Spedycja kontenerowa w oczywisty sposób przede wszystkim kojarzy się z transportem morskim. Jak udowadnialiśmy już wiele razy, skojarzenie jest tylko częściowo słuszne. Kontener jest wszakże bardzo uniwersalnym narzędziem służącym do przewozu towarów. Spedycja kontenerowa, pomimo że tradycyjnie wiązana z transportem morskim, organizuje również transporty kolejowe i lotnicze. Zapraszamy do zapoznania się z możliwościami transportu w ramach spedycji kontenerowej.
Na czym polega spedycja? Transport całokontenerowy i transport drobnicowy
Spedycja jest działaniem mającym na celu organizację procesu transportowego. Spedytor rozpoczyna swoje działania w momencie kontaktu z klientem: na podstawie przedstawionych przez klienta informacji dokonuje wstępnej wyceny usługi. Na wycenę składają się:
- rodzaj wykonywanego transportu (FCL/LCL)
- terminy realizacji usługi
- stawki przewoźników
- długość trasy
- ubezpieczenie i nadzór towaru
- koszty dodatkowe
Po przedstawieniu wstępnej wyceny i akceptacji jej przez klienta, spedytor przystępuje do działania. Organizacja transportu to kontakt z agentami zagranicznymi, nadzór pracy załadowców i przewoźników, kontakty z agencjami celnymi oraz nieustanne czuwanie nad powodzeniem wszystkich elementów procesu. To spedytor odpowiada za bieżące aktualizowanie sytuacji i informowanie klienta o postępach transportu.
WYCEŃ SWÓJ TRANSPORT ZE SPEDYTOREM
Rola i rodzaje kontenerów wykorzystywanych w spedycji kontenerowej
Głównym narzędziem transportowym spedycji kontenerowej jest – i nie ma w tym wielkiego zaskoczenia – kontener. Do transportu międzynarodowego wykorzystuje się kilka podstawowych rodzajów: standardowych DV, podwyższonych HC i specjalistycznych.
W transporcie dominują dwa rozmiary kontenerów: 20′ i 40′. Kontenery 20′ mają zastosowanie zarówno w transporcie kolejowym, jak i morskim, natomiast kontenery 40′ znajdują zastosowanie tylko w transporcie morskim.
Kontener jest przystosowany do transportu intermodalnego, to znaczy: może być transportowany różnymi środkami transportu. W formie jest metalowym pudłem o wymiarach 20/40 stóp i szerokości 8 stóp. Standardowo ma 8,6 stóp wysokości, a w wariancie High Cube 9,6 stóp. Standardowy udźwig kontenera to 28,5 tony. Wykorzystanie kontenera ułatwia transport i składowanie: przewożone kontenerem ładunki są osłonięte od warunków pogodowych i zabezpieczone przed zewnętrznymi czynnikami mechanicznymi. Dodatkowo dzięki ujednoliceniu konstrukcji, towary przewożone w kontenerach można w łatwy sposób piętrzyć i przechowywać w składach.
Kontenery lotnicze różnią się od kontenerów uniwersalnych tym, że są dostosowane do przewozu w ładowni samolotów transportowych. Mają więc inny system mocowania, inną pojemność i udźwig. W transporcie lotniczym występuje inny niż w transporcie morskim i kolejowym przelicznik objętości do masy (CBM), dlatego zazwyczaj wykorzystuje się je do mniejszych i lżejszych przesyłek.
Jako międzynarodowa firma spedycyjna oferujemy kompleksową obsługę przesyłek z wykorzystaniem kontenerów. Obsługujemy połączenia morskie, lotnicze i kolejowe na całym świecie. Jesteśmy jednym z największych polskich spedycji kontenerowych obsługujących połączenia kolejowe z Chin.
SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI I SPRAWDŹ KOSZT TRANSPORTU KONTENERA
FCL czy LCL? Na czym polega różnica między dwiema głównymi metodami transportu towarów?
FCL i LCL są powszechnie używanymi w spedycji skrótami oznaczającymi ładunek całokontenerowy (FCL – Full Container Load) i drobnicowy (LCL – Less Container Load). Oba te rozwiązania mają swoje plusy i minusy, a sprawdzają się w odmiennych sytuacjach.
FCL najlepiej sprawdza się w następujących sytuacjach:
- podwyższony priorytet przesyłki
- uniknięcie konsolidacji ładunku, szybsza odprawa, sprawniejsza logistyka
- duże ilości ładunku dla jednego zleceniodawcy
- uniknięcie problemu dopakowywania do innych kontenerów
- potrzeba zabezpieczenia ładunku
- towar wrażliwy, który mógłby zostać uszkodzony w transporcie drobnicowym
- konieczność składowania
- gdy wiadomo, że trzeba będzie na jakiś czas zmagazynować towar, a z innych powodów nie opłaca się wynajmować miejsca w magazynie
FCL z reguły polecamy klientom, którzy wykonują stałe dostawy dużego wolumenu ładunków. To rozwiązanie sprzyja regularności, bezpieczeństwu i pozwala szacować i utrzymywać koszty na względnie stałym poziomie.
SPRAWDŹ, ILE MOŻE KOSZTOWAĆ KOLEJOWY KONTENER Z CHIN
LCL najlepiej sprawdza się w następujących przypadkach:
- zapas czasu na realizację dostawy
- doładunki nieraz wymagają optymalizacji tras – drobnica często pokonuje trasę w dłuższym czasie niż ładunek całokontenerowy
- ograniczony budżet
- drobnica pozwala zaoszczędzić środki finansowe poprzez „dołączenie” przesyłki do innego kontenera
- małe ilości towaru
- kiedy nie opłaca się wynajmować całego kontenera z powodu niedużej objętości/małej wrażliwości przesyłki
LCL polecamy klientom, którzy muszą przetransportować nieduże ilości towaru i preferują niedrogie rozwiązania.
POZNAJ KOSZT TRANSPORTU DROBNICY MORSKIEJ
Spedycja kontenerowa BBA Transport System – rozwiązania dedykowane klientom
W BBA Transport System jako nasz główny cel stawiamy satysfakcję klienta. Z tego powodu dbamy o pełne bezpieczeństwo przesyłek i sprawny transport kontenerów. Obsługujemy połączenia ze wszystkimi krajami europejskimi. Jesteśmy jednym z głównych operatorów logistycznych oferujących spedycję kontenerową Nowym Jedwabnym Szlakiem. Transportowane przez nas kontenery objęte są ubezpieczeniem ALL-RISK pozwalającym minimalizować ewentualne straty powstałe w wyniku sytuacji losowych. Zachęcamy do kontaktu i sprawdzenia możliwości skorzystania ze spedycji kontenerowej!