FAQ BBA TRANSPORT SYSTEM
BBA Transport System przykłada dużą wagę do tego, by kontakt z klientami przebiegał sprawnie i bez zniekształceń. Z przyjemnością odpowiadamy na wszelkie pytania i indywidualnie wyjaśniamy z klientami interesujące ich kwestie. Są jednak takie pytania, które pojawiają się regularnie i na które możemy udzielić zestandaryzowanej odpowiedzi. W celu ułatwienia Wam zdobycia wiedzy na te tematy, które Was interesują, a które nie wymagają przyjrzenia się konkretnej sprawie, przygotowaliśmy nasze FAQ BBA Transport System. Na tej podstronie znajdziecie odpowiedzi na podstawowe kwestie, z którymi zwracacie się do naszych pracowników. Jeśli któraś kwestia wydaje się wyjątkowo ciekawa, zapraszamy do osobistego kontaktu!
ODPRAWA CELNA
1) Co to jest?
2) Do czego służy?
3) Z czego jest wykonany?
Zawierając powyższe informacje w tłumaczeniu powinny wystarczyć agentowi celnemu do poprawnej taryfikacji towaru.
- przy przywozie towarów objętych procedurą uszlachetniania biernego. W tym przypadku podstawą opodatkowania jest różnica między wartością celną produktów przetworzonych lub zamiennych, dopuszczonych do obrotu, a wartością towarów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło.
- gdy importowane towary będą objęte procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych przywozowych. Podstawą opodatkowania będzie wartość celna powiększona o cło, które byłoby należne w przypadku, gdyby towary były objęte procedurą dopuszczenia do obrotu. W przypadku importu towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym do podstawy opodatkowania należy doliczyć również kwotę podatku akcyzowego.
• danych adresowych nadawcy
• odbiorcy towaru
• warunkach dostawy
• kraju pochodzenia
• kwocie i walucie faktury (w przypadku towarów otrzymywanych bezpłatnie, musi zostać podana ich realna wartość handlowa dla celów celnych)
2) packing list
3) tłumaczenie nazwy towaru na fakturze
- wykonane na kopii faktury z podaniem imienia i nazwiska oraz numeru dowodu osobistego osoby tłumaczącej (tłumaczenie nie musi być wykonane prze tłumacza przysięgłego)
4) deklaracja zgodności, świadectwo pochodzenia, świadectwo zdrowia produktu (jeśli są wymagane)
5) inne dokumenty do danego towaru, wymagane zgodnie z prawem unijnym.
Jeśli firma jest już zarejestrowana na PUESC – skorzystaj z usługi Zmień dane firmy na PUESC.
Krok 1 Zaplanuj czas na przygotowanie dokumentów
Odprawa w procedurze uproszczonej związana jest na początku z formalnościami, o których załatwienie należy wcześniej się zatroszczyć. Dlatego jeśli jeszcze nie zamówiłeś towaru albo towar jeszcze nie wypłynął/wyjechał a chcesz skorzystać z tej procedury to teraz jest czas by zająć się organizowaniem niezbędnych dokumentów potrzebnych do rejestracji w tej procedurze.
Krok 2 Uzyskaj pozwolenia organu celnego na stosowanie procedury uproszczonej.
Aby uzyskać pozwolenie od organu celnego należy zawiadomić Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego o zamiarze skorzystania z zasad rozliczania podatku VAT określonych w art.33 a ustawy o podatku od towarów i usług. Formularz znajdziesz tutaj. Kolejny dokument do złożenia w urzędzie to oświadczenie, że jesteś zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAt oraz, że nie masz zaległości w opłacaniu podatków stanowiących dochód budżetu państwa oraz nie masz zaległości z tytułu składek wobec ZUS. Formularz oświadczenia znajdziesz tutaj.
Krok 3 Wypełnij dokumenty niezbędne do reprezentowania przez agencję celną Twojej firmy przed Urzędem Celno-Skarbowym
Żeby rozpocząć współpracę i zapewnić szybką odprawę w procedurze uproszczonej agencja musi od Ciebie otrzymać oryginały wypełnionych upoważnień do działania w formie przedstawicielstwa pośredniego. O formularz upoważnień poproś swojego opiekuna handlowego. Oryginały wypełnionych upoważnień należy przesłać zgodnie z instrukcją od opiekuna na adres agencji. Do upoważnień należy dołączyć również dowód wpłaty w wysokości 17 zł, przelane na konto Urzędu Miejskiego w Poznaniu (PKO Bank Polski S.A. w Poznaniu, NRB: 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763 – (w tytule przelewu należy wpisać : Opłata skarbowa za upoważnienie z dnia …)
Krok 4 Przygotuj dokumenty do odprawy
Prześlij nam fakturę handlową, Paking list oraz tłumaczenie faktury. Agencja potrzebuje także kody celne towarów. Jeśli ich nie znasz podaj dokładny opis towaru tj. materiał wykonania, jego przeznaczenie a agencja pomoże w ustaleniu kodu celnego i stawki celnej.
