Mało jest na świecie rzeczy, które kojarzą się z transportem morskim bardziej niż kontener. Można śmiało powiedzieć, że w chwili swojego pojawienia, zrewolucjonizowały transport. I choć pierwsze projekty kontenerów pojawiały się już na początku XX wieku, to pierwszy kontenerowiec został oddany do użytku dopiero w 1955 roku. Wtedy też Malcolm McLean opracował jednolity i uniwersalny wzorzec kontenera. Od tamtej pory organizacje międzynarodowe uzgodniły przepisy dotyczące przewozu towarów w kontenerach, a same kontenery uległy specjalizacji. W dzisiejszym artykule prezentujemy zestawienie najpowszechniejsze kontenery morskie.
Rodzaje, wymiary i ładowność – kontenery morskie w transporcie międzynarodowym
Na początek przytoczymy encyklopedyczny opis kontenera. Według The Geography of Transport Systems i danych World Shipping Council,
…w transporcie dominuje kontener 20′ i 40′ przystosowany do transportu intermodalnego (89% wszystkich kontenerów). Ma on formę metalowego pudła o długości 20′ lub 40′, szerokości 8′ oraz wysokości 8’6″ bądź 9’6″ i udźwigu zazwyczaj 28,5 t. Kontenerów używa się do pakietowania przesyłek w celu łatwiejszego transportu i składowania. Kontenery są wyposażone w szereg wspólnych elementów konstrukcyjnych, dzięki którym mogą być przenoszone, piętrzone i składowane.
Dzięki zastosowaniu kontenerów możliwa jest konteneryzacja – obok paletyzacji jedna z podstawowych metod grupowania towarów. Poniżej przedstawiamy standardowe wymiary kontenerów najpopularniejszych w transporcie morskim. Zachęcamy do zapoznania się z innymi naszymi tekstami poradnikowymi!
PORADNIK: TRANSPORT MORSKI Z CHIN I OPIS DOKUMENTÓW
Wymiary kontenerów najczęściej stosowanych w transporcie morskim
Kontener 20′ DV
Jeden z podstawowych rodzajów kontenerów. Doskonale nadaje się do transportu małych ilości towaru bądź przewozu ładunków, których nie można przetransportować zbyt wiele (np. są bardzo ciężkie).
Pojemność: 32,3 m³
Ładowność: 21 680 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 227 cm
Długość wewnętrzna: 590 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 239 cm
Kontener 40′ DV i 40′ HC
Standardowy typ kontenera, powszechnie stosowany zarówno w transporcie drogowym, jak i w transporcie morskim. Doskonale nadają się do wszystkich ładunków neutralnych. Dostępne są w wariantach DV (standardowy) oraz HC (High Cube – podwyższony).
Pojemność: 67,3 m³
Ładowność: 28 500 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 227 cm
Długość wewnętrzna: 1 200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 239 cm
Podwyższony kontener czterdziestostopowy charakteryzuje się znacznie zwiększoną przestrzenią ładunkową. Wytrzymałość konstrukcji pozostaje jednak niezmieniona, dlatego ładowność dla kontenerów 40′ DV i 40′ HC jest taka sama.
Pojemność: 76,3 m³
Ładowność: 28 500 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 260 cm
Długość wewnętrzna: 1 200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 270 cm
Kontener 45′ HC PW
Kontenery 45′ najczęściej używane są do transportu pomiędzy europejskimi portami. Dzięki wydłużeni i poszerzeniu, charakteryzują się zwiększoną przestrzenią ładunkową.
Pojemność: 88,7 m³
Ładowność: 29 550 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 260 cm
Długość wewnętrzna: 1350 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 242 cm / 270 cm
Kontener 20′ i 40′ Open Top
Kontenerów tego rodzaju używa się do przewozu przesyłek, które nie mieszczą się w drzwiach ładunkowych albo które zmieściłyby się w drzwiach, ale z różnych powodów nie nadają się do załadunku w ten sposób. Od góry towar zabezpiecza nieprzemakalna plandeka.
Pojemność: do 76,3 m³
Ładowność: do 28 500 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 260 cm
Długość wewnętrzna: do 1200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 270 cm
Kontener 20′ i 40′ Flat Rack
Jest to specjalistyczny rodzaj kontenerów, przystosowany do przewozu ciężkiego sprzętu i przesyłek niemieszczących się do normalnych kontenerów. Są to np. maszyny, których nie można rozmontować do transportu. Niektóre z kontenerów dysponują składanymi ścianami, co ułatwia chociażby załadunek.
Pojemność: n/d
Ładowność: do 42 100 kg
Szerokość/wysokość drzwi: n/d
Długość wewnętrzna: do 1200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 270 cm
Kontener 20′ i 40′ Platforma
Podobnie jak kontenery Flat Rack, tak i platformy służą do przewozu przesyłek, które nie mieszczą się do normalnego kontenera. Kontener tego typu jest pozbawiony ścian, a więc najlepiej sprawdza się przy transporcie jednoczęściowych towarów.
Pojemność: n/d
Ładowność: do 42 100 kg
Szerokość/wysokość drzwi: n/d
Długość wewnętrzna: do 1200 cm
Szer0kość/wysokość wewnętrzna: 230 cm / –
Kontener 20′ i 40′ Reefer
Kontenery typu reefer, czyli chłodnie, są przeznaczone do transportu wszelkich towarów, które wymagają odpowiednich warunków temperaturowych. Paradoksalnie chłodnie nie tylko chłodzą, ale również grzeją: utrzymują temperaturę na dowolnym poziomie w przedziale od -65°C do 40°C.
Pojemność: do 76,3 m³
Ładowność: do 28 500 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 260 cm
Długość wewnętrzna: do 1156 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 230 cm / 240 cm
SKONTAKTUJ SIĘ ZE SPEDYTOREM MORSKIM
Najpopularniejsze kontenery morskie: INFOGRAFIKA
Ponieważ w BBA Transport System przykładamy dużą wagę do pozytywnych doświadczeń partnerów, klientów i odbiorców, przygotowaliśmy specjalną infografikę zbierającą najważniejsze informacje w jednym miejscu. Zachęcamy do korzystania z niej w przypadku, gdy potrzebne będzie przypomnienie sobie informacji na temat kontenerów. Dodatkowo infografika zawiera rozkład palet typu euro i palet standardowych w opisanych wyżej kontenerach 20′ i 40′. Źródło infografiki: www.drobnica-morska.pl