Niedawno świat obiegła informacja o niezwykle rzadkim wydarzeniu: blokada Kanału Sueskiego! W wyniku silnego porywu wiatru pływający pod panamską banderą kontenerowiec Ever Given armatora Evergreen obrócił się w poprzek i uszkodził nabrzeże Kanału. Odpowiednie służby pracują nad usunięciem zatoru. Nikt nie potrafi przewidzieć, ile potrwają utrudnienia. Co wiemy o sytuacji, w której znalazł się światowy transport morski?
Kanał Sueski zablokowany. Co jest przyczyną przestoju?
We wtorek 23.03.2021 o godzinie 7:40 czasu lokalnego, podczas przechodzenia przez Kanał, w wyniku niesprzyjających warunków pogodowych, kontenerowiec Ever Given obrócił się w poprzek Kanału Sueskiego i zablokował ruch. Do zdarzenia doszło w jednym z najwęższych miejsc kanału, pomiędzy zatokami skonstruowanymi specjalnie w celu wymijania się przechodzących statków. Jest prawdopodobne, że przywrócenie statku do ruchu będzie możliwe dopiero przy wysokiej fali, której nadejście przewidywane jest na poniedziałek, 29.03.2021. Jeśli do tego czasu nie uda się udrożnić kanału, konieczna będzie procedura zdjęcia kontenerów ze statku, co może oznaczać długie tygodnie opóźnień.
Okręt wbił się w nabrzeże Kanału gruszką dziobową, co usztywniło jego pozycję. Jednocześnie rufa statku praktycznie oparła się o drugi brzeg kanału, efektywnie blokując jakikolwiek ruch. Odpowiednie służby próbują przywrócić ruch w Kanale.
Według załogi okrętu, omal nie doszło do tragedii: statek płynący jako drugi, w momencie osiadania Ever Given doświadczył przerwy w dostawie energii – przez chwilę istniało realne ryzyko, że statki się ze sobą zderzą, co byłoby najczarniejszym możliwym scenariuszem.
Co blokada Kanału Sueskiego oznacza dla transportu morskiego?
Przede wszystkim głównym wynikiem zablokowania Kanału Sueskiego są opóźnienia. Te zaś przekładają się na straty. Kanał Sueski jest główną drogą transportu ropy naftowej z basenu Oceanu Indyjskiego oraz Zatoki Perskiej do Europy. Jest to także główna trasa dla tzw. megakontenerowców pokonujących drogę z Chin do europejskich portów morskich. Kanał stanowi więc niezwykle ważne ogniwo w łańcuchu światowego transportu morskiego.
Obecnie w korku znajduje się ok. 150 statków. Armatorzy przekierowują kolejne jednostki na dłuższą trasę biegnącą wzdłuż wybrzeży Afryki. Jednocześnie blokada dostaw do Europy może w perspektywie przyczynić się do braku kontenerów wykorzystywanych do eksportu. Prognozy dotyczące czasu opóźnień dynamicznie się zmieniają: wczoraj mówiono jeszcze o dniach, obecnie zaś w debacie publicznej pojawiają się głosy mówiące, że opóźnienia mogą sięgnąć tygodni, a nawet całego miesiąca. Potencjalnie oznacza to więc długotrwałe wyłączenie z użytku jednego z najważniejszych obiektów wykorzystywanych w transporcie morskim i wzrost kosztów wynikający z konieczności re-routingu.
Szacuje się, że na skalę globalną Kanałem Sueskim transportowane jest około 12% towarów oraz 8% gazu. Dziennie przez Kanał przechodzi ok. 1 miliona baryłek ropy, co stanowi ok. 5% dziennego zapotrzebowania energetycznego Europy.
PRZECZYTAJ TEŻ: NA CZYM POLEGA PRACA SPEDYTORA MORSKIEGO
Co blokada Kanału Sueskiego oznacza dla transportu w ogóle?
Kanał Sueski jest jedną z najbardziej obciążonych dróg wodnych na świecie. Wyłączenie go z użytkowania przekłada się na daleko idące konsekwencje nie tylko dla transportu morskiego, lecz także dla wszystkich innych gałęzi transportu.
Światowy system transportu działa na zasadzie naczyń połączonych. Już widzimy, że statki są przekierowywane na okrężne trasy dookoła Afryki – w dalszej kolejności spodziewamy się utrudnień w eksporcie morskim z Europy oraz wzrostu zapotrzebowania na połączenia kolejowe Nowym Jedwabnym Szlakiem.
Połączenia kolejowe Chin z Europą z każdym rokiem stają się coraz bardziej konkurencyjne dla transportu morskiego. Jednocześnie rokrocznie wzrasta zapotrzebowanie na to rozwiązanie, kulminujące się w grudniu, styczniu i lutym. Przewidujemy, że w związku z zaistniałą sytuacją możliwy jest okresowy wzrost zainteresowania połączeniami kolejowymi z Chin do Polski. Pozwoli to w pewnym stopniu odciążyć zator wynikający z wejścia Ever Given na nabrzeże, nie będzie jednak pełnym rozwiązaniem problemu. W przypadku piętrzenia opóźnień dostępne jest również rozwiązanie transportu lotniczego – najpewniejszej i najszybszej metody transportu międzynarodowego.
PRZECZYTAJ TEŻ: NA CZYM POLEGA PRACA SPEDYTORA KOLEJOWEGO
Kanał Sueski i Ever Given: dane techniczne oraz statystyki
Kanał Sueski został otwarty w 1869 roku w celu skrócenia drogi morskiej z Europy do Azji. Budowa Kanału pozwoliła na znaczne skrócenie czasu podróży, co przełożyło się na spadek cen transportów i większą opłacalność importu do Europy.
Dane techniczne:
- Długość: 163 km
- Szerokość: 300 m (160 m w najwęższym miejscu)
- Głębokość: 23 m
- Przepustowość: 50-60 statków na dobę
- Średni czas przejścia: 15 h
Ever Given jest jednym z najnowszych „megakontenerowców” – jednostek mogących każdorazowo przetransportować do 40 tys. TEU ładunku. Pływa pod panamską banderą dla Luster Maritime. Zwodowany w 2018 dla japońskiego armatora, pływa w liniach Evergreen.
Dane techniczne:
- Długość: 400 m
- Szerokość: 59 m
- Zanurzenie: 16 m
- Ładowność: 40000 TEU
- Maksymalne obciążenie: 224 000 ton