Krok 5 Złóż deklarację podatkową do urzędu celnego
Ostatnim bardzo ważnym krokiem, który musisz wykonać w celu zakończenia procedury uproszczonej jest złożenie do urzędu celnego w ciągu 4 miesięcy po miesiącu w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu towaru deklaracji podatkowej. Rozliczenie tej transakcji dokonujesz na zasadach ogólnych w deklaracji VAT-7.
DOKUMENTACJA
Dowód odbioru towaru: B/L potwierdza, że przewoźnik odebrał towar do przewozu.
Dokument własności: W wielu przypadkach, szczególnie w transporcie morskim, B/L jest dokumentem, który świadczy o prawie własności towaru. Może być używany do transferu własności towaru podczas transakcji handlowych.
Instrukcje dotyczące dostawy: B/L określa warunki dostawy towaru, takie jak porty załadunku i wyładunku, terminy dostawy, sposób płatności, itp.
Podstawa dla ubezpieczenia: B/L może być wymagany przez ubezpieczyciela jako dokument potwierdzający zawarcie umowy przewozu i warunki ubezpieczenia.
Dokument celny: W przypadku międzynarodowego przewozu towarów, B/L jest jednym z dokumentów wymaganych przez celników do dokonania odprawy celnej.
spedytorski (House B/L) – wystawiony przez spedytora.
Telex Release
Sea Waybill lub Express Bill of Lading
Jeśli załadowca ma zaufanie do odbiorcy lub uregulował on już należności za towar, to wtedy zamiast wydruku oryginałów Bill of Lading w formie papierowej można wystawić konosament zwany Sea Waybill (SWB) lub Express Bill of Lading. Jest to konosament, który nie musi być drukowany w formie papierowej w oryginałach, przesyłany i deponowany u przewoźnika w porcie przeznaczenia. Może występować w formie elektronicznej lub jako plik PDF. Kontener lub towar zostanie natychmiast zwolniony i wydany odbiorcy na podstawie jego dyspozycji. Podobną metodą jest tzw. Telex Release – w momencie uregulowania należności od odbiorcy, załadowca informuje przewoźnika, aby ten skontaktował się ze swoim biurem w miejscu przeznaczenia kontenera i wydał odbiorcy kontener lub towar na podstawie jego dyspozycji. Unika się w ten sposób wysyłania konosamentów do odbiorcy. Jest to możliwe tylko w przypadku, gdy konosamenty nie zostały jeszcze wydrukowane i wydane eksporterowi. Jeśli konosamenty były wydrukowane i zostały wydane, należy zwrócić je do przewoźnika / spedytora i dopiero wtedy można wydać dyspozycję Telex Release. W przypadku Original Bill of Lading do zwolnienia towaru lub kontenera wymagane jest przedstawienie 1/3 oryginalnych konosamentów w porcie destynacji
HAWB (House Air Waybill) – wystawiany przez spedytora dla eksportera. Dotyczy przewozu przesyłek skonsolidowanych i zawiera ich spis oraz koszt przewozu. HAWB wydawany jest na uniwersalnym formularzu lotniczego listu przewozowego.
MAWB (Master Air Waybill) – wystawiany przez przewoźnika, w tym przypadku spedytor staje się nadawcą. MAWB dotyczy przewozu przesyłek skonsolidowanych zmierzających do wspólnego miejsca przeznaczenia. Dokument ten określa warunki przewozu. MAWB jest wydawany na specjalnym formularzu przygotowanym przez przewoźnika lotniczego oraz jest przez niego podpisywany.
TRANSPORT
Transport lotniczy – 3-8 dni (terminal-terminal)
Transport kolejowy – ok. 12-14 dni (terminal-terminal)
Transport morski – ok. 30-40 dni (port-port)
Oczywiście wszystkie powyższe daty są datami estymowanymi, wszystko zależy od rodzaju towaru, miejsca odbioru (inny port/terminal), wybranego serwisu jak i aktualnej sytuacji na rynku.
Transport lotniczy – ok. 4-12 dni
Transport kolejowy – ok. 30-35 dni
Transport morski – ok. 45-55 dni
Oczywiście wszystkie powyższe daty są datami estymowanymi, wszystko zależy od rodzaju towaru, miejsca odbioru (inny port/terminal), wybranego serwisu jak i aktualnej sytuacji na rynku.
