ul. Lucerny 80, 04-687 Warszawa

miejsce na wersje językowe

Terminal Małaszewicze – centralny punkt transportu kolejowego z Chin do Unii Europejskiej
2 sierpnia, 2018
Nasz ekspert rynku transportu kolejowego po raz kolejny doceniony referencjami
18 sierpnia, 2018

Transport kolejowy z Chin rozwija się prężnie i jest coraz popularniejszą alternatywą dla transportu morskiego. Nie ma się czemu dziwić – w końcu zalet frachtu kolejowego jest wiele: należą do nich choćby krótszy czas dostawy, większe bezpieczeństwo czy mniejsza szkodliwość dla środowiska naturalnego. Dlaczego warto zdecydować się na transport kolejowy z Chin do Polski?

Transport kolejowy z Chin do Polski – podstawowe fakty

Rozwój transportu kolejowego z Chin do Europy i z Europy do Chin jest związany z ideą Nowego Jedwabnego Szlaku. Pomysł powstał w 2008 roku (wtedy podpisano porozumienie o uproszczeniu zasad przewozu kolejowego towarów, czyli  tzw. konwencję SMGS), a 7 września 2013 Przewodniczący Chińskiej Republiki Ludowej, Jinping Xi, w przemówieniu na Uniwersytecie im. Nursułtana Nazarbajewa w Astanie, mówił o pomyśle „ekonomicznego pasa wzdłuż Jedwabnego Szlaku”.

W latach 2011–2013 otwarto pierwsze regularne połączenia z Chin do Europy na trasie Chengdu–Łódź, Chongqing–Duisburg i Zhengzhou–Hamburg. Obsługiwały one przede wszystkim producentów z sektora elektronicznego i samochodowego. Uruchomione składy pozwoliły na ulepszenie rozwiązań logistycznych, ustalenie procedur i zasad współpracy między przewoźnikami. Według statystyk projektu China Railway Express, dynamika przewozów kolejowych pomiędzy Chinami i Europą sukcesywnie się zwiększa. W latach 2011–2016 roczna liczba przejazdów wzrosła stukrotnie, z 17 do 1702, a w 2017 roku było to już 3673 transportów.

Skorzystaj z kalkulatora cen transportu kolejowego z Chin

Transport kolejowy z Chin. Dzięki połączeniom kolejowym nadeszły wyczekiwane zmiany!

Transport Kolejowy z Chin Kontenerów - infografika

Transport Kolejowy z Chin Kontenerów – infografika

Na przełomie kilku ostatnich miesięcy w transporcie z Dalekiego Wschodu wydarzyło się bardzo wiele. Ciągłe konkurowanie armatorów morskich między sobą doprowadziło do bankructwa Hanjin – jednego z większych operatorów kontenerowych. Pokazało też, że przez ciągłe obniżanie cen frachtów nie tylko Hanjin, ale też i inni armatorzy mieli spore problemy finansowe. Po analizie opłacalności frachtów kontenerowych z Chin, ich ceny zaczęły iść w górę już od listopada 2016 roku. Transport morski staje się mniej popularny, także dlatego, że pojawiła się alternatywa, jaką jest transport kolejowy z Chin.

Tendencja zwyżkowa cały czas się utrzymuje i nic nie wskazuje na to, żeby ceny frachtów miały iść w dół – przede wszystkim dlatego, że import i eksport są na bardzo wysokim poziomie i wciąż brakuje miejsca na statkach. Sytuacja ta powoduje że transport kolejowy z Chin zaczyna cieszyć się bardzo dużym zainteresowaniem, a liczba importerów korzystająca z tej gałęzi transportu stale rośnie. Mają na to wpływ jego niezaprzeczalne zalety: atrakcyjna cena (porównywalna z frachtem morskim) przy jednoczesnym (dwukrotnym!) skróceniu czasu dostawy, większe bezpieczeństwo i uproszczone procedury celne.

Czas to pieniądz, czyli transport kolejowy z Chin w pigułce

Transport kolejowy z Chin

Transport kolejowy z Chin

Czas to pieniądz. To powiedzenie doskonale oddaje profity, jakie wynikają ze zdecydowania się na transport kolejowy do Chin. Ceny idą w dół  i zaczynają zbliżać się do cen frachtów morskich, zarówno w transporcie pełnokontenerowym (FCL) jak i drobnicowym (LCL), co czyni go coraz bardziej atrakcyjnym, a z każdym rokiem rośnie ilość importowanych towarów. Ceny transportu kolejowego z Chin w ciągu ostatnich 5 lat spadły o ponad 100% i są już na bardzo atrakcyjnym poziomie.

Dużym plusem jest też czas transportu kolejowego. Od momentu załadunku na pociąg, transport trawa zazwyczaj od 14 do 17 dni w zależności  od tego, na jaki terminal trafia pociąg. Poza tym wychodząc naprzeciw rosnącemu zapotrzebowaniu, operatorzy  kolejowi  tworzą połączenia kolejowe z różnych miast w Chinach. To pozwala na skrócenie drogi towaru od załadowcy do terminala kolejowego i zmniejsza koszt transportu.

Transportujemy towary z głównych Chińskich ośrodków produkcyjnych: Szanghaj, Pekin, Kanton, Shenzhen, Tiencin, Dongguan, Hangzhou, Harbin, Chengdu, Chongqing, Nankin, Suzhou, Zhengzhou, Jinan, Changchun, Changsha, Taiyuan, Xiamen, Hefei, Shenyang, Xi’an, Wuhan

Transport Kolejowy z Chin BBA Transport System Szanghaj Pekin Kanton Shenzhen Tiencin Wuhan Dongguan Foshan Chengdu Chongqing Nankin Shenyang Xi’an Hangzhou Harbin Suzhou Qingdao Dalian Zhengzhou Shantou Jinan Changchun Kunming Changsha Taiyuan Xiamen Hefei Yantian Fuzhou Shijiazhuang

Transport Kolejowy z Chin BBA Transport System Szanghaj Pekin Kanton Shenzhen Tiencin Wuhan Dongguan Foshan Chengdu Chongqing Nankin Shenyang Xi’an Hangzhou Harbin Suzhou Qingdao Dalian Zhengzhou Shantou Jinan Changchun Kunming Changsha Taiyuan Xiamen Hefei Yantian Fuzhou Shijiazhuang

Zalety transportu kolejowego z Chin – podsumowanie

Co zyskamy, jeśli zdecydujemy się na transport kolejowy z Chin? Plusów tego rozwiązania jest więcej, niż tylko oszczędność czasu. Transport kolejowy z Chin to również większa łatwość załadunku i mniejsze obciążenie środowiska, a także kilka innych plusów:

  1. Krótki czas transportu.
    Czas transportu pomiędzy terminalami jest dość zróżnicowany, zwykle jednak trwa około 14-17 dni.
  2. Brak opóźnień.
    3 odjazdy pociągów w tygodniu (w zależności od terminala) dają pewność co do daty wyruszenia towarów.
  3. Bezpieczeństwo.
    Gwarancja pełnej kontroli nad ładunkiem: od zabrania go z fabryki, aż do dostawy pod drzwi.
  4. Mała uciążliwość dla środowiska.
    Transport kolejowy jest najbardziej przyjazny środowisku, emisja dwutlenku siarki jest na pięciokrotnie niższym poziomie niż w przypadku transportu lotniczego.
  5. Łatwość załadunku.
    Transport kolejowy jest przystosowany do przewozu kontenerów i umożliwia szybki załadunek na samochód.
  6. Cena.
    Wbrew pozorom ceny transportu są atrakcyjne (szczególnie w przypadku przewozu drobnicowego) i porównywalne do cen frachtu morskiego.

Transport kolejowy z Chin podczas spotkania Akademii Spedytora

Mateusz Myszyński

Kierownik Działu Handlowego

Jeśli mówimy o miejscach, w których mogłem rozwinąć skrzydła, to BBA Transport System zajmuje pierwsze miejsce, jeśli chodzi o pracę drużynową i zarządzanie zespołem. Dział Handlowy to zwarta i gotowa do działania drużyna – wszyscy znamy swoje role i współpracujemy ze sobą w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników. Praca w sprzedaży wiąże się z nawiązywaniem trwałych relacji opartych na zaufaniu. Żeby zaufał mi klient, najpierw musi ufać mi mój zespół.