ul. Lucerny 80, 04-687 Warszawa

miejsce na wersje językowe

Znaki manipulacyjne – klucz do bezpiecznego transportu towarów
20 września, 2023
tir
Co to jest TIR?
10 listopada, 2023

Chcielibyśmy poinformować o istotnych zmianach, które zostały wprowadzone od 30 września 2023 roku dotyczących importu wyrobów, produktów i półproduktów z żelaza i stali z żelaza i stali, objętych działami 72 i 73 Klasyfikacji Taryfowej. Zgodnie z nowymi przepisami, wprowadzonymi w rozporządzeniu Rady Unii Europejskiej nr 2023/1214 z dnia 23 czerwca 2023 r., zakazuje się przywozu lub zakupu, bezpośrednio lub pośrednio, wyrobów z żelaza i stali, jeżeli zostały one przetworzone w państwie trzecim i zawierają wyroby z żelaza i stali pochodzące z Rosji.

Ministerstwo finansów przewiduje spotkanie / webinar dot. tytułowej sprawy w styczniu 2024 roku.

Przesyłamy link do oficjalnego rządowego komunikatu: https://puesc.gov.pl/aktualnosci

Zakres zakazu i wyroby objęte regulacją

Zakaz obejmuje wyroby z żelaza i stali, wymienione w szczegółowym wykazie, który znajduje się w załączniku XVII do rozporządzenia 2023/1214 (poniżej). Warto zapoznać się z tym załącznikiem, aby mieć pełną wiedzę na temat produktów, które podlegają tym ograniczeniom.

Cel wprowadzenia zakazu

Głównym celem wprowadzenia tego zakazu jest ograniczenie importu wyrobów z żelaza i stali, które zawierają surowce pochodzące z Rosji. Środki te są odpowiedzią na destabilizujące działania Rosji na Ukrainie, a ich celem jest wpłynięcie na zachowanie zgodności z zasadami etycznymi oraz wsparcie dla stabilności w regionie.

Wpływ na importerów

Wprowadzenie tych zmian będzie miało znaczący wpływ na importerów wyrobów z żelaza i stali. Konieczne będzie dokładne monitorowanie pochodzenia surowców używanych do produkcji importowanych wyrobów. Importerzy będą zobowiązani do dokładnej weryfikacji, czy wyroby, które chcą sprowadzić, nie zawierają surowców pochodzących z Rosji.

transport stali

Dostosowanie do nowych regulacji

Aby dostosować się do nowych regulacji, zachęcamy wszystkich importerów do pilnej rewizji swoich procesów i łańcuchów dostaw. Konieczne będzie zapewnienie, że wyroby z żelaza i stali sprowadzane do Unii Europejskiej nie zawierają surowców z Rosji.

Dokumenty potwierdzające pochodzenie materiałów używanych do produkcji wyrobów z żelaza i stali

Zgłaszający jest zobowiązany do posiadania i przedłożenia na żądanie organu celnego odpowiednich dokumentów potwierdzających kraj pochodzenia materiałów żelaznych i stalowych wykorzystywanych do przetwarzania produktu w kraju trzecim. Potwierdzeniem ich posiadania będzie zamieszczenie w zgłoszeniu kodu dokumentu Y824 (ang. Evidence of the country of origin of the iron and steel inputs used for processing of the product in a third country).

Poprzez zamieszczenie tego kodu importer składa oświadczenie o posiadaniu wymaganych dokumentów. Dlatego przed złożeniem takiego oświadczenia importer powinien uzyskać od eksportera/producenta wszelkie niezbędne informacje na temat procesu wytwarzania sprowadzanych wyrobów, a przede wszystkim pochodzenia materiałów użytych do ich wytworzenia.
W kontekście wprowadzanych sankcji nie istnieje zamknięty katalog dokumentów potwierdzających pochodzenie materiałów używanych do ich produkcji. Jednakże, zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej, zalecane dokumenty, które mogą być uznane za wystarczający dowód kraju pochodzenia żelaza lub stali użytych jako komponenty to:

