ul. Lucerny 80, 04-687 Warszawa

miejsce na wersje językowe

rozładunek kontenerowców w porcie
INCOTERMS 2020 – jak wyglądają znane reguły handlowe w nowym wydaniu?
18 czerwca, 2023
Transport Samochodowy Rozkład Palet
Transport samochodowy – środki transportu – spedycyjny podział środków transportu
18 lipca, 2023

Slownik TSL

12 lipca, 2023

    W otaczającym nas rynku biznesowym, każda branża przejawia charakterystyczne dla siebie działania. W związku z tym, wśród ludzi zajmujących się danym obszarem, występują specjalistyczne zwroty, przeznaczone do opisu poszczególnych czynności.

    Odpowiednio do powyższej zależności, prezentuje się sytuacja w sektorze TSL (Transport – Spedycja – Logistyka). Branża ta zawiera szereg zwrotów i pojęć, którymi posługuje się grono specjalistów. Poniżej przedstawiamy listę najczęściej używanych zwrotów w branży logistycznej, które mogą posłużyć jako podręczny słownik TSL:
    ADR (z fr. L’ Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route) – międzynarodowa konwencja dotycząca transportu materiałów niebezpiecznych. Zaliczają się do nich: materiały i przedmioty wybuchowe, gazy, materiały ciekłe zapalne, materiały promieniotwórcze, materiały żrące, inne materiały i przedmioty niebezpieczne;
    AMS (Automated Manifest System) “24 – HOUR RULE”, automatyczny system zgłaszania danych przy eksporcie do USA;
    Bill of Lading (B/L) – konosament, morski list przewozowy;
    CAF (Currency Adjustment Factor) – zmienny dodatek walutowy, czyli dodatek do podstawowej stawki frachtu morskiego, ustalany raz na jakiś czas (np. na miesiąc) w celu wyrównania ewentualnych strat wynikających ze zmian na rynku walut;
    CAM (China Customs Advanced Manifest) – system manifestowania przesyłek w Chinach;
    CBM (Cubic Metre) – jednostka miary oznaczająca metry sześcienne;
    CFS (Container Freight Station) – kontenerowiec. Podczas eksportu: baza, w której przyjmuje się od klientów ładunki mniejsze od kontenera (LCL) w celu upakowania ich w kontenerach. W przypadku importu ładunki są wypakowywane z kontenerów i dostarczane klientom;
    CRM (Customer Relationship Management) – zestaw procedur i narzędzi istotnych w zarządzaniu kontaktami z klientami;
    CY (container yard) – terminal kontenerowy w porcie morskim – miejsce załadunku kontenerów na statek;
    DCT Gdańsk (Deepwater Container Terminal Gdańsk) – terminal kontenerowy na terenie portu morskiego Gdańsk;
    Demurrage & Detention – Opłaty z tytułu demurrage obejmują okres po upływie czasu wolnego do podjęcia kontenera z portu. Opłaty z tytułu detention obejmują okres od momentu podjęcia do zdania pustego kontenera do portu. Długość okresu wolnego od demurrage i detention może być różna, uzalezniona jest od warunków oferowaych przez armatorów i wynika z zapisu w taryfach armatorskich, jak i indywidualnych warunków umowy z armatorami;
    DGR (Dangerous Goods Regulations) – meteriały niebezpieczne, konkretnie zbiór przepisów ich przewozu. Skrót stosowany m. in. w transporcie lotniczym;
    DMC – dopuszczalna masa całkowita. Łączna masa pojazdu lub zespołu pojazdów wraz z masą ładunku deklarowaną jako dopuszczalna przez właściwe władze;
    Dokument EUR 1 – Dokument EUR.1 jest świadectwem przewozowym, właściwym dla stosowania obniżonych stawek celnych, także zawieszonych lub ustanowionych w ramach traktatowych kontyngentów taryfowych;
    Dokument celny SAD – czyli Jednolity Dokument Administracyjny obowiązuje wyłącznie w przypadku importu i eksportu towarów z/do krajów trzecich, tj. nie należących do Unii Europejskiej;
    D2D (door to door) – termin określający pełną obsługę spedycyjną, od momentu odebrania towaru u nadawcy, aż do dostarczenia towaru odbiorcy. Usługa w trybie D2D obejmuje wypełnienie wszystkich niezbędnych formalności przez spedytora;
    ETA (Estimated Time of Arrival) – przewidywany termin wejścia statku do portu; skrót używany w rozkładach rejsów statków;
    ETD (Estimated Time of Departure) – przewidywany termin wyjścia statku z portu;
    FCL (Full Container Load) – Kontener w pełni wypełniony – termin używany przy transporcie kontenerów z Chin drogą morską. Oznacza, że cały kontener jest wykorzystany przez jednego odbiorcę;
    FEU (forty feet equivalent unit) – jednostka pojemności równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp;
    FIFO (first in – first out) – metoda kolejki lub metoda ceny najwcześniejszej, jest metodą wyceny produktów na magazynie i ich rozchodu, polegającą na księgowaniu rozchodu począwszy od tej jednostki towaru, która została przyjęta do magazynu najwcześniej;
    FLAT – kontener typu flat rack;
    FTL (Full Truck Load) – Pełny załadunek, przesyłki cało pojazdowe – ładunek zajmuje całą powierzchnię ciężarówki lub naczepy. Transport FTL zapewnia maksymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej. Obecnie maksymalna wielkość ładunku w transporcie drogowym to 38 europalet i 24 ton wagi;
    GDP (Good Distribution Practice) – Dobra Praktyka Dystrybucyjna. Spełnienie wymagań Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej należy do obowiązków przedsiębiorstwa, które uczestniczy w łańcuchu dostaw produktów leczniczych na terytorium Polski i Unii Europejskiej;
    HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) – ma gwarantować bezpieczeństwo magazynowania i dystrybucji wyrobów spożywczych. HACCP System organizacyjny stworzony dla funkcjonowania firmy w sposób wykluczający skażenie lub zanieczyszczenie wyrobów spożywczych, gwarantujący bezpieczeństwo konsumenta przy postępowaniu zgodnie w wymaganiami dotyczącymi danego produktu spożywczego;
    HC (High Cube Container) – kontener wysoki o wymiarach 8′ X 9-1/2′ X 40;
    IATA (The International Air Transport Association) – Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych – światowa organizacja handlowa z siedzibą w Montrealu i Genewie skupiająca dziś 260 przewoźników wykorzystujących linie lotnicze;
    Incoterms – międzynarodowe formuły handlowe opracowane przez Międzynarodową Izbę Handlową w Paryżu. Powszechnie używane w handlu zagranicznym. EXW, FCA, CPT, CIP, DAT, DAP, DDP to formuły, obowiązujące dla wszystkich gałęzi transportowych – wskazane jest w nich miejsce dostawy/przeznaczenia. FAS, FOB, CFR, CIF wykorzystuje się w transporcie morskim i śródlądowym;
    ISPS (International Ship & Port Facility Security fee) – opłata pobierana przez wszystkich armatorów oraz porty morskie w związku z nałożonym obowiązkiem podniesienia ogólnego poziomu bezpieczeństwa w portach i w żegludze;
    JIT (Just in Time) – metoda just-in-time (w dosłownym tłumaczeniu: w samą porę, dokładnie na czas) polega na dostarczaniu materiałów potrzebnych do wytworzenia produktów lub usług dokładnie w takiej ilości, jakiej potrzebuje firma, i dokładnie w takim czasie, w jakim są one potrzebne. Głównym celem tej metody jest zatem zmniejszenie zapasów do niezbędnego minimum, optymalizacja dostaw;
    Karnet ATA (fr. Admission Temporaire, ang. Temporary Admission) – międzynarodowy dokument celny, który umożliwia i usprawnia odprawę celną towarów wywożonych tymczasowo, np. w celach akwizycyjnych czy wystawienniczych. Wydawanie karnetów ATA i jego użycie jest uregulowane Konwencją o Tymczasowej Odprawie Celnej podpisanej w Stambule 26 lipca 1990;
    Konwencja ATP – umowa o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów, sporządzona 1 września 1970 r., w Genewie (Polska ratyfikowała ją w 1984 roku). Podpisanie umowy miało na celu polepszenie warunków transportu szybko psujących się artykułów żywnościowych;
    Konwencja CMR (fr. Convention relative au contrat de transport international de marchandises par route, ang. Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road) – konwencja podpisana w 1956 r. w Genewie. Obowiązuje ona w przypadku zarobkowego transportu drogowego towarów w relacjach międzynarodowych;
    LDM (loading meter) – metry ładowne. 1ldm = 2,4m x 1m =2,4 m³. Uwaga: nie należy mylić metra ładunkowego z metrem bieżącym lub kwadratowym;
    LCL (Less then Container Load) – mniej niż objętość kontenera – określa przewóz przesyłek drobnicowych. Podczas transportu LCL wykorzystuje się jedynie część przestrzeni ładunkowej kontenera;
    LIFO (last in – first out) – metoda ceny najpóźniejszej, jest metodą wyceny produktów na magazynie i ich rozchodu, polegająca na księgowaniu rozchodu począwszy od ostatniej jednostki przyjętej do magazynu;
    LO-LO (lift on – lift off) – jednostki typu lo-lo to kontenerowce komorowe, których przeładunek odbywa się pionowo;
    LTL (Less Than Truckload) – mniej niż całkowita powierzchnia ładunkowa. Termin używany w transporcie drogowym odnoszący się do ładunku, który zajmuje tylko część dostępnej przestrzeni na naczepie auta;