Transport morski – 1cbm = 1000kg
Transport kolejowy – 1cbm = 500kg
Transport lotniczy – 1cbm = 167kg
Przykład: Mamy do przewiezienia 2cbm – 3500kg drogą morską, stawka płatna według wagi wyniesie jak za 3,5 cbm
W transporcie kolejowym – 23t towaru
W obu przypadkach trzeba doliczyć wagę kontenera ok. 4t
- znaki zasadnicze – służą identyfikacji produktu, który znajduje się wewnątrz opakowania i jego odbiorcy
- znaki informacyjne – dostarczają danych na temat masy i wymiarów towarów, a także przynależność do określonej partii
- znaki niebezpieczeństwa – informują o tym, że w opakowaniu znajdują się towary, które mogą być groźne dla ludzi i otoczenia, w związku z czym ładunek wymaga zachowania szczególnych środków ostrożności
- znaki manipulacyjne – mówią o tym, jak obchodzić się z opakowaniem w trakcie transportu i magazynowania.
Umieszczone na opakowaniu znaki muszą być trwałe i odporne na uszkodzenia mechaniczne i negatywny wpływ czynników atmosferycznych. To dlatego tak istotną kwestią jest dbałość o sposób znakowania opakowań. Najczęściej wykorzystuje się wypalanie, druk, malowanie farbą przemysłową, naklejki lub pieczątki z tuszem. Wybór metody zależy od wielu czynników, w tym specyfiki towaru czy też wielkości opakowania. Najczęstszym wyborem są naklejki. Podsumowując najlepiej jest umieścić dane producenta, dane odbiorcy, nazwę towaru oraz numer przesyłki (nasz agent poinformuje producenta o tym numerze), to jest minimum informacji które powinny się znaleźć na opakowaniu zbiorczym. Nie tylko odpowiednie oznakowanie opakowań zwiększa ich bezpieczeństwo podczas przewozu. Ważne jest również odpowiednie opakowanie. Dużo zależy przede wszystkim od samych przedmiotów, które mają zostać przewiezione – ich ilości, faktury, stanu skupienia i wrażliwości, a także, co ważne, od gabarytu. Inaczej bowiem wygląda pakowanie paczek niewielkich, inaczej zaś dużych przesyłek. Zarówno pakowanie paczek, jak i przygotowywanie większych towarów do transportu wymaga przemyślanego rozmieszczenia ich wewnątrz opakowania, a także zastosowania środków zmniejszających ryzyko i amortyzujących wszelkie wstrząsy i uderzenia. W przypadku pakowania towaru w pudełka kartonowe, wystarczające mogą się okazać specjalnie wypełniacze – foliowe poduszki wypełnione powietrzem oraz tradycyjna folia bąbelkowa. Można również wypełnić wolną przestrzeń za pomocą małych elementów z pianki. W zależności od środka transportu, którym przewożony jest towar, zabezpieczenie przed wilgocią może okazać się niezbędne. Jest to szczególnie istotne w przypadku pudełek tekturowych, które w przeciwieństwie do drewna mają dość niską odporność na działanie wilgoci. W przypadku skrzyń drewnianych również może okazać się to niezbędne w przypadku transportu morskiego czy lotniczego, gdzie warunki przewozu są szczególnie niekorzystne pod tym względem. W małych paczkach dobrze sprawdzają się niewielkie granulki, których zadaniem jest pochłanianie nadmiaru wilgoci, jeśli taka wystąpi.
a/. Instytutowych Klauzulach Ładunkowych / Institute Cargo Clauses (A) 1/1/2009,
b/. Instytutowych Klauzulach Ładunkowych - przewóz lotniczy (z wyłączeniem przesyłek pocztowych) / Institute Cargo Clauses (Air) (excluding sendings by Post) 1/1/2009,
c/. Instytutowej Klauzuli Klasyfikacyjnej 1/1/2001 oraz Ładunkowym Aneksie ISM / Institute Classification Clause oraz ISM Endorsment– dla przewozów morskich,
d/. Klauzuli Ubezpieczalnego Interesu,
e/. Instytutowej Klauzuli o Wymianie Części / Institute Replacement Clause 1/1/2008 – dla maszyn i urządzeń.
f/. Instytutowej Klauzuli Wyłączająca Ryzyko Skażenia Radioaktywnego, Broń Chemiczną, Biologiczną, Biochemiczną oraz Elektromagnetyczną / Institute Radioactive Contamination Chemical, Biological, Bio-Chemical, Electromagnetic Weapons Exclusion Clause 10/11/03.