  1. w przypadku półproduktów:
    MTC – świadectwo badania materiału (ang. material test certificate), znane również jako świadectwo badania zakładu produkcyjnego (ang. mill test certificate), wystawione przez producenta i określające nazwę kraju produkcji, nazwę zakładu produkcyjnego powiązaną z numerem wytopu (kraj kadzi wytopu/przetopu – ang. country of the ladle of melting) – wraz z klasyfikacją na poziomie podpozycji (kod sześciocyfrowy) produktu;
  2. w przypadku produktów gotowych:
    MTC lub kilka MTC – jeśli wszystkie istotne informacje nie mogą być podsumowane w jednym MTC:
  • określające nazwę kraju produkcji, nazwę zakładu produkcyjnego powiązaną z numerem wytopu (kraj kadzi wytopu/przetopu – ang. country of the ladle of melting) wraz z klasyfikacją na poziomie podpozycji (kod sześciocyfrowy) oraz
  • nazwę kraju i nazwę zakładu, w którym przeprowadzane były następujące procesy przetwarzania/obróbki, odpowiednio w zależności od przypadku: 
    • walcowanie na gorąco (ang. hot-rolling);
    • walcowanie na zimno (ang. cold-rolling);
    • powlekanie ogniowe (ang. hot-dipped metallic coating);
    • powlekanie elektrolityczne (ang. electrolytic metal coating);
    • powlekanie organiczne (ang. organic coating);
    • spawanie/zgrzewanie (ang. welding);
    • przebijanie/wytłaczanie(ang. piercing/extruding);
    • ciągnienie/wykańczanie w procesie pielgrzymowania (ang. drawing/pilgering);
    • spawanie/zgrzewanie typu ERW/SAW/HFI/Laserowe (ang. ERW/SAW/HFI/Laser welding).

Importer jest odpowiedzialny za informacje dostarczone w MTC i przedkładane organom celnym jako dowód kraju pochodzenia materiałów użytych do produkcji wyrobów z żelaza i stali. W przypadku uzasadnionych wątpliwości organy celne mogą zażądać dodatkowych dowodów (np. dodatkowych świadectw MTC dla różnych etapów przetwarzania, którym produkt został poddany).

Nowe ograniczenia dotyczące importu wyrobów z żelaza i stali są ważnym krokiem w kierunku wprowadzenia bardziej zrównoważonej polityki handlowej oraz wspierania stabilności i zgodności z zasadami etycznymi w międzynarodowym handlu.

W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu mailowego – wszelkie niejasności będziemy na bieżąco wyjaśniać z Agencją Celną oraz Urzędem Celno-Skarbowym.

Zapraszamy do zapoznania się z krótkim filmem z naszymi ostatnimi realizacjami:

Facebook: BBA Transport System
Linedin: BBA Transport System
YouTube: BBA Transport System

Jesteśmy do dyspozycji
Zespół BBA Transport System

28 lutego, 2025

Bezpieczeństwo transportu: Klucz do efektywności i zaufania w branży logistycznej

Bezpieczeństwo w transporcie to nie tylko kwestia przestrzegania przepisów, ale również dbania o dobro ludzi, towarów i środowiska. W obliczu rosnącej liczby transportów oraz coraz bardziej wymagających warunków pracy, zapewnienie bezpiecznych warunków staje się nie tylko obowiązkiem, ale i strategiczną decyzją dla każdej firmy w branży logistycznej.
Mateusz Myszyński

Kierownik Działu Handlowego

Jeśli mówimy o miejscach, w których mogłem rozwinąć skrzydła, to BBA Transport System zajmuje pierwsze miejsce, jeśli chodzi o pracę drużynową i zarządzanie zespołem. Dział Handlowy to zwarta i gotowa do działania drużyna – wszyscy znamy swoje role i współpracujemy ze sobą w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników. Praca w sprzedaży wiąże się z nawiązywaniem trwałych relacji opartych na zaufaniu. Żeby zaufał mi klient, najpierw musi ufać mi mój zespół.