Rodzaje i Wymiary Kontenerów Morskich

Kontenery morskie: rodzaje, wymiary i ładowność – INFOGRAFIKA

Mało jest na świecie rzeczy, które kojarzą się z transportem morskim bardziej niż kontener. Można śmiało powiedzieć, że w chwili swojego pojawienia, zrewolucjonizowały transport. I choć pierwsze projekty kontenerów pojawiały się już na początku XX wieku, to pierwszy kontenerowiec został oddany do użytku dopiero w 1955 roku. Wtedy też Malcolm McLean opracował jednolity i uniwersalny wzorzec kontenera. Od tamtej pory organizacje międzynarodowe uzgodniły przepisy dotyczące przewozu towarów w kontenerach, a same kontenery uległy specjalizacji. W dzisiejszym artykule prezentujemy zestawienie najpowszechniejsze kontenery morskie.

Rodzaje, wymiary i ładowność – kontenery morskie

Na początek przytoczymy encyklopedyczny opis kontenera. Według The Geography of Transport Systems i danych World Shipping Council,

…w transporcie dominuje kontener 20′ i 40′ przystosowany do transportu intermodalnego (89% wszystkich kontenerów). Ma on formę metalowego pudła o długości 20′ lub 40′, szerokości 8′ oraz wysokości 8’6″ bądź 9’6″ i udźwigu zazwyczaj 28,5 t. Kontenerów używa się do pakietowania przesyłek w celu łatwiejszego transportu i składowania. Kontenery są wyposażone w szereg wspólnych elementów konstrukcyjnych, dzięki którym mogą być przenoszone, piętrzone i składowane. 

Dzięki zastosowaniu kontenerów możliwa jest konteneryzacja – obok paletyzacji jedna z podstawowych metod grupowania towarów.

Wymiary kontenerów morskich

Kontener 20′ DV

Jeden z podstawowych rodzajów kontenerów. Doskonale nadaje się do transportu małych ilości towaru bądź przewozu ładunków, których nie można przetransportować zbyt wiele (np. są bardzo ciężkie).
Kontenery Morskie 20' DVPojemność: 32,3 m³
Ładowność: 21 680 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 227 cm
Długość wewnętrzna: 590 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 239 cm

Kontener 40′ DV i 40′ HC

Standardowy typ kontenera, powszechnie stosowany zarówno w transporcie drogowym, jak i w transporcie morskim. Doskonale nadają się do wszystkich ładunków neutralnych. Dostępne są w wariantach DV (standardowy) oraz HC (High Cube – podwyższony).

Kontenery Morskie 40' DVPojemność: 67,3 m³
Ładowność: 28 500 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 227 cm
Długość wewnętrzna: 1 200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 239 cm

Kontenery Morskie 40' High CubePojemność: 76,3 m³
Ładowność: 28 500 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 260 cm
Długość wewnętrzna: 1 200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 270 cm

Kontener 45′ HC PW

Kontenery 45′ najczęściej używane są do transportu pomiędzy europejskimi portami. Dzięki wydłużeni i poszerzeniu, charakteryzują się zwiększoną przestrzenią ładunkową.

Kontenery Morskie 45' HCPojemność: 88,7 m³
Ładowność: 29 550 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 260 cm
Długość wewnętrzna: 1350 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 242 cm / 270 cm

Kontener 20′ i 40′ Open Top

Kontenerów tego rodzaju używa się do przewozu przesyłek, które nie mieszczą się w drzwiach ładunkowych albo które zmieściłyby się w drzwiach, ale z różnych powodów nie nadają się do załadunku w ten sposób. Od góry towar zabezpiecza nieprzemakalna plandeka.

Kontenery Morskie Open TopPojemność: do 76,3 m³
Ładowność: do 28 500 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 260 cm
Długość wewnętrzna: do 1200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 270 cm

Kontener 20′ i 40′ Flat Rack

Jest to specjalistyczny rodzaj kontenerów, przystosowany do przewozu ciężkiego sprzętu i przesyłek niemieszczących się do normalnych kontenerów. Są to np. maszyny, których nie można rozmontować do transportu. Niektóre z kontenerów dysponują składanymi ścianami, co ułatwia chociażby załadunek.

Kontenery Morskie Flat RackPojemność: n/d
Ładowność: do 42 100 kg
Szerokość/wysokość drzwi: n/d
Długość wewnętrzna: do 1200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 270 cm

Kontener 20′ i 40′ Platforma

Podobnie jak kontenery Flat Rack, tak i platformy służą do przewozu przesyłek, które nie mieszczą się do normalnego kontenera. Kontener tego typu jest pozbawiony ścian, a więc najlepiej sprawdza się przy transporcie jednoczęściowych towarów.

Kontenery Morskie PlatformaPojemność: n/d
Ładowność: do 42 100 kg
Szerokość/wysokość drzwi: n/d
Długość wewnętrzna: do 1200 cm
Szer0kość/wysokość wewnętrzna: 230 cm / –

Kontener 20′ i 40′ Reefer

Kontenery typu reefer, czyli chłodnie, są przeznaczone do transportu wszelkich towarów, które wymagają odpowiednich warunków temperaturowych. Paradoksalnie chłodnie nie tylko chłodzą, ale również grzeją: utrzymują temperaturę na dowolnym poziomie w przedziale od -65°C do 40°C.

Pojemność: do 76,3 m³
Ładowność: do 28 500 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 260 cm
Długość wewnętrzna: do 1156 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 230 cm / 240 cm

 

Kontenery Morskie – przydatna infografika

Ponieważ w BBA Transport System przykładamy dużą wagę do pozytywnych doświadczeń partnerów, klientów i odbiorców, przygotowaliśmy specjalną infografikę zbierającą najważniejsze informacje w jednym miejscu. Zachęcamy do korzystania z niej w przypadku, gdy potrzebne będzie przypomnienie sobie informacji na temat kontenerów. Dodatkowo infografika zawiera rozkład palet typu euro i palet standardowych w opisanych wyżej kontenerach 20′ i 40′.

 

Powiązane artykuły

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Możesz użycz tych znaczników HTML tagów i atrybutów:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

4 × 3 =

*