W piątek 15.12.2023 ruch Huti zaatakował na Moru Czerwonym (przez które statki wpływają do Kanału Sueskiego) dwa statki – MSC Palatium III (2546 TEU) i kontenerowiec Al Jasrah (14 993 TEU) należący do Hapag-Lloyd AG.
W związku z tym najwięksi armatorzy na świecie, Maersk, MSC oraz CMA oraz Hapag-Lloyd i Yang Ming ogłosili, że zawieszają transport przez Morze Czerwone – na ten moment armatorzy nie są w stanie określić, jak długo sytuacja będzie utrzymywała.
Statki będą płynąć dookoła Afryki, co wydłuży czas realizacji o około 15 dni oraz podniesie koszty transportu zarówno w gałęzi morskiej, jak i pozostałych gałęziach transportu kolejowej oraz lotniczej ze względu na przekierowanie przez Klientów swoich wolumenów przed Chińskim Nowym Rokiem.
Pamiętając o doświadczeniach poprzedniej blokady Kanału Sueskiego, (aktualna sytuacja wygląda poważniej, ponieważ wszystko na to wskazuje, że potrwa dłużej niż 6 dni) sytuacja na morzu może mieć również wpływ na przepustowość pozostałych gałęzi transportowych – mowa o ładunkach lotniczych i kolejowych.
Blokada kanału może mieć również wpływ na globalną gospodarkę kontenerową na całym świecie –> może brakować kontenerów pod export, co również spowoduje wydłużenie czasu realizacji transportów.
Jeżeli mają Państwo aktualne ładunki do realizacji, to doradzamy użycie transportu kolejowego, który w tym momencie działa bez zastrzeżeń. Zachęcamy do awizacji zleceń z możliwie jak największym wyprzedzeniem, ponieważ sytuacja jest bardzo dynamiczna.
Jesteśmy w stałym kontakcie z agentami oraz armatorami. Na bieżąco będziemy informować o dalszym rozwoju tej sytuacji.