Transport mrożonek to duże wyzwanie logistyczne. Głębokie mrożenie pozwala na wydłużenie świeżości produktów spożywczych i zachowanie 70-90% witamin i mikroelementów. Dzięki nowym technologiom głęboko mrożone produkty takie jak owoce, warzywa, czy mięso są na tyle dobrej jakości, że używają ich profesjonalne kuchnie.
Transport mrożonek – co trzeba o nim wiedzieć?
Mrożonki i produkty chłodnicze przewozi się wykorzystując infrastrukturę drogową. Transport drogowy jest najbardziej funkcjonalny i pozwala na sprawną organizację łańcucha dostaw. Daje też pewność co do odpowiednich warunków, w jakich będą przewożone produkty mrożone. Dodatkowym atutem tego rozwiązania jest możliwość szybkiego reagowania w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności.
Transport mrożonek to wyzwanie logistyczne – wymaga dobrego planowania i precyzji działania, na każdym etapie łańcuch logistycznego. Należy zadbać o produkt w trakcie załadunku, podczas jego przewozu, aż do dostawy do odbiorcy: sklepu, hurtownika czy restauracji. Najważniejszy aspekt to sposób przechowywania i transportu, ze specjalnym uwzględnieniem stałej temperatury. Mrożonkom oczywiście nie służą jej wahania. Warunki transportu mrożonek regulują dyrektywa nr 89/108/EWG i umowa ATP.
Transport chłodniczy i regulacje prawne
Transport mrożonek to wymagający proces określony konkretnymi kryteriami, aby dostarczyć towar bez uszczerbku. W tym celu Rada Europy razem z Parlamentem Europejskim przyjęła Dyrektywę nr 89/108/EWG. Pozwoliło to na weryfikację przepisów handlu artykułami mrożonymi w całej Unii Europejskiej. Dotyczy ona głęboko mrożonych artykułów spożywczych przeznaczonych do spożycia przez ludzi, które poddano właściwemu procesowi zamrażania (głębokiemu mrożeniu).
Tutaj można zapoznać się z jej treścią: DYREKTYWA EWG
Transport mrożonek – jaka powinna być odpowiednia temperatura?
Zgodnie z wytycznymi temperatura głębokiego mrożenia musi być stabilna. Powinna wynosić -18ºC lub mniej, z możliwymi krótkotrwałymi wahaniami temperatury podczas transportu, nie większymi jednak niż 3ºC. Jednocześnie przy każdym otwarciu naczepy należy udokumentować odczyt temperatury.
Dyrektywa nie określa dokładnie czasu, w jakim powinno się zamrozić produkty spożywcze. Stwierdza jedynie, że ma się ono zakończyć tak szybko, jak to możliwe. Praktycznie oznacza to, iż proces zamrażania może zakończyć się przed osiągnięciem w rdzeniu produktu temperatury -18 ºC. Oznacza to, że wyrównanie temperatury nastąpi później – podczas okresu stabilizacji termicznej. Pojedyncze kraje Unii Europejskiej wymagają, aby w przypadku zamrażania żywności porcjowanej na małe kawałki (np. steków) temperatura -18ºC w rdzeniu osiągana była w czasie krótszym niż 1 godzina. W przypadku zamrażania większych kawałków żywności, przykładowo drobiu, żądaną temperaturę w rdzeniu należy osiągać w czasie 2-6 godzin. W kwestii dużych opakowań (zawierających np. mięso z kością) czas ten ma wynosić 24 godziny.
Dokładne przepisy dotyczące przewozu produktów mrożonych
Transport mrożonek podlega dokładnym regulacjom. Wymagania dotyczące monitorowania w czasie transportu głęboko mrożonych produktów spożywczych określa Dyrektywa Komisji Wspólnot Europejskich nr 92/1/EWG. Zgodnie z jej treścią, mrożonki należy przewozić z wykorzystaniem urządzeń monitorujących.
Kontrola temperatury powietrza musi odbywać się regularnie i w częstych odstępach czasu. Otrzymane pomiary należy opisać datą i przechowywać minimalnie jeden rok lub dłużej (w zależności od rodzaju transportowanej żywności). Pomimo funkcjonowania dyrektywy, w poszczególnych państwach członkowskich Unii Europejskiej możliwe są odstępstwa od tych wymagań. Takim wyjątkiem są na przykład komory chłodnicze o pojemności mniejszej niż 10 m3. Jeśli są przeznaczone do składowania zapasów w placówkach sprzedaży detalicznej, według przepisów można mierzyć temperaturę widocznym termometrem.
Aby zapewnić odpowiednie warunki transportu żywności mrożonej, pod przewodnictwem ustalono ATP, czyli. Umowa „Międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów spożywczych i specjalnych środkach transportu do tych przewozów” (ATP), została zawarta pod przewodnictwem ONZ. Zgodnie z pierwszym artykułem wspomnianej umowy ATP, przy wykonywaniu międzynarodowych transportów szybkopsujących się artykułów żywnościowych niezbędne jest stosowanie izotermicznych środków transportu, lodowni, chłodni i ogrzewanych środków transportu, które odpowiadają określeniom i wymaganiom podanym w umowie ATP.
Treść umowy ATP można przeczytać tutaj: Umowa ATP
Wybierz doświadczonego spedytora!
Spedytorzy pracujący w BBA Transport System mają doświadczenie w transporcie chłodniczym. Zwracamy szczególną uwagę na wszystkie powyższe wytyczne, aby realizowany dla klientów transport produktów mrożonych przebiegał w prawidłowych warunkach i na najwyższym poziomie.