Mariusz Żakiewicz, Dyrektor Działu Transportu i Spedycji BBA Transport System udzielił wywiadu Niemieckiej Telewizji Publicznej Deutsche Welle!
Mariusz Żakiewicz – polski specjalista spedycji ekspertem w niemieckiej telewizji
Dyrektor Działu Transportu i Spedycji, Mariusz Żakiewicz, jest znany społeczności logistyków, przewoźników i spedytorów jako doświadczony praktyk i zaangażowany edukator. Jest odpowiedzialny za powołanie do życia jedynego takiego w kraju projektu, jakim jest Akademia Spedytora. Od 2019 organizuje także cykl bezpłatnych szkoleń „4 Filary Transportu Międzynarodowego”, a w 2020 rozpoczął cykl darmowych webinarów – szkoleń logistycznych przeprowadzanych z wykorzystaniem technologii informatycznych. Duża aktywność edukacyjna przyczyniła się do utrwalenia wizerunku eksperta branży TSL. Właśnie dlatego o wypowiedź poprosili go przedstawiciele jednej z największych niemieckich telewizji i portali informacyjnych, Deutsche Welle.
Mariusz Żakiewicz w materiale Deutsche Welle o transporcie kolejowym z Chin
Temat, który skłonił Deutsche Welle do kontaktu z BBA Transport System to transport kolejowy z Chin. BBA Transport System jest jedną z pierwszych firm, które rozpoznały potencjał drzemiący w otwarciu Nowego Jedwabnego Szlaku. Dzięki wielu latom doświadczenia jesteśmy obecnie w czołówce firm zajmujących się spedycją kolejową z Chin do Polski. Mariusz Żakiewicz – przedstawiciel firmy – wziął udział w przygotowaniu materiału dotyczącego stanu transportu kolejowego z Chin, jego miejscu w ogólnoświatowym łańcuchu logistycznym oraz porównaniu go z innymi gałęziami transportu.
Doświadczenie BBA Transport System przybliża Nowy Jedwabny Szlak Europie
Polska jest jednym z głównych graczy w wykorzystaniu transportu kolejowego z Chin. Nowy Jedwabny Szlak jest jednym ze sztandarowych projektów współpracy polsko-chińskiej. Dostarczył importerom i eksporterom wiele nowych możliwości.
– Celem Pekinu jest zacieśnienie współpracy z europejskim rynkiem eksportowym. Stawki frachtu lotniczego osiągnęły rekordowe wysokości, czyniąc oszczędny transport kolejowy jeszcze atrakcyjniejszym – mówi reporter DW. – Nie jest tak tani jak transport morski, ale jest szybszy.
– Pociąg pokonuje trasę między Chinami a Polską w około 25 dni, a cena za przewóz kontenera waha się w okolicach 5000 euro – skomentował Mariusz Żakiewicz.
Według dziennikarzy DW możliwe jest przyśpieszenie pociągu oraz obniżenie kosztów, jednak wymaga to wymiany torowisk oraz zmiany przepisów granicznych. W poprawie warunków nie pomaga też to, że pociągi pasażerskie mają wyższy priorytet niż pociągi towarowe.
Transport koleją z Chin w dobie pandemii koronawirusa SARS-Covid-19
Pandemia koronawirusa, która rozpętała się na świecie na początku roku 2020, przyczyniła się do wzrostu zapotrzebowania na niektóre produkty. Należą do nich:
- maseczki higieniczne
- kombinezony ochronne
- płyny dezynfekcyjne
- środki zabezpieczenia epidemicznego
- elektronika użytkowa
- artykuły gospodarstwa domowego
Ogromne zapotrzebowanie spowodowało wzrost stawek na fracht lotniczy i przeciążenie połączeń morskich. W tej sytuacji jedyną rzeczywistą alternatywą stało się połączenie kolejowe Nowym Jedwabnym Szlakiem. Łącząc w sobie koszt niższy od transportu lotniczego i czas krótszy od transportu morskiego, transport kolejowy idealnie wpasował się w powstałą lukę.
Czy transport kolejowy stanowi zagrożenie dla transportu morskiego i lotniczego?
Niemieccy spedytorzy mierzą się z problemem: czy coraz popularniejszy transport kolejowy jest zagrożeniem dla pozostałych gałęzi transportu?
– Ciężko mówić, że transport kolejowy zagraża innym rodzajom transportu. Powiedziałbym, że silnie konkuruje z transportem morski i transportem lotniczym – mówi nam Mariusz Żakiewicz. – Dla drobnicy z Chin cena transportu kolejowego jest porównywalna z transportem morskim. Jednocześnie czas dostawy transportem kolejowym jest dwa razy szybszy niż transportu morskiego. W czasie pandemii i lockdownu transport kolejowy silnie konkurował także z transportem lotniczym, gdyż cena transportu była znacznie niższa. Czas dostawy w ujęciu drzwi-drzwi był przy tym porównywalny. To znaczy, że transport lotniczy był szybszy, ale różnica w czasie była tak niewielka, że nie usprawiedliwiało to korzystania z tak drogiej gałęzi transportu – mówi ekspert.
Podobnego zdania są specjaliści z Hamburga, wypowiadający się jednak o transporcie kolejowym z pobłażliwością. Według specjalistów transportu morskiego, jest to środek transportu cieszący się chwilową popularnością i nie stanowiący realnej alternatywy dla pozostałych rozwiązań.
Natomiast niespodziewaną korzyścią płynącą z rosnącej popularności transportu kolejowego jest ekologia. Wykorzystane pociągu generuje mniej zanieczyszczeń niż przy transporcie samolotem lub statkiem. Przeniesienie importu na tory kolejowe pozwala przedsiębiorstwom zmniejszyć swój ślad węglowy.
Link do materiału z wystąpieniem Mariusza Żakiewicza dostępny jest w tym miejscu.