Transport samochodowy – spedycyjny podział środków transportu

Pośród wszystkich gałęzi transportu, jedną z najważniejszych jest transport samochodowy. Ceni się go za jego uniwersalność i powszechność. Jest również niezbędny do tego, by rozpoczynać i finalizować większość transportów morskich i powietrznych. Dla wielu osób jest to jedynie wielkie ciągniki siodłowe na prawym pasie autostrad, jednak podział tego środka transportu jest bardziej złożony.

Transport samochodowy – spedycyjny podział środków transportu

Tym, co najbardziej kojarzy się z transportem samochodowym, są wielkie ciężarówki. Jednak ciągniki, popularnie zwane „tirami”*, nie są jedynym środkiem transportu w transporcie drogowym. Na wyróżnienie zasługują cztery główne rodzaje: busy, solówki, naczepy i zestawy. Każdy z tych środków służy do nieco innych zadań i charakteryzuje się innymi właściwościami. Są to na przykład:

  • udźwig maksymalny pojazdu;
  • pojemność ładowni;
  • specjalizacja ładowni;
  • zasięg całkowity;
  • możliwości modyfikacji.

Jak łatwo się domyślić, głównym kryterium podziału środków transportu jest dla spedytora udźwig pojazdu. Ponieważ wymiary ładowni większości pojazdów są zestandaryzowane, określenie ich udźwigu zazwyczaj jasno identyfikuje pojazd.

Tym dostarczysz nawet w śródmieściu: busy i solówki

Transport Samochodowy Układ Palet w Busie
Transport Samochodowy Układ Palet w Busie

Gdy nie trzeba przewieźć towaru o gigantycznej masie i objętości, można sięgnąć po stosunkowo niewielkie ciężarówki. Są to busy i solówki. Powszechnie wykorzystuje się je w aprowizacji sklepów oraz przesyłkach kurierskich. Charakteryzują się stosunkowo niedużymi rozmiarami i udźwigiem. Przeciętny bus ma udźwig 1,5 tony, pojemność 10-15 m³ i można w nim zmieścić 4-6 palet euro. Ma jednak wady takie jak nadkola, które utrudniają załadunek. Problemy „blaszaka” rozwiązuje bus 1,5 t z plandeką. Taki bus mieści zazwyczaj 8 (czasem nawet 10) palet euro i można załadować go nawet z boku, bądź z góry. Stwarza to jednak możliwość utraty ładunku poprzez nacięcie plandeki.

Transport Samochodowy Solówka
Transport Samochodowy Solówka

Solówki charakteryzują się większym udźwigiem – nawet do 3,5 tony. Kubatura ich ładowni zazwyczaj ma 35 m³ i można w nich pomieścić do 15 palet euro. Dużą zaletą solówek jest możliwość bocznego i górnego załadunku, jednak w przeliczeniu na paletę kosztu użytkowania tego środka transportu jest stosunkowo wysoki, jeśli porównać go np. z naczepą.

Transport samochodowy w pełnej krasie: naczepy i zestawy

Transport Samochodowy Naczepa Mega
Transport Samochodowy Naczepa Mega

Ciągnik siodłowy z naczepą jest chyba pierwszym skojarzeniem, gdy ktokolwiek pomyśli o ciężarówce. Jest to bardzo popularny środek transportu i korzysta z niego większość przewoźników całopojazdowych. Typowa naczepa z plandeką (albo firaną, czy nawet typu „box”) ma pojemność ok. 80-90 m³, długość 13,6 m, szerokość 2,4 m oraz wysokość 2,5 do 2,75 m.

Jest to przestrzeń wystarczająca do załadunku 33 palet euro lub 26 palet przemysłowych. Standardowa naczepa ma udźwig do 24 ton. Jeśli wysokość ładowni stanowi przeszkodę, istnieją naczepy mega, których wysokość dochodzi do 3 m. Naczepa może również być na różne sposoby modyfikowana i specjalizowana. Przykładową specjalizacją może być naczepa-chłodnia, przystosowana do przewozu towarów w temperaturze kontrolowanej. Chłodnie mają jednak mniejszą kubaturę (do 85 m³), są nieco mniejsze i mają udźwig ok. 22 ton. Używa się ich do przewozu środków medycznych oraz elektroniki.

Transport Samochodowy Zestaw
Transport Samochodowy Zestaw

Jeśli zależy nam na jeszcze większej kubaturze, najlepszym rozwiązaniem jest wspominany już zestaw. Jest to zazwyczaj solówka z doczepioną przyczepą – typowy zestaw ma wymiary 7,7 m x 2,4 m x 2,7 m. Jego siła tkwi jednak w dodatkowej przyczepie, w praktyce podwajającej ładowność zestawu. Jego łączna kubatura to 100 m³, a ładowność sięga 24 ton.

Parametry zestawu wystarczą do transportu 38 palet euro lub 28 palet przemysłowych. Istnieją również zestawy niskotonażowe o ładowności do 6 lub 12 t, można także wykorzystać wariant o wysokości 3 m, co zwiększa kubaturę do 120 m³. Przy ogromnej pojemności, zestaw ma jedną zasadniczą wadę: ze względu na łączenie, zestawem raczej nie da się transportować elementów dłużycowych.

Która opcja jest odpowiednia, która się nie sprawdzi?

Na to pytanie odpowiedź stanowi moje ulubione: to zależy. Transport samochodowy cechuje się dużą uniwersalnością i do każdego zlecenia da się dobrać odpowiedni środek. W ostateczności jednak spedytor kieruje się dwoma czynnikami selekcji: funkcjonalnością oraz kosztem. Praca w transporcie, spedycji i logistyce polega na tym, by optymalizować i zarządzać procesami tak, żeby w pełni usatysfakcjonować klienta.

Oznacza to również najniższe koszta przy możliwie najwyższej jakości usługi. Spedytor ma dostęp do aktualnych stawek przewoźników i na tej podstawie może przygotować konkretną ofertę przewozu towaru. Więc jeśli transport ładunku wymaga więcej planowania – spedytorzy BBA Transport System z przyjemnością pomogą w satysfakcjonującym wykonaniu zadania!


* TIR to międzynarodowa konwencja celna z 1975 roku, stanowiąca o minimalizowaniu formalności w kwestii kontroli celnych. Pojazdy realizujące przewozy w ramach TIR powinny być oznaczone odpowiednimi tablicami, ale w potocznej mowie skrót używany jest do nazywania każdej ciężarówki. Eksperci spedycji i logistyki są jednak wyczuleni na ten fakt i potrafią zezłościć się, kiedy na ciągnik z naczepą powie się „tir”. Szczegółowych informacji na ten temat może udzielić specjalista ds. przewozów międzynarodowych w Europie Zachodniej, Hubert Sadziak.

Powiązane artykuły