Na rok 2023 r. drążeniem tunelu pod wzgórzem Grochowiczna na odcinku drogi ekspresowej S19 (odcinek od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica). Maszyna wiertnicza jest już w drodze. Tunel ma mieć długość 2 255 m. Wartość kontraktu wynosi ponad 2,2 mld zł. Maszyna TBM ma długość 112 m, masę 4000 ton, a tarcza wiercąca ma średnicę 15,2 m. Transport składa się z czternastu zestawów transportowych, które podzielone są na trzy konwoje.
TBM (Tunnel Boring Machine) pokonała drogą morską trasę z Hiszpanii do Szczecina. Kolejnym etapem był transport Odra do Opola. Od 11 listopada 2022 maszyna porusza się po polskich dogach, powodując liczne utrudnienia.
Transport wiertnicy-utrudnienia w ruchu
Przetransportowanie tak ogromnego ładunku jest dużym wyzwaniem. Maszyna rozłożona jest na części, jednak mimo tego – tak duży gabaryt, jak dotąd, nie pojawił się na polskich drogach – podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Konwój wiozący elementy maszyny TBM porusza się z prędkością 10 km/h w okolicach mostowych i ok. 20-30 km/h na pozostałych odcinkach. Nie ma możliwości wyminięcia go. Dlatego też na trasie przejazdu konwoju pojawiają się zatory drogowe. Poniżej prezentujemy planowaną trasę transportu maszyny:
Największe elementy przewożone są przez ogromne zestawy transportowe. Ich szerokość wynosi 9 m, długość 74 m. Wraz z ładunkiem transport osiągnie wagę 500 ton.
- Transport maszyny do drążenia tuneli jest cały czas w drodze. Konwoje posiadają specjalistyczne zabezpieczenie. Tablice VMS (znaki zmiennej treści)
- mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną
- piloci, którzy kierują ruchem
- wsparcie policji.