Transport zeroemisyjny wprowadzany jest już od lat. Trend widoczny jest między innymi w komunikacji miejskiej w większych miastach. Trolejbusy czy autobusy elektryczne nie generują spalin. Producenci samochodów ciężarowych od kilku lat opracowują strategię wprowadzenia ciężarówek napędzanych wodorem. Ta innowacja to szansa na zmniejszenie kosztów transportu oraz ilości emisji dwutlenku węgla, dodającego się do atmosfery. Ciężarówki na wodór to przyszłość transportu lądowego.
Największe koncerny motoryzacyjne prześcigają się w projektach ciężarówek na wodór. Hyundai, Toyota, BMW czy Nikola Motor Company rozpoczęły już seryjną produkcję tych maszyn. Dodatkowo firmy motoryzacyjne łączą siły z przedsiębiorstwami dystrybuującymi wodór, aby wybudować stacje tankowania ciężarówek. Dzięki temu tworzona jest cała sieć, która pozwala na wygodne i bezproblemowe korzystanie z pojazdów na wodór.
Zalety wprowadzenia ciężarówek na wodór
Wejście na rynek Europejski pojazdów napędzanych wodorem niesie za sobą szereg korzyści:
- opływowy kształt – pozwoli na optymalizację zużycia energii napędowej pojazdu
- niezawodność – niezależna od temperatury czy stylu jazdy kierowcy
- mniejsze zbiorniki paliwowe – dzięki wykorzystaniu ciekłego wodoru, zamiast sprężonego, uzyskuje się większą przestrzeń ładowną
- dbałość o środowisko naturalne – dzięki eliminacji produkcji spalin
- szansa na ulgi podatkowe
Obecnie w Szwajcarii, pojazdy bezemisyjne zwolnione są z podatku drogowego. Niewykluczone, że tego typu rozwiązania będą miały istotny wpływ na przyszłość tego rodzaju transportu. Transport zeroemisyjny to nie tylko dbałość o planetę, ale także ekonomiczne rozwiązanie dla form transportowych i przedsiębiorców.