Taryfy Celne – czym jest cło i jakie są stawki cła za przewóz towarów?

Głównym źródłem dochodu skarbu państwa niemal wszędzie na świecie są podatki i opłaty. Odczuwamy je w każdej chwili: opłata podatku VAT przy zakupach, opłata viaTOLL za poruszanie się autostradami czy cło. Ta ostatnia opłata jest szczególnie bliska wszystkim tym, którzy mają do czynienia z towarami importowanymi i eksportowanymi. Siłą rzeczy cło jest więc niezmiernie istotnym elementem transportów i całej logistyki towarów przewożonych przez granice krajów. Sprawę ułatwia systematyzacja i klarowność w przepisach – by importerzy i eksporterzy mogli sprawnie pracować, co roku opracowywane są nowe zestawienia ceł na konkretne produkty. Takie zestawienie nazywa się taryfą celną. Jakie są taryfy celne w 2021?

Taryfy celne – wysokości stawek w imporcie. Czym jest cło i za co się je pobiera?

Cło, w najprostszym ujęciu, jest podatkiem nakładanym przez państwo na import. Stanowi opłatę, którą pobiera się w momencie przewozu towaru przez granicę danego kraju (np. w ramach wwozu lub tranzytu przez obszar celny). Cło ma zadanie chronić krajowych producentów i zasilić budżet państwa. Ze względu na kierunek transportu, istnieją trzy główne rodzaje cła:

  • Cło importowe

    • Pobierane jest przy okazji przekraczania towaru granicy celnej kraju. Cło importowe ma na celu regulację handlu zagranicznego i ochronę krajowej produkcji. Może być stosowane w różnych formach, takich jak cło ad valorem (oparte na procentowej wartości towaru) lub cło specyficzne (oparte na konkretnej jednostce towaru, na przykład wadze lub objętości).
      Stawki cła importowego są ustalane przez organy celne danego kraju i mogą się różnić w zależności od rodzaju towarów zagranicznych oraz kraju ich pochodzenia. Stawki celne mogą być stosowane zarówno w celu generowania dochodów dla państwa, jak i w celu ochrony rodzimej produkcji przed tanimi importami.
      Cło importowe jest płacone przez importerów, czyli osoby lub firmy, które wprowadzają towary do kraju. Opłata ta jest zazwyczaj uwzględniana w kosztach importu i może mieć wpływ na ceny detaliczne, jakie ostatecznie posiadają towary sprowadzane, ponieważ podatek ten często jest przenoszony na konsumentów.
  • Cło eksportowe

    • Pobiera się je w momencie wywozu towarów pochodzących z konkretnego kraju za granicę. Najczęściej dzieje się to w przypadku surowców, co ma zachęcać do przetwarzania ich w kraju pochodzenia. Powoduje wzrost ceny towaru za granicą. W przeszłości niektóre kraje stosowały cło eksportowe w celu kontrolowania cen towarów na rynku wewnętrznym lub zwiększenia dochodów z eksportu. Jednak takie praktyki zostały ograniczone, a wiele umów i porozumień handlowych zabrania stosowania ceł eksportowych.
  • Cło tranzytowe

    • Opłata nakładana na towary jedynie przewożone przez terytorium kraju. Cło tranzytowe ma na celu kontrolę przepływu towarów przez dane terytorium oraz gwarancję przestrzegania przepisów celnych, podatkowych i regulacji handlowych. Jest stosowane w celu monitorowania i zarządzania transportem towarów, zwłaszcza w przypadku, gdy przejazd przez dane terytorium jest częścią międzynarodowej trasy transportowej.

Cła nakłada się w celu zasilenia budżetu państwa, ochrony lokalnego rynku lub wpływaniu na zagraniczne rynki (to zastosowanie cła może prowadzić do wojen celnych).

Efekty i działanie – jak cło wpływa na konsumpcję i gospodarkę krajową?

Taryfy celne. Kartony pełne towaru ustawione w bezpiecznym ułożeniu wewnątrz kontenera.
Każdy towar o większej wartości wwożony na terytorium Polski spoza granicy UE musi przejść proces opłaty celnej.

