ul. Lucerny 80, 04-687 Warszawa

miejsce na wersje językowe

ASAP w transporcie
9 października, 2024
Minimalna wielkość zamówienia — MOQ
9 października, 2024

Na pytanie czym jest transport ponadgabarytowy można odpowiedzieć krótko – transport ponadgabrytowy to przