Fracht lotniczy to wymagająca gałąź rynku, nie tylko jeśli mamy na myśli transport lotniczy w Polsce. W ciągu ostatnich kilku lat w sektorze frachtów lotniczych odnotowano znaczący wzrost – zwłaszcza rok 2016 okazał się być bardzo korzystny. Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA) potwierdziło w swoim komunikacie prasowym, że „zapotrzebowanie, mierzone w tonokilometrach (FTK), wzrosło o 3,8% w 2016 r. w porównaniu z rokiem 2015”, a Europa, stanowiła prawie połowę całkowitego rocznego wzrostu dla transportu lotniczego.
Transport lotniczy w liczbach
Polska spośród krajów europejskich znalazła się w czołówce. Zarówno w transporcie lotniczym jak i morskim, który znacząco wzrósł w końcówce 2016 roku, jesteśmy europejskim forpocztem. Prognozy które wskazywały, że podobnie będzie w roku 2017 sprawdziły się. Z danych IATA o globalnym rynku frachtu lotniczego za rok 2017 wynika, że popyt mierzony w tonokilometrach (FTK) rósł w 2017 roku dwa raz szybciej od średniego rocznego tempa, osiągając 9-procentowy wzrost. Z danych dotyczących pierwszego kwartału 2018 roku wynika, że Lotnisko Chopina w Warszawie zanotowało dynamikę wzrostu na poziomie 7,6% względem 2017 roku. Ilość obsłużonego cargo on board wynosiła 20 206 676 kg w ruchu krajowym i międzynarodowym (w pierwszym kwartale 2017 było to 18 771 799 kg).
Jak wygląda przyszłość transportu lotniczego na świecie?
- Tendencja lekko wzrostowa. Jest związana z ogólnym rozwojem technologii, a na rynku zwiększa się ilość towarów opłacalnych do przewozu cargo.
- Większe zapotrzebowanie na szybkie dostawy.
- Przyszłość transportu lotniczego jest silnie uzależniona od stabilnych cen paliw.
- Uproszczenie dokumentów – trwają prace nad ogólnoświatowym E-AWB.
- Przyspieszczenie dostaw – do 48 godzin na trasach bezpośrednich.
- Poprawa infrastruktury lotnisk.
- Polepszenie jakości i wydajności samolotów (np. zmniejszenie hałasu czy zużycia ilości paliwa przy zwiększeniu przewożonego tonażu w lukach cargo).
Jak wygląda transport lotniczy w Polsce?
Lotnisko Fryderyka Chopina w Warszawie obsługuje 80% całego ruchu cargo w Polsce (zwiększyło ilość obsługiwanego cargo w ciągu ostatnich 5 lat):
- 2013 – 48 219,1 ton
- 2014 – 53 474,6 ton
- 2015 – 58 282,4 ton
- 2016 – 72 186,4 ton
- 2017 – 84 389,4 ton
Inne porty lotnicze w Polsce:
- nowe systemy nawigacji w Gdańsku i Warszawie,
- zwiększanie się znaczenia innych lotnisk z cargo, jak Katowice, Łódź, Gdańsk, Kraków, ale głównie w eksporcie,
- dobra koniunktura gospodarcza w Polsce – większe możliwości produkcyjne,
- plany budowy centralnego lotniska.
Porównanie pierwszego kwartału w 2017 i 2018 w ilości obsłużonego cargo on board (w ruchu krajowym i międzynarodowym) na Lotnisku Chopina w Warszawie również wykazało wzrost. W 2017 roku było to 18 771 799, a w 2018 – 20 206 676 kg.
Organizujemy transport lotniczy
BBA Transport System pomaga swoim klientom w organizowaniu eksportu oraz importu, zarówno dla frachtów lotniczych, morskich jaki i kolejowych. Jeżeli są Państwo zainteresowani naszą ofertą zapraszamy do kontaktu.