g/. Klauzuli sankcji
h/. Całkowite wyłączenie szkód wyrządzonych przez azbest
i/. Klauzula Wyłączająca Ryzyka Cybernetyczne / Marine Cyber Endirsment (LMA5403)
j/. Klauzuli Określającej Obowiązki Ubezpieczającego i Postępowanie w Przypadku Szkody,
l/. Klauzula nierozpoznania danych oraz Klauzula IT
m/. Klauzula chorób zakaźnych / JELC Commmunicable Disease Exclusion, JX2020-009A)
n/. Instytutowe Klauzule Ładunkowe dla Żywności Mrożonej (z wyłączeniem mrożonego mięsa)/ Institute Frozen Food Clauses (A) (Excluding Frozen Meat) (A) 1/1/1986 – dla żywności mrożonej
o/. Klauzula zakresu terytorialnego (ryzyk politycznych). Ładunki dodatkowo ubezpieczone są od ryzyka:
a/. Strajków wg Instytutowych Klauzul Strajkowych (Ładunkowych) oraz Instytutowych Klauzul Strajkowych dla ładunków w przewozie lotniczym / Institute Strikes Clauses (Cargo) 1/1/200, z zastrzeżeniem Klauzuli wypowiedzenie tych ryzyk: Ochrona w zakresie strajków może zostać unieważniona przez Ubezpieczyciela lub Ubezpieczonego, jednak nie w odniesieniu do polisy ubezpieczeniowej dołączonej zgodnie z warunkami Instytutowych Klauzul Strajkowych przed wejściem anulowania w życie. Anulowanie jest jednak skuteczne dopiero po upływie 7 dni od północy dnia, w którym zawiadomienie o anulowaniu zostało wystawione przez lub dla Ubezpieczyciela.
b/. Klauzula tranzytowa (terroryzm)/Termination of Transit Clause (Terrorism)/ JC2001/056;
c/. Wojny zgodnie z Instytutowymi Klauzulami Wojennymi dla ładunków w przewozie lotniczym (z wyłączeniem przesyłek pocztowych) / Institute War Air Cargo 1/1/2009,
d/. Wojny w transporcie morskim zgodnie z Instytutowymi Klauzulami Wojennymi (Ładunkowych) / Institute War Clauses (Cargo)1/1/2009
e/. Do ryzyk, o których mowa w pkt c/. i d/. niniejszego ustępu ma zastosowanie klauzula wypowiedzenia ryzyk wojennych Instytutowa Wojenna Klauzula Wypowiadająca 48h / Institute War Cancellation Clause 48h(Cargo) 1/12/86
Transport międzynarodowy
Typ | Podstawa prawna | Limit odpowiedzialności wg wagi |
---|---|---|
Morski | Reguły hasko-visbijskie | 2 SDR za kg |
Reguły hamburskie | 2,5 SDR za kg | |
Reguły rotterdamskie | 3 SDR za kg | |
Śródlądowy | CMNI | 2 SDR za kg |
Drogowy | CMR | 8,33 SDR za kg |
Kolejowy | CIM – COTIF | 19 SDR za kg |
Lotniczy | Konwencja montrealska | 19 SDR za kg |
INCOTERMS
- Grupa E (Departure) - Sprzedający udostępnia towar do odebrania z zakładu lub ustalonego punktu odbioru.
- Grupa F (Main Carriage Unpaid) - zobowiązuje sprzedającego do dokonania odprawy celnej eksportowej. Sprzedający nie opłaca kosztów transportu ani ubezpieczenia.
- Grupa C (Main Carriage Paid) - Sprzedający zawiera umowę przewozu i ponosi jego koszty, jak również jest zobowiązany do wykonania odprawy eksportowej. Ryzyko zostaje przeniesione na kupującego w momencie nadania towaru. Wszelkie dodatkowe, wynikłe po załadunku, koszty związane z transportem oraz innymi zdarzeniami obciążają kupującego.
- Grupa D (Arrival) - Sprzedający jest zobowiązany do dostarczenia towaru do określonego miejsca lub portu przeznaczenia.
Reguła EXW
W ramach EXW sprzedawca jest odpowiedzialny za udostępnienie towaru na swoim terenie. Strony mogą również uzgodnić miejsce przekazania towaru. W momencie przekazania towaru z uzgodnionego miejsca, kupujący staje się właścicielem towaru; ponosi odpowiedzialność i dalsze koszty. EXW jest najbardziej korzystnym wariantem Incoterms 2020 dla sprzedawcy, nie ma on obowiązku załadunku towaru ani pokrycia kosztów transportu po tym, gdy towar zostanie udostępniony we wskazanym punkcie.