    OT (Open Top container) – kontener, który posiada otwartą górę objętą plandeką, zamiast stałego dachu;
    POD (Port Of Discharge) – port wyładunku;
    POL (Port Of Loading) – port załadunku;
    Project Cargo – termin używany do opisu krajowego lub międzynarodowego transportu dużych, ciężkich i wartościowych przedmiotów;
    PSS (Peak Season Surcharge) – okresowy dodatek sezonowy wprowadzany w momentach, gdy na danym rynku frachtowym popyt na fracht rośnie, a armatorzy nie mają możliwości podwyższenia podstawowych stawek frachtowych, ponieważ zostały one ustalone np. na cały kwartał;
    PZ – Przyjęcie towaru z zewnątrz. Dokument magazynowy;
    PW – Przyjęcie towaru wewnętrzne. Dokument magazynowy;
    RF – kontener typu chłodnia;
    RO RO (roll-on/roll-off) – system przeładunku poziomego statku, polegający na wtaczaniu i wytaczaniu ładunków przez furty statku;
    RW – Rozchód do wewnątrz. Dokument magazynowy;
    Sea Waybill – konosament ekspresowy; wystawiany w jednym egzemplarzu; nie jest wymagana prezentacja oryginału armatorowi / spedytorowi, aby „zwolnił” towar odbiorcy;
    SOC / S.O.C. – Shipper Own Container / kontener zaladowcy;
    STF (Suez Transit Fee) – opłata za transport via Kanał Sueski;
    TEU (twenty feet equivalent unit) – jednostka pojemności używana często w odniesieniu do portów i statków, jest równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp;
    THC (Terminal Handling Charges) – koszty portowe / terminalowe – opłaty związane z przeładunkiem kontenera w porcie, rozformowaniem, złożeniem towaru na magazyn oraz przeładunkiem na samochód; w porcie kraju nadania, jak i przeznaczenia; składają się na tę opłatę różne koszty częściowe za poszczególne operacje wykonywane w portach / na terminalach;
    TIR (fr. Transport International Routier) – międzynarodowa konwencja celna z 14 listopada 1975 dotycząca przewozu towarów samochodami ciężarowymi w transporcie międzynarodowym, pozwalająca uprościć procedury na przejściach granicznych i w urzędach celnych w celu większej skuteczności przewozów drogowych;
    TSL – Transport – Spedycja – Logistyka. Skrót opisujący branżę transportową w Polsce;
    TT (Transit Time) – przewidywany czas transportu;
    WCA (World Cargo Alliance) – największa na świecie sieć niezależnych firm spedycyjnych zrzeszająca spedycje ze 190 państw. Ma za zadanie ułatwiać współpracę pomiędzy członkami i wprowadzać innowacyjne rozwiązania do branży TSL;
    W / M – waga / miara – 1 cbm / 1 tona – do obliczenia frachtu wybiera się wartość większą / liczbę ton lub metrów sześciennych / i mnoży ją przez podaną stawkę; jeżeli obliczony fracht jest niższy od stawki minimalnej, należy przyjąć stawkę minimum;
    WP – Wydanie na produkcję. Dokument magazynowy;
    WRS (War Risk Surcharge) – dodatek frachtowy pobierany za ryzyko wojenne;
    Współczynnik przestrzenności – określa jaką przestrzeń zajmuje jednostka wagowa danego ładunku. Jako jednostkę wagową przyjmuje się najczęściej 1 tonę metryczną lub 1 tonę angielską a objętość wyraża się w metrach sześciennych lub stopach angielskich;
    WZ – wydanie na zewnątrz. Dokument WZ jest bardzo często używanym pokwitowaniem na magazynach. Stosuje się go w momencie wydawania towaru z przedsiębiorstwa (stąd nazwa wydanie materiałów na zewnątrz);
    VGM kontenera – zweryfikowana masa kontenera.

    Mateusz Myszyński

    Kierownik Działu Handlowego

    Jeśli mówimy o miejscach, w których mogłem rozwinąć skrzydła, to BBA Transport System zajmuje pierwsze miejsce, jeśli chodzi o pracę drużynową i zarządzanie zespołem. Dział Handlowy to zwarta i gotowa do działania drużyna – wszyscy znamy swoje role i współpracujemy ze sobą w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników. Praca w sprzedaży wiąże się z nawiązywaniem trwałych relacji opartych na zaufaniu. Żeby zaufał mi klient, najpierw musi ufać mi mój zespół.

    Używamy plików cookie

    Na naszej stronie używamy ciasteczek, dzięki czemu jest ona dla Ciebie bardziej przyjazna i niezawodna. Korzystamy także z narzędzi analitycznych w celach statystycznych i marketingowych, aby dopasować treść reklam do Twoich potrzeb i zainteresowań. Twoja prywatność jest dla nas ważna. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.