Mało jest na świecie rzeczy, które kojarzą się z transportem morskim bardziej niż kontener. Można śmiało powiedzieć, że w chwili swojego pojawienia, zrewolucjonizowały transport. I choć pierwsze projekty kontenerów pojawiały się już na początku XX wieku, to pierwszy kontenerowiec został oddany do użytku dopiero w 1955 roku. Wtedy też Malcolm McLean opracował jednolity i uniwersalny wzorzec kontenera. Od tamtej pory organizacje międzynarodowe uzgodniły przepisy dotyczące przewozu towarów w kontenerach, a same kontenery uległy specjalizacji. W dzisiejszym artykule prezentujemy zestawienie najpowszechniejsze kontenery morskie.
Rodzaje, wymiary i ładowność – kontenery morskie w transporcie międzynarodowym
Na początek przytoczymy encyklopedyczny opis kontenera. Według The Geography of Transport Systems i danych World Shipping Council,
…w transporcie dominuje kontener 20′ i 40′ przystosowany do transportu intermodalnego (89% wszystkich kontenerów). Ma on formę metalowego pudła o długości 20′ lub 40′, szerokości 8′ oraz wysokości 8’6″ bądź 9’6″ i udźwigu zazwyczaj 28,5 t. Kontenerów używa się do pakietowania przesyłek w celu łatwiejszego transportu i składowania. Kontenery są wyposażone w szereg wspólnych elementów konstrukcyjnych, dzięki którym mogą być przenoszone, piętrzone i składowane.
Dzięki zastosowaniu kontenerów możliwa jest konteneryzacja – obok paletyzacji jedna z podstawowych metod grupowania towarów. Poniżej przedstawiamy standardowe wymiary kontenerów najpopularniejszych w transporcie morskim. Zachęcamy do zapoznania się z innymi naszymi tekstami poradnikowymi!
PORADNIK: TRANSPORT MORSKI Z CHIN I OPIS DOKUMENTÓW
Wymiary kontenerów najczęściej stosowanych w transporcie morskim
Kontener 20′ DV
Jeden z podstawowych rodzajów kontenerów. Doskonale nadaje się do transportu małych ilości towaru bądź przewozu ładunków, których nie można przetransportować zbyt wiele (np. są bardzo ciężkie).
Pojemność: 32,3 m³
Ładowność: 21 680 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 227 cm
Długość wewnętrzna: 590 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 239 cm
Kontener 40′ DV i 40′ HC
Standardowy typ kontenera, powszechnie stosowany zarówno w transporcie drogowym, jak i w transporcie morskim. Doskonale nadają się do wszystkich ładunków neutralnych. Dostępne są w wariantach DV (standardowy) oraz HC (High Cube – podwyższony).
Pojemność: 67,3 m³
Ładowność: 28 500 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 227 cm
Długość wewnętrzna: 1 200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 239 cm
Podwyższony kontener czterdziestostopowy charakteryzuje się znacznie zwiększoną przestrzenią ładunkową. Wytrzymałość konstrukcji pozostaje jednak niezmieniona, dlatego ładowność dla kontenerów 40′ DV i 40′ HC jest taka sama.
Pojemność: 76,3 m³
Ładowność: 28 500 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 260 cm
Długość wewnętrzna: 1 200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 270 cm
Kontener 45′ HC PW
Kontenery 45′ najczęściej używane są do transportu pomiędzy europejskimi portami. Dzięki wydłużeni i poszerzeniu, charakteryzują się zwiększoną przestrzenią ładunkową.
Pojemność: 88,7 m³
Ładowność: 29 550 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 260 cm
Długość wewnętrzna: 1350 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 242 cm / 270 cm
Kontener 20′ i 40′ Open Top
Kontenerów tego rodzaju używa się do przewozu przesyłek, które nie mieszczą się w drzwiach ładunkowych albo które zmieściłyby się w drzwiach, ale z różnych powodów nie nadają się do załadunku w ten sposób. Od góry towar zabezpiecza nieprzemakalna plandeka.
Pojemność: do 76,3 m³
Ładowność: do 28 500 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 260 cm
Długość wewnętrzna: do 1200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 270 cm
Kontener 20′ i 40′ Flat Rack
Jest to specjalistyczny rodzaj kontenerów, przystosowany do przewozu ciężkiego sprzętu i przesyłek niemieszczących się do normalnych kontenerów. Są to np. maszyny, których nie można rozmontować do transportu. Niektóre z kontenerów dysponują składanymi ścianami, co ułatwia chociażby załadunek.
