowy.

Transport FCL zdecydowanie najczęściej wykorzystuje się do odbywających się regularnie, cyklicznych transportów lub w przypadku przemieszczania hurtowych ilości produktów, które ma miejsce w masowym eksporcie/imporcie. Zależnie od tego, czy mamy do czynienia z transportem morskim, czy intermodalnym, transport metodą FCL może rozpoczynać się w porcie wyjściowym, w którym następuje załadunek i kończyć w porcie docelowym wyznaczonym przez klienta lub obejmować usługę door to door.

Zalety FCL

Do zalet transportu całokontenerowego zalicza się:

Wady FCL

Słabe strony transportu FCL to:

LCL – charakterystyka

Pod skrótem LCL, pochodzącym od angielskiego Less Container Load, kryje się transport drobnicowy, czyli załadunek tylko części kontenera. Reszta przestrzeni ładunkowej może być wykorzystana przez innych klientów (konsolidacja towarów). Dzielenie przestrzeni z innymi przedsiębiorcami pozwala również obniżyć koszty – jest to więc elastyczny model transportu, pozwalający dopasować usługę do możliwości finansowych klienta. LCL sprawdza się najlepiej przy wysyłce niewielkich partii ładunków z dużą częstotliwością.

Towary w kontenerach dzielonych są dobierane na podstawie specyfiki załadunku i punktu docelowego – najczęściej firma obsługująca przewóz oferuje transport drobnicowy przedsiębiorcom dzielącym większą część trasy transportu.

Zalety LCL

Mocnymi stronami transportu drobnicowego są przede wszystkim:

Wady LCL

Ten rodzaj transportu może mieć następujące minusy:

FCL a LCL – różnice w przewozie

W obu przypadkach mamy do czynienia z tymi samymi etapami przewozu:

Występuje między nimi jednak kilka istotnych różnic, które można podsumować następująco:

FCL czy LCL – który wybrać?

Wszystko zależy od potrzeb i możliwości przedsiębiorstwa. Jeśli potrzebny jest transport hurtowych ilości towaru w regularnych odstępach czasu, FCL będzie najlepszą opcją. Natomiast jeśli nadawca zajmuje się handlem detalicznym lub często wysyła małej ilości towarów, zdecydowanie bardziej opłacalny będzie transport drobnicowy. Bez względu na typ transportu, najważniejszą rzeczą jest znalezienie zaufanego spedytora, który zadba odpowiednio o przesyłki i zagwarantuje bezpieczne sfinalizowanie przewozu.

 

Exit mobile version