ul. Lucerny 80, 04-687 Warszawa

miejsce na wersje językowe

China Home Life 2021 Ptak Warsaw Expo
China Home Life 2021 – Targi Chińskich Producentów w PTAK Warsaw EXPO
16 listopada, 2021
koszty firmy transportowej
Zmiany od lipca. Czy przewoźnicy będą mogli korzystać z Polskiego Ładu 2.0?
14 września, 2022

Budowa kanału na Mierzei Wiślanej, a port w Elblągu

Grzegorz Witkowski-wiceminister infrastruktury — poinformował, że przebudowa portu w Elblągu umożliwi przeładunek ok. 2,5 mln ton towarów rocznie. Wiceminister Witkowski zaznacza, że po Bałtyku pływa wiele statków, łączących małe porty z większymi i transportujących kontenery. Jest przekonany, że port w Elblągu spokojnie mógłby zostać jednym z nich.

Kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej — kiedy otwarcie?

Otwarcie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej planowane jest na 17 września 2022 r.

Reszta prac, takich jak pogłębienie rzeki Elbląg czy budowa mostu w Nowakowie, powinna zakończyć się w 2023 roku.

Całościowa inwestycja- etapy

I etap

Pierwszy etap zakładał budowę:

  • portu osłonowego, mieszczącego się przy zatoce Gdańskiej
  • żeglugowy kanał ze śluzą
  • konstrukcja zamknięć oraz stanowiska oczekiwania od strony zalewu i zatoki
  • układ drogowy z mostami obrotowymi
  • sieć wodociągowa i kanalizacyjna, elektroenergetyczna i teletechniczna
  • sztuczna wyspa powstała z urobku, będzie pełnić rolę siedliska ptaków

W rejonie portu osłonowego większość prac dobiegła końca. Obecnie dwa mosty są już odebrane przez nadzór budowlany, a śluza kanału żeglugowego napełniona wodą.

II etap

Przebudowa toru wodnego na rzece Elbląg:

  • odbudowa brzegów, które będą pełnić również funkcję przeciwpowodziową
  • budowa przystani niskich, ułatwiająca dostęp do rzeki
  • budowa obrotowego mostu w Nowakowie, obejmująca również zmiany układu ruchu drogowego

Na ten moment postęp szacuje się na około 50% zaawansowania prac.

III etap

Roboty pogłębiarskie stworzą tor wodny, który połączy rzekę Elbląg z przekopem Mierzei Wiślanej. Praca obejmuje roboty czerpane, z których materiał zasili wyspę refulacyjną. Szerokość toru wodnego ma wynieść 60 m przy dnie. Głębokość techniczna wyniesie 5 metrów. Dzięki temu z toru wodnego będą mogły korzystać statki morskie o długości 100 m, szerokości 20 m i głębokości oraz zanurzeniu 4,5 m. Inwestycja zakłada również zakup i montaż znaków nawigacyjnych.

Zakończenie trzeciego i ostatniego etapu inwestycji datuje się na 30 kwietnia 2023.

Cieśnina Pilwska

Kanał na Mierzei Wiślanej — strategiczna inwestycja

Droga wodna, która połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską to inwestycja, która skróci trasę statków morskich na Bałtyk. Dodatkowo umożliwi całoroczną obsługę jednostek pływających wszystkich bander z i do portu morskiego w Elblągu oraz innych przystani, znajdujących się na Mierzei Wiślanej.

Kanał żeglugowy w Elblągu ma jeszcze jeden ważny cel. Dzięki niemu ma się wzmocnić suwerenność Polski. Do tej pory połączenie portów Mierzei Wiślanej z Bałtykiem, możliwe było tylko przez cieśninę Piławską, która znajduje się na terenie Rosji. W konsekwencji każda chęć skorzystania z tej drogi morskiej wymaga osobnej zgody. Dzięki budowie portu morskiego w Elblągu Polska uzyska niezależne połączenie Mierzei Wiślanej z Morzem Bałtyckim, a co równie ważne – znacznie skróci drogę statków do Morza Bałtyckiego. Obecnie dostęp do morza przez cieśninę Pilawską to ok. 80 km drogi. Dzięki nowej inwestycji połączenie Mierzei Wiślanej z Morzem Bałtyckim skróci się do ok. 23 km.

kanał na mierzei wiślanej

Budowa drogi wodnej, która połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, to duża szansa na niezależność od polityki Rosji i poprawę ekonomii transportu. Inwestycja z pewnością wzmocni port morski w Elblągu i resztę portów Zalewu Wiślanego. Dodatkowo jest to szansa na rozwój zarówno handlu, jak i turystyki.

