W pracy spedytora ma się do czynienia z najróżniejszymi sytuacjami. Często trzeba mierzyć się z wyzwaniami, goniącymi terminami, zdobywaniem pozwoleń i trudnościami po stronie podwykonawców. Czasem transportuje się drogocenne przyrządy służące do przeprowadzania badań przed odwiertami, czasem silniki odrzutowe do montażu samolotów pasażerskich, a czasem… kilka kartonów zabawek. Rzemiosło spedytora to mierzenie się z różnymi wyzwaniami, ale też spokojne wykonywanie monotonnych zleceń. Spedycja to bardzo zróżnicowane zadania, co pokazujemy w naszym cyklu „rzemiosło spedytora”. Tym razem przyglądamy się, jak spedytor konsoliduje transport z Chin. W końcu kontener morski trzeba zapełnić!
Rzemiosło spedytora: charakterystyka transportu morskiego
Zanim przyjrzymy się właściwemu zagadnieniu tego artykułu, przypomnimy sobie, czym charakteryzuje się transport morski.
Transport morski to najpowszechniejsza metoda transportu dóbr na świecie. Dokonuje się z wykorzystaniem statków transportowych, mogących przewozić na swoim pokładzie różne rodzaje towarów. Jednostki morskie często są wyspecjalizowane, przez co dzieli się je na: kontenerowce, drobnicowce, masowce, zbiornikowce, chłodniowce itd. Transport morski odbywa się zazwyczaj na średnich i długich dystansach, a z racji jego masowego charakteru – wiąże się ze stosunkowo niewysokimi kosztami. Najpopularniejszym sposobem przewozu towarów na długich trasach jest umieszczenie ich w kontenerze. Pozwala to na maksymalne ograniczenie kosztów oraz zabezpieczenie towaru w transporcie. Kontener morski jest z kolei narzędziem transportowym przystosowanym do pomieszczenia ładunków w kartonach, na paletach oraz w innych jednostkach. By sprawnie organizować transporty, często stosuje się konsolidację: łączenie wielu przesyłek w jedną. Konsolidacja pozwala spedytorowi zaoszczędzić środki i mieć pełną kontrolę nad transportem.
Transport morski odpowiada za 95% wszystkich transportów towarowych na świecie! Dziś przyjrzymy się jednemu ze zleceń, które dobrze obrazuje codzienną pracę spedytora morskiego – Agnieszki Domańskiej.
WYMIARY KONTENERÓW MORSKICH [INFOGRAFIKA]
Kontener morski z Chin do Polski. Działania spedytora w transporcie
Praca spedytora polega na organizacji transportu. W praktyce oznacza to bardzo liczne (i nieraz skomplikowane) działania. Lista głównych czynności, ogólny schemat działania, przedstawia się następująco:
- przyjęcie zlecenia spedycyjnego
- wybór odpowiedniego środka transportu
- zawarcie umów przewozowych
- wystawienie dokumentów
- odbiór przesyłki od nadawcy
- przygotowanie przesyłki do przewozu
- nadanie przesyłki z dokumentacją
- odprawa celna
- przekazanie przesyłki odbiorcy
Poza standardowymi elementami, spedytor często odpowiada także za liczne kwestie dodatkowe. Są to m. in. ubezpieczenie towaru, awizowanie, składowanie, a czasem także cesja praw do przesyłki. Na podstawie tego, jakie działania będzie podejmował spedytor, ustala się stawkę zlecenia. Czynności dodatkowe często mają oparcie w funkcjonujących trwałych współpracach spedytora z podwykonawcą, przez co ich koszty są względnie stałe, a na pewno łatwiejsze do przewidzenia ze względu na ciągłość kontaktów.
Rzemiosło spedytora: co zawierał nasz kontener morski z Chin?
Przypadek, któremu przyglądamy się dzisiaj, stanowił typowe zlecenie spedycji morskiej. Spedytorka zajmująca się nim dostała zgłoszenie o zapotrzebowaniu transportu z Yantian (Chiny) do Gdańska (Polska). Zlecenie zakładało przewóz elektroniki – jednego z najczęściej transportowanych z Chin towarów. Według danych za 2018 opublikowanych przez GUS, w 2015 import z Chin do Polski warty był 22 300 mld USD – dużą część z tego stanowiła właśnie elektronika. W imporcie z Chin cechuje się dużym zapotrzebowaniem, korzystnymi warunkami transportowymi i umowami międzynarodowymi przekładającymi się na niewysokie cła (częstokroć praktycznie zerowe). W tym przypadku transport dotyczył ładunku od trzech nadawców: ładowarek, akcesoriów do laptopów i komputerów.