Wysokość cła wpływa na konsumpcję. W związku z tym często wykorzystywane jest jako narzędzie do stymulowania gospodarki. Niskie cła otwierają granice dla produktów z obcych gospodarek, podczas gdy wysokie spowalniają i zmniejszają przepływ ilości towaru. Gdy opłata celna jest tak wysoka, że nie opłaca się sprowadzanie danego towaru, mówimy o cle prohibicyjnym. Z punktu widzenia importera najkorzystniejsze jest więc sprowadzanie produktów, które nie są wytwarzane w kraju docelowym. Sprowadzanie tego typu produktów stymuluje się niskimi stawkami celnymi wybranych produktów, czy surowców. Gdy zaś chce się wspomóc lokalną produkcję, podnosi się opłaty za sprowadzanie towaru (cło ekspansywne). Najbardziej działanie cła odczuwają konsumenci i zagraniczni producenci.

Czym jest taryfa celna? Jaki charakter mają cła w Polsce?

Taryfy celne. Ciężarówka przetransportowana przez BBA Transport System z USA do Polski.
Stawki celne zazwyczaj ustalane są w zależności od wartości sprowadzanego produktu przez granicę celną.

By krajowy import i eksport mógł sprawnie funkcjonować, konieczne jest ustalenie stawek. W tym celu powstały taryfy celne – podstawowe narzędzie do ustalania opłat celnych, będące usystematyzowanym wykazem odpowiednio oznakowanych towarów.

W Polsce ten sam towar może być objęty cłem o różnej wysokości, w zależności od tego, skąd pochodzi. Takie reglamentacyjne podejście do stawek wynika z preferencji dotyczących ruchu towarów. Mamy w polskiej taryfie celnej cztery rodzaje stawek celnych:

  • konwencyjne
    • towary z krajów z klauzulą najwyższego uprzywilejowania i należących do Światowej Organizacji Handlu
    • wyznaczane w oparciu o zobowiązania Polski w ramach ŚOH
  • autonomiczne
    • towary z krajów bez klauzuli najwyższego uprzywilejowania i nienależące do Światowej Organizacji Handlu, z krajów rozwijających się i niektórych nieuznawanych już za rozwijające się
    • zazwyczaj są wyższe od konwencyjnych stawek
  • preferencyjne
    • towary z krajów rozwijających się i najmniej rozwiniętych
  • obniżone
    • towary z rejonów, z którymi Polska podpisała porozumienie o wolnym handlu

W polskiej taryfie celnej najkorzystniejsze stawki przyznaje się na import towarów z krajów członkowskich Unii Europejskiej i państw należących do Środkowoeuropejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu. Stawki w taryfie opierają się zazwyczaj o wartość celną towaru.

SKONTAKTUJ SIĘ Z DEDYKOWANYM SPEDYTOREM

Jak sprawdzić stawki celne? Ile wynosi cło? Aktualne taryfy celne na transport z Chin

Polskę, jako członka Unii Europejskiej, obowiązuje Zintegrowana Taryfa Celna Wspólnot Europejskich TARIC. TARIC jest ogólnodostępna i awiera szczegółowe informacje na temat ograniczeń w obrocie towarów na terenie Unii Europejskiej. Jej główną funkcją jest udzielanie pełnej informacji na temat wysokości stawek, kontyngentów taryfowych, stosowanych cłach (np. antydumpingowych, wyrównawczych). Opiera się na Scalonej Nomenklaturze CN, wykorzystuje specjalny kod TARIC i pozwala określić ograniczenia w handlu poszczególnymi towarami z państwami spoza UE.

Taryfy celne. Informacyjny System Zintegrowanej Taryfy Celnej ISZTAR działający w ramach SISC i Ministerstwa Finansów
Informacyjny System Zintegrowanej Taryfy Celnej jest współtworzony przez Ministerstwo Finansów. Można w nim sprawdzić aktualne taryfy celne.