Rozwój transportu a inwestycja na Mierzei Wiślanej

Nowe drogi?

Wójt gminy Sztutowo zwraca uwagę na brak połączenia między drogą ekspresową S7 a drogą krajową nr 7 – przez Marzęcino, Osłonkę, Płonino, Kąty Rybackie. Obecny stan dróg pozostawia wiele do życzenia, a perspektywa wzmożonego ruchu drogowego, wymaga powstania kolejnych inwestycji. Zwiększony ruch, w tym samochodów ciężarowych, wymusza plan ograniczeń w przeprawach przez zabytkowy most w Rybinie czy Żuławkach.

Na trasie Nowy Dwór Gdański – Krynica Morska co roku w okresie wakacyjnym powstają olbrzymie korki i podróż wydłuża na tym odcinku nawet kilkakrotnie. Drogi powiatowe nr 502 i 501 nie są na ten moment gotowe do przyjęcia większej ilości ruchu.

Pociąg — turystyczna alternatywa dla samochodów

W 2023 ma powstać trasa kolejki wąskotorowej. 34-kilometrowy odcinek ma połączyć nowy dwór Gdański ze Sztutowem. Lokalnym władzom marzy się nowelizacja odcinka między Sztutowem a Krynicą, który funkcjonował przed wojną.

Transport kolejowy odgrywa istotną rolę w przewozie turystów. Według szacunków wzrost turystyki w tym regionie ma wzrosnąć o 100%. Koniecznością wydaje się doprowadzenie kolei do kanału, a nawet dalej – do Krynicy Morskiej. Warto tu dodać, że kolej to transport ekologiczny.

Jak podaje Jakub Farinade – obecnie z transportu kolejowego korzysta około stu tysięcy wczasowiczów. Dodatkowo rewitalizacja tego odcinka kolejowego byłaby odnowieniem dziedzictwa historycznego i kulturowego.

Rozbudowa portu Tolkmicku

Burmistrz Tolkmicka Magdalena Dalman zapowiada plany zagospodarowania brzegu przy wschodnim falochronie na blisko 100 miejsc postojowych dla statków. Dodatkowo ma powstać zaplecze w dawnym bosmanacie oraz przygotowanie przestrzeni rekreacyjnej dla turystów i żeglarzy.

Projekt budowy kanału żeglugowego na mierzei wiślanej to nie jedyna inwestycja przy polskiej linii brzegowej. Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu planuje przyjmować największe statki kontenerowe  – nawet do 400 metrów długości. Tu również powstają towarzyszące inwestycje lądowe. Dzięki rozbudowie dróg i kolei transporty morskie mogą wyruszać dalej w podróż śródlądową.

Mateusz Myszyński

Kierownik Działu Handlowego

Jeśli mówimy o miejscach, w których mogłem rozwinąć skrzydła, to BBA Transport System zajmuje pierwsze miejsce, jeśli chodzi o pracę drużynową i zarządzanie zespołem. Dział Handlowy to zwarta i gotowa do działania drużyna – wszyscy znamy swoje role i współpracujemy ze sobą w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników. Praca w sprzedaży wiąże się z nawiązywaniem trwałych relacji opartych na zaufaniu. Żeby zaufał mi klient, najpierw musi ufać mi mój zespół.

Używamy plików cookie

Na naszej stronie używamy ciasteczek, dzięki czemu jest ona dla Ciebie bardziej przyjazna i niezawodna. Korzystamy także z narzędzi analitycznych w celach statystycznych i marketingowych, aby dopasować treść reklam do Twoich potrzeb i zainteresowań. Twoja prywatność jest dla nas ważna. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.