Na całym świecie jednym z największych partnerów handlowych Polski jest Chińska Republika Ludowa. W 2017 roku z Chin sprowadziliśmy towary o wartości prawie 30 mld USD, a eksportowaliśmy o łącznej wartości nieco ponad 2 mld USD. Oznacza to gigantyczny deficyt import-eksport, ale również pokazuje ogromne zainteresowanie sprowadzaniem towarów z Chin. Na szczęście w obu przypadkach do transportu wykorzystuje się przeważnie to samo narzędzie. Jak sprowadzić kontener z Chin?
Trzy metody transportu z Chin
Jak z każdego państwa na świecie, tak i z Chin transportować towary można na trzy sposoby. Pierwszym i najpopularniejszym jest transport morski. Drugim – mniej popularny, jednak bardziej wyspecjalizowany, transport powietrzny. Trzecim zaś jest szturmujący branżę rynek kolejowy. Każdy z tych środków transportu ma swoje wady i zalety i tutaj pokrótce się im przyjrzymy. Najpierw jednak spójrzmy na sprawę szerzej.
Jak podaje KUKE, eksport do Chin to tylko 1% polskiego eksportu. Import z Chin stanowi zaś prawie 12% ogólnego polskiego importu. Towary najczęściej przez nas eksportowane to maszyny, metale nieszlachetne i artykuły metalowe oraz tworzywa sztuczne. Najczęściej importowane są przez nas znowu maszyny, artykuły przemysłowe oraz materiały i artykuły włókiennicze. Państwo Środka jest ogromnym rynkiem o dużym potencjale wzrostu, odznaczającym się zapotrzebowaniem na nowoczesne maszyny i dużą stabilnością polityczną. Dla importerów korzyścią jest również duża konkurencyjność chińskiego rynku. W tym świetle słaba rozpoznawalność polskich przedsiębiorców zdaje się tracić na znaczeniu. Jedynym faktycznym minusem w nawiązywanych relacjach mogą być rosnące napięcia geopolityczne oraz niepokoje dyplomatyczne (vide identyfikacja kolejnych chińskich szpiegów w Polsce). Co łączy wymienione tutaj kwestie z transportem? Odpowiedź brzmi: kontener.
Kontener z Chin – transport morski
Spośród wszystkich metod najbardziej ekonomiczną jest transport drogą morską. Nie jest on szybki (przesyłki mogą dotrzeć do terminala nawet w okolicach 40 dni od nadania), ale pojemność kontenerowców pozwala na obniżenie kosztów przewozu. Transport ładunków odbywa się przy użyciu wielu, różnorodnych rodzajów kontenerów. Najpopularniejszym rodzajem, zwłaszcza jeśli chodzi o tzw. drobnicę, jest standardowy kontener uniwersalny 40″. Dla klienta oznacza to, że właściwie nie ma ograniczeń w tym, co może przewieźć oraz że może to zrobić stosunkowo niedrogo. Cenę wylicza się w oparciu o objętość i wagę transportowanego ładunku. Do obliczania cen transportu ładunków drobnicowych zostały stworzone specjalne kalkulatory pozwalające oszacować wydatki na całą operację. O ile zlecający transport nie chce zmagać się z szeregiem powinności koniecznych do przeprowadzenia procedury, po obliczeniu ceny może zlecić zadanie doświadczonym spedytorom. Ci zaś, we współpracy z agentami, optymalizują proces i dbają o jego możliwie szybki i sprawny przebieg.
Kontener z Chin – transport lotniczy
Ta metoda transportu jest metodą „elitarną”. Sprawdza się dobrze wtedy, kiedy musimy przewieźć w krótkim czasie niezbyt ciężki ładunek. Kontener lotniczy znacząco różni się od kontenera morskiego i kolejowego: jest mniejszy i inaczej profilowany. By zrównoważyć koszta, przelicznik masy i objętości do ceny jest stosunkowo wysoki. Jak pokazały nasze operacje, średni koszt przewozu 3 ton ładunku w grudniu 2018 drogą lotniczą wynosił ok. 7500 USD. Dla porównania koszt takiej samej przesyłki drogą morską wynosił ok. 500 USD, a koleją niecałe 1000 USD. Transport lotniczy nie ma jednak sobie równych, kiedy zależy nam na szybkiej realizacji usługi transportowej. Dlatego jeśli chcemy przetransportować produkty łatwo psujące się bądź podzespoły potrzebne „na cito”, jest to idealny środek transportu.
Kontener z Chin – transport kolejowy
W pewnym momencie swojego życia, prawdopodobnie na lekcjach historii w szkole podstawowej, każdy choć raz usłyszał o jedwabnym szlaku. Staraniem rządów Polski i Chin, kilka lat temu otwarta została inicjatywa „Nowy Jedwabny Szlak”. Jest to stałe połączenie kolejowe pomiędzy hubami logistycznymi w centralnych Chinach a terminalem w Małaszewiczach. Przewóz koleją zajmuje średnio do 20 dni i odbywa się kontenerami 20″. Ze względu na umowy między rządami, nie przebiega już wieloma etapami – zazwyczaj po wyruszeniu transportu, o ile nie wystąpi jakaś nieprzewidziana okoliczność, pociąg zatrzymuje się tylko na zmianę wózków (Polska i Chiny mają sieć kolejową o rozstawie osi 1435 mm, a Rosja 1520 mm).
Cenowo również nie jest już tak nieatrakcyjny, jak był jeszcze kilka lat temu: w ciągu czterech lat ceny spadły o ponad 100%. Przełożyło się to na znaczący wzrost zainteresowania tą metodą oraz jej gwałtowny rozwój. W 2014 roku z Chin do Europy wyruszyło 280 składów, a w 2017 już 2248. Jest to więc środek transportu będący dobrym kompromisem pomiędzy drogą lotniczą i morską.
Podsumowując
Mamy trzy możliwości przetransportowania kontenera z Chin:
- drogą morską
- transportem lotniczym
- koleją
Pośród tych trzech najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem jest transport morski. Transport lotniczy sprawdza się w przesyłkach wymagających szybkiej dostawy, a transport kolejowy stanowi kompromis pomiędzy obiema opcjami. W każdej z nich mogą pomóc eksperci BBA Transport System.
Import z Chin jest jedną z ważniejszych gałęzi naszego handlu. Rocznie sprowadzamy towary o wartości dziesiątek miliardów dolarów, dlatego rynek transportowy musi być konkurencyjny. Obecnie kontener z Chin może być przewieziony niemal każdą drogą, dlatego środki przewozu uległy specjalizacji. Jako BBA Transport System należymy do największych sieci zrzeszających spedytorów i logistyków z całego świata. Nasi spedytorzy współpracują z najlepszymi agentami, dzięki czemu jesteśmy w stanie zapewnić Klientowi najlepsze możliwe rozwiązanie – czy to w transporcie kolejowym, morskim, czy też lotniczym.
Marcin Samot, Specjalista ds. Transportu Lotniczego