ul. Lucerny 80, 04-687 Warszawa

miejsce na wersje językowe

China Home Life 2021 Ptak Warsaw Expo
China Home Life 2021 – Targi Chińskich Producentów w PTAK Warsaw EXPO
16 listopada, 2021
koszty firmy transportowej
Zmiany od lipca. Czy przewoźnicy będą mogli korzystać z Polskiego Ładu 2.0?
14 września, 2022

Budowa kanału na Mierzei Wiślanej, a port w Elblągu

Grzegorz Witkowski-wiceminister infrastruktury — poinformował, że przebudowa portu w Elblągu umożliwi przeładunek ok. 2,5 mln ton towarów rocznie. Wiceminister Witkowski zaznacza, że po Bałtyku pływa wiele statków, łączących małe porty z większymi i transportujących kontenery. Jest przekonany, że port w Elblągu spokojnie mógłby zostać jednym z nich.

Kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej — kiedy otwarcie?

Otwarcie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej planowane jest na 17 września 2022 r.

Reszta prac, takich jak pogłębienie rzeki Elbląg czy budowa mostu w Nowakowie, powinna zakończyć się w 2023 roku.

Całościowa inwestycja- etapy

I etap

Pierwszy etap zakładał budowę:

  • portu osłonowego, mieszczącego się przy zatoce Gdańskiej
  • żeglugowy kanał ze śluzą
  • konstrukcja zamknięć oraz stanowiska oczekiwania od strony zalewu i zatoki
  • układ drogowy z mostami obrotowymi
  • sieć wodociągowa i kanalizacyjna, elektroenergetyczna i teletechniczna
  • sztuczna wyspa powstała z urobku, będzie pełnić rolę siedliska ptaków

W rejonie portu osłonowego większość prac dobiegła końca. Obecnie dwa mosty są już odebrane przez nadzór budowlany, a śluza kanału żeglugowego napełniona wodą.

II etap

Przebudowa toru wodnego na rzece Elbląg:

  • odbudowa brzegów, które będą pełnić również funkcję przeciwpowodziową
  • budowa przystani niskich, ułatwiająca dostęp do rzeki
  • budowa obrotowego mostu w Nowakowie, obejmująca również zmiany układu ruchu drogowego

Na ten moment postęp szacuje się na około 50% zaawansowania prac.

III etap

Roboty pogłębiarskie stworzą tor wodny, który połączy rzekę Elbląg z przekopem Mierzei Wiślanej. Praca obejmuje roboty czerpane, z których materiał zasili wyspę refulacyjną. Szerokość toru wodnego ma wynieść 60 m przy dnie. Głębokość techniczna wyniesie 5 metrów. Dzięki temu z toru wodnego będą mogły korzystać statki morskie o długości 100 m, szerokości 20 m i głębokości oraz zanurzeniu 4,5 m. Inwestycja zakłada również zakup i montaż znaków nawigacyjnych.

Zakończenie trzeciego i ostatniego etapu inwestycji datuje się na 30 kwietnia 2023.

Cieśnina Pilwska

Kanał na Mierzei Wiślanej — strategiczna inwestycja

Droga wodna, która połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską to inwestycja, która skróci trasę statków morskich na Bałtyk. Dodatkowo umożliwi całoroczną obsługę jednostek pływających wszystkich bander z i do portu morskiego w Elblągu oraz innych przystani, znajdujących się na Mierzei Wiślanej.

Kanał żeglugowy w Elblągu ma jeszcze jeden ważny cel. Dzięki niemu ma się wzmocnić suwerenność Polski. Do tej pory połączenie portów Mierzei Wiślanej z Bałtykiem, możliwe było tylko przez cieśninę Piławską, która znajduje się na terenie Rosji. W konsekwencji każda chęć skorzystania z tej drogi morskiej wymaga osobnej zgody. Dzięki budowie portu morskiego w Elblągu Polska uzyska niezależne połączenie Mierzei Wiślanej z Morzem Bałtyckim, a co równie ważne – znacznie skróci drogę statków do Morza Bałtyckiego. Obecnie dostęp do morza przez cieśninę Pilawską to ok. 80 km drogi. Dzięki nowej inwestycji połączenie Mierzei Wiślanej z Morzem Bałtyckim skróci się do ok. 23 km.

kanał na mierzei wiślanej

Budowa drogi wodnej, która połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, to duża szansa na niezależność od polityki Rosji i poprawę ekonomii transportu. Inwestycja z pewnością wzmocni port morski w Elblągu i resztę portów Zalewu Wiślanego. Dodatkowo jest to szansa na rozwój zarówno handlu, jak i turystyki.