Jako państwo dysponujemy jednak własnym systemem celnym. Jest to Informacyjny System Zintegrowanej Taryfy Celnej ISZTAR – pisaliśmy o nim w osobnym artykule. ISZTAR jest polskim odpowiednikiem TARIC, z którym działa w pełnej kompatybilności. Jest jednak wzbogacony o informacje na temat podatków VAT i akcyzy. Dla spedytorów i przewoźników ISZTAR stanowi pomoc w działaniu, natomiast jest podstawowym narzędziem pracy agencji celnych.

NA CZYM POLEGA PRACA AGENCJI CELNEJ?

Taryfy celne na transport z Chin – aktualne stawki importowe 2021

Import nie musi koniecznie wiązać się z opłatą cła. Są dwa warunki tego odstępstwa: kiedy towar jest niewielkiej wartości oraz kiedy zostaje sprowadzony przez osobę fizyczną. Urząd nie pobiera cła, jeżeli ich wartość nie przekracza 150 EUR. Także od tej zasady są jednak wyjątki. Niezależnie od wartości, cło trzeba opłacić od wyrobów tytoniowych, wyrobów alkoholowych i perfum.

Pośród wszystkich towarów sprowadzanych z Chin, wszystkie podlegają zróżnicowanym stawkom celnym. Ich zakres to 0d 0% do 12%. Cło na najpopularniejsze towary importowane z Chin wynosi:

KOD ISZTAR RODZAJ TOWARU CŁO
8471300000 laptopy 0%
8517120000 smartfony 0%
8474310000 betoniarki i mieszarki 0%
8461501100 piły tarczowe 1,7%
8518000000 słuchawki 2%
9004101000 okulary przeciwsłoneczne 2,9%
9405300000 lampki dekoracyjne 3,7%
9102000000 zegarki 4,5%
6913100010 porcelana dekoracyjna 6%
8711900000 hulajnogi elektryczne 6%
6304910010 firany z włókien syntetycznych 6,9%
9503000000 zabawki 7%
2103100000 sos sojowy 7,7%
6303120000 firany z bawełny 12%
6100000000 odzież bawełniana/dzianinowa 12%

PRZECZYTAJ: CZARTER SAMOLOTU TRANSPORTOWEGO

Dodatkowe przykłady cła w imporcie:

  • meble rattanowe – 5,6%
  • rękodzieło bawełniane (ręcznie malowane tkaniny) – 8%
  • buty snowboardowe – 17%
  • rowery elektryczne – 6%
  • drony (zabawki) – 4,7%
  • drony (komercyjne) – 0%
  • sokowirówki: 2,2%
  • żelazka do prasowania – 2,7%
  • lampy – 5,7%
  • aparaty fotograficzne (cyfrowe) – 0%
  • mikrofalówki – 5%
  • samodzielna klimatyzacja – 2,2%

Unie celne ujednolicają taryfy celne i stawki cła w wielu krajach. Taryfy celne w Unii Europejskiej

Cło ustalane jest odgórnie, przez rządy bądź organizacje, do których należą. Wiele państw, które zorganizowały się w organizm o wspólnych stawkach, tworzy unie celne. Polska, jako członek Unii Europejskiej, należy do Europejskiej Unii Gospodarczej, a więc i unii celnej Unii Europejskiej. Oprócz ustalonych ceł dla państw trzecich, unia pozwala na swobodny handel pomiędzy państwami członkowskimi. Do unii celnej Unii Europejskiej należą państwa członkowskie UE oraz Andora, San Marino i Turcja. Przynależność do unii celnej gwarantuje przyśpieszenie handlu oraz wspieranie wspólnotowych przedsiębiorców.

Unie celne mają swoich przeciwników, jednak trzeba oddać im sprawiedliwość: w znacznym stopniu przyspieszają zarówno procedury importowe, jak i eksportowe.

SZYBKI KONTAKT

KONTAKT ZE SPEDYTOREM
Pn. - Pt. 8:00 - 16:30

Powiązane artykuły

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz użycz tych znaczników HTML tagów i atrybutów:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

13 − osiem =