PRZECZYTAJ: TERMINAL GŁĘBOKOWODNY DCT GDAŃSK
Problemy, które pojawiły się w trakcie realizacji zlecenia transportowego
Realizacja tego zlecenia wymagała od naszej spedytorki zmierzenia się z trzema problemami zapowiedzianymi w poprzednim akapicie i w dużej części mającymi związek z mnogością nadawców.
- kilku nadawców często oznacza różne warunki transportowe i handlowe
- towar od różnych nadawców, w celu ograniczenia kosztów, musi zostać skonsolidowany
- baterie zaliczane są do ładunków niebezpiecznych
I faktycznie: dwóch klientów działało na warunkach EXW Shenzhen, a jeden na warunkach FOB Shenzhen. EXW oznacza, że sprzedający jest zobligowany jedynie do wyprodukowania i zabezpieczenia towaru przed nadaniem. W formule EXW cała odpowiedzialność za organizację, ubezpieczenie i opłacenie transportu leży po stronie kupującego. Z kolei formuła FOB zakłada większą „sprawiedliwość” – sprzedający jest w pełni odpowiedzialny za towar aż do momentu załadowania go na statek. Korzystanie z dwóch formuł wymaga szczegółowego dzielenia kosztów oraz bilansowania oferty. Zachęcamy do zapoznania się z tematem „incotermsów” w naszym artykule. Analizujemy w nim poszczególne formuły!
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O FORMUŁACH INCOTERMS 2010 [INFOGRAFIKA]
Działania, które wykonała spedytorka, by przetransportować kontener morski
Pierwszym ruchem było zebranie kosztów, a następnie wspominane wcześniej zbilansowanie oferty, pozwalające przedstawić klientom sprawiedliwe rozwiązania cenowe. Dzięki temu ustalił się szacowany koszt i można było działać: najkorzystniejszym rozwiązaniem okazało się skonsolidowanie ładunku w ramach jednego kontenera 20′ DV. Kontener pozwolił nie tylko ograniczyć miejsce zajmowane na statku (co przełożyło się na niższy koszt), lecz także stanowił odpowiednie zabezpieczenie ładunku przed czynnikami zewnętrznymi. Zanim jednak towar znalazł się na statku, Agnieszka musiała skoordynować działania załadowców w ustalonym miejscu załadunku i ustalić daty gotowości towaru. Odbywało się to z udziałem agenta w Chinach, który pośredniczył między spedytorem a podwykonawcami.
Kolejnym krokiem było upewnienie się, że ładunek nie zostanie zaklasyfikowany jako towar niebezpieczny. Baterie i akumulatory, o ile nie przekraczają określonej pojemności i mają do tego odpowiednie dokumenty, mogą nie być klasyfikowane jako DGR. Towar zaklasyfikowany jako niebezpieczny wymaga specjalnego oznakowania i traktowania. Na podstawie dokumentów przesłanych przez klienta i załadowców (głównie karty charakterystyki – MSDS) armator potwierdził booking ładunku jako towaru neutralnego.
Podsumowanie działań związanych z realizacją zlecenia transportowego
W całym procesie najistotniejsze (i najtrudniejsze) jest skoordynowanie prac w taki sposób, żeby wszyscy załadowcy działali zgodnie z ustalonymi terminami i wszystko znalazło się na właściwym miejscu w odpowiednim czasie. Żeby przewieźć ten jeden kontener morski, w proces zaangażowanych było 9 podmiotów:
- spedytor
- armator
- agent w Chinach
- agencja celna
- 3 załadowców
- przewoźnik
- klient
Etap poprzedzający transport trwał około tygodnia, przepłynięcie samej trasy (z portu do portu) zajęło 29 dni. Dalszym etapem były już tylko wyładunek, odprawa i odbiór przez klienta. Procedura w Gdańsku trwała 3 dni, a towar został dostarczony i odebrany w terminie.
Przewieź kontener morski z BBA Transport System!
Jeśli trafiliście na ten tekst, bo interesuje was transport kontenera morskiego – zachęcamy do kontaktu z naszymi spedytorami! BBA Transport System to dziesiątki tysięcy zorganizowanych transportów i tysiące zadowolonych klientów. Specjalizujemy się w czterech gałęziach transportu międzynarodowego: morskim, drogowym, lotniczym i kolejowym. Zajmujemy się także transportem krajowym. Skontaktuj się z nami i poznaj możliwości transportu!