Rozwój transportu a inwestycja na Mierzei Wiślanej

Nowe drogi?

Wójt gminy Sztutowo zwraca uwagę na brak połączenia między drogą ekspresową S7 a drogą krajową nr 7 – przez Marzęcino, Osłonkę, Płonino, Kąty Rybackie. Obecny stan dróg pozostawia wiele do życzenia, a perspektywa wzmożonego ruchu drogowego, wymaga powstania kolejnych inwestycji. Zwiększony ruch, w tym samochodów ciężarowych, wymusza plan ograniczeń w przeprawach przez zabytkowy most w Rybinie czy Żuławkach.

Na trasie Nowy Dwór Gdański – Krynica Morska co roku w okresie wakacyjnym powstają olbrzymie korki i podróż wydłuża na tym odcinku nawet kilkakrotnie. Drogi powiatowe nr 502 i 501 nie są na ten moment gotowe do przyjęcia większej ilości ruchu.

Pociąg — turystyczna alternatywa dla samochodów

W 2023 ma powstać trasa kolejki wąskotorowej. 34-kilometrowy odcinek ma połączyć nowy dwór Gdański ze Sztutowem. Lokalnym władzom marzy się nowelizacja odcinka między Sztutowem a Krynicą, który funkcjonował przed wojną.

Transport kolejowy odgrywa istotną rolę w przewozie turystów. Według szacunków wzrost turystyki w tym regionie ma wzrosnąć o 100%. Koniecznością wydaje się doprowadzenie kolei do kanału, a nawet dalej – do Krynicy Morskiej. Warto tu dodać, że kolej to transport ekologiczny.

Jak podaje Jakub Farinade – obecnie z transportu kolejowego korzysta około stu tysięcy wczasowiczów. Dodatkowo rewitalizacja tego odcinka kolejowego byłaby odnowieniem dziedzictwa historycznego i kulturowego.

Rozbudowa portu Tolkmicku

Burmistrz Tolkmicka Magdalena Dalman zapowiada plany zagospodarowania brzegu przy wschodnim falochronie na blisko 100 miejsc postojowych dla statków. Dodatkowo ma powstać zaplecze w dawnym bosmanacie oraz przygotowanie przestrzeni rekreacyjnej dla turystów i żeglarzy.

Projekt budowy kanału żeglugowego na mierzei wiślanej to nie jedyna inwestycja przy polskiej linii brzegowej. Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu planuje przyjmować największe statki kontenerowe  – nawet do 400 metrów długości. Tu również powstają towarzyszące inwestycje lądowe. Dzięki rozbudowie dróg i kolei transporty morskie mogą wyruszać dalej w podróż śródlądową.

28 lutego, 2025

Bezpieczeństwo transportu: Klucz do efektywności i zaufania w branży logistycznej

Bezpieczeństwo w transporcie to nie tylko kwestia przestrzegania przepisów, ale również dbania o dobro ludzi, towarów i środowiska. W obliczu rosnącej liczby transportów oraz coraz bardziej wymagających warunków pracy, zapewnienie bezpiecznych warunków staje się nie tylko obowiązkiem, ale i strategiczną decyzją dla każdej firmy w branży logistycznej.
Mateusz Myszyński

Kierownik Działu Handlowego

Jeśli mówimy o miejscach, w których mogłem rozwinąć skrzydła, to BBA Transport System zajmuje pierwsze miejsce, jeśli chodzi o pracę drużynową i zarządzanie zespołem. Dział Handlowy to zwarta i gotowa do działania drużyna – wszyscy znamy swoje role i współpracujemy ze sobą w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników. Praca w sprzedaży wiąże się z nawiązywaniem trwałych relacji opartych na zaufaniu. Żeby zaufał mi klient, najpierw musi ufać mi mój zespół.