Reguła FCA
W przypadku FCA, sprzedawca jest odpowiedzialny za dostarczenie towarów do wyznaczonego miejsca i załadowania na transport kupującego. Następnie sprzedawca organizuje wysyłkę, w tym odprawę eksportową i spełnia wymogi bezpieczeństwa. Ryzyko jest transferowane na kupującego po załadowaniu towarów. W związku z tym, za wszelkie uszkodzenia produktów na pokładzie statku odpowiada kupujący, pokrywa on również koszty transportu, opłaty za list przewozowy oraz ubezpieczenie; a także koszty rozładunku i transportu do miejsca docelowego.
Reguła FAS
Sprzedający ponosi ryzyko i koszty transportu do momentu dostarczenia towarów do burty statku w oznaczonym porcie nadania, jednak bez załadunku towarów na statek. Termin może być używany wyłącznie w odniesieniu do transportu morskiego oraz wodnego śródlądowego. Warunek FAS wymaga od sprzedającego odprawy towarów do eksportu
Reguła FOB
FOB jest podobne do FAS, punktem przeniesienia kosztów i ryzyka za towar ze sprzedającego na kupującego jest moment przekroczenia burty statku przez towar. Sprzedający ponosi też koszty załadunku.
Reguła CFR
Sprzedawca pokrywa koszty transportu do portu docelowego, ryzyko za towar przekazane jest jednak kupującemu już przy załadunku na statek. Oznacza to, że sprzedający nie ponosi kosztów ubezpieczenia towarów (od momentu załadunku na statek w porcie nadania). Dostawa zostaje uznana za zrealizowaną w momencie załadunku towaru na statek przewoźnika wskazanego przez sprzedającego.
Reguła CIF
Incoterm CIF jest podobny do CFR czyli sprzedawca pokrywa koszty transportu do portu docelowego, ryzyko za towar przekazane jest jednak kupującemu już przy załadunku na statek. Jedyna różnica leży w dodatkowej opłacie za ubezpieczenie w trakcie transportu, którą ponosi sprzedawca.
Reguła CPT
Sprzedawca opłaca transport do określonego miejsca przeznaczenia, ryzyko jednak przechodzi na kupującego w momencie przekazania towarów pierwszemu przewoźnikowi. Incoterms CPT jest odpowiednikiem CFR, nie musi jednak dotyczyć transportu morskiego.
Reguła CIP
CIP jest zasadniczo podobny do CPT czyli sprzedawca opłaca transport do określonego miejsca przeznaczenia. Sprzedający jest jednak zobowiązany do ubezpieczenia towaru w tranzycie i opłacenia samego transportu. Sprzedający dokonuje odprawy towarów na eksport i dostarcza je do przewoźnika lub miejsca przeznaczenia zgodnie z instrukcją kupującego. Sprzedający ponosi koszty transportu rzeczy do wskazanego miejsca przeznaczenia. Ryzyko przechodzi na kupującego w określonym miejscu wysyłki.
Reguła DPU
Sprzedający pokrywa wszystkie koszty transportu (opłaty eksportowe i transport). Również w porcie docelowym sprzedawca płaci za rozładunek od przewoźnika i opłaty portowe. Bierze na siebie wszelkie ryzyko aż do przybycia do portu docelowego lub terminalu. Kupujący jest odpowiedzialny za wszystkie koszty i ryzyko po rozładunku.
Reguła DAP
W przypadku implementowania reguły DAP Incoterms towar musi zostać dostarczony do konkretnego miejsca. Strona sprzedająca odpowiada za dostarczenie towaru do ustalonego miejsca i o określonym czasie, natomiast odpowiedzialność rozładunku leży po stronie nabywcy. Obie strony nie są zobowiązane do zawarcia między sobą umowy ubezpieczenia towaru, jednak jest to zalecane.
Reguła DDP
DDP określa warunki dostawy, w przypadku których wszystkie koszty i całe ryzyko związane z dostawą towarów jest ponoszone przez sprzedawcę. Sprzedawca opłaca również wszystkie cła i podatki, włącznie z tymi które powstają w kraju odbiorcy.
DDP nakłada maksymalne zobowiązania na sprzedającego i minimalne na kupującego. Kupujący nie ponosi żadnego ryzyka ani odpowiedzialności, dopóki towar nie znajdzie się w ostatecznym uzgodnionym miejscu. Jeśli sprzedawca nie ma dogłębnego zrozumienia zasad i przepisów w kraju kupującego, warunki DDP mogą stanowić znaczne ryzyko zarówno pod względem opóźnień, jak i nieprzewidzianych dodatkowych kosztów.