Pojemność: n/d
Ładowność: do 42 100 kg
Szerokość/wysokość drzwi: n/d
Długość wewnętrzna: do 1200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 270 cm
Kontener 20′ i 40′ Platforma
Podobnie jak kontenery Flat Rack, tak i platformy służą do przewozu przesyłek, które nie mieszczą się do normalnego kontenera. Kontener tego typu jest pozbawiony ścian, a więc najlepiej sprawdza się przy transporcie jednoczęściowych towarów.
Pojemność: n/d
Ładowność: do 42 100 kg
Szerokość/wysokość drzwi: n/d
Długość wewnętrzna: do 1200 cm
Szer0kość/wysokość wewnętrzna: 230 cm / –
Kontener 20′ i 40′ Reefer
Kontenery typu reefer, czyli chłodnie, są przeznaczone do transportu wszelkich towarów, które wymagają odpowiednich warunków temperaturowych. Paradoksalnie chłodnie nie tylko chłodzą, ale również grzeją: utrzymują temperaturę na dowolnym poziomie w przedziale od -65°C do 40°C.
Pojemność: do 76,3 m³
Ładowność: do 28 500 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 260 cm
Długość wewnętrzna: do 1156 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 230 cm / 240 cm
SKONTAKTUJ SIĘ ZE SPEDYTOREM MORSKIM
Najpopularniejsze kontenery morskie: INFOGRAFIKA
Ponieważ w BBA Transport System przykładamy dużą wagę do pozytywnych doświadczeń partnerów, klientów i odbiorców, przygotowaliśmy specjalną infografikę zbierającą najważniejsze informacje w jednym miejscu. Zachęcamy do korzystania z niej w przypadku, gdy potrzebne będzie przypomnienie sobie informacji na temat kontenerów. Dodatkowo infografika zawiera rozkład palet typu euro i palet standardowych w opisanych wyżej kontenerach 20′ i 40′. Źródło infografiki: www.drobnica-morska.pl
Túi xách nữ says:
Hi there would you mind ⅼetting me know which web host you’re
working ᴡith? I’ve loaded youг blog іn 3 completely diffеrent browsers and I must sɑy this blog loads a lot
faster then most. Can you suggest a good internet hosting provider at a reasonable price?
Сheers, I apreciate it!
Also visit my ᴡeb siotе Túi xách nữ
Túi xách công sở says:
Link exchange іs nothing eⅼѕe but it is simply placing the other person’ѕ weblog link on yoᥙr pаge ɑt proper ρlace and other person wil also ɗо
simiⅼaг in favcor of you.
Also visit my h᧐mepage: Túi xách công sở
Giày nam công sở chính hãng says:
Нɑvig read this I believed it was extremely enlightening.
I appreciate you spеnding some time ɑnd effrort tо put this information together.
I once again find myself personally spending ɑ lot of time both reading and commenting.
But so what, іt was still ԝorth it!
My web site … Giày nam công sở chính hãng
https://tranhsonmaicaocap.weebly.com/ says:
Whаt a information of un-ambiguity andd preservenes of preϲious
know-howregarding unexpected emotions.
Here is my homepage; https://tranhsonmaicaocap.weebly.com/
Túi xách nữ thời trang hàng hiệu says:
Yօu shoulɗ Ƅe a pаrt of ɑ contest for one οf tthe highеst quality sits onn thе web.
Ӏ most ceгtainly wilⅼ recommend thіs website!
Herе is my homepage; Túi xách nữ thời trang hàng hiệu
Túi xách nữ da mềm hàng hiệu says:
І lіke the valuable info ʏou provide in y᧐ur articles.
I’ll bookmark yoᥙr weblog and check ɑgain herе regularly.
I’m ԛuite certɑin I’ll learn mаny new stuff right
here!GoօԀ luck for tһe next!
Here is my site :: Túi xách nữ da mềm hàng hiệu
Túi xách nữ da mềm hàng hiệu says:
If yоu want to increase your knowlrdge just keep visiting
this site and bee updated ѡith the most up-to-date gossip posted here.
Also visit myy website: Túi xách nữ da mềm hàng hiệu
giày nam hàng hiệu xách tay says:
Whats up arе using WordPress for your sitre platform? Ӏ’m new to the
bloig world but I’m trying to gett ѕtarteԁ and cгeate
my own. Do you require any html cоɗing expertise to make
your own blog? Any help wuld be greatly appreciаted!
my web blog – giày nam hàng hiệu xách tay
Tranh gỗ phong cảnh says:
Thanks veгy nicfe bl᧐g!
Herre is my pagе Tranh gỗ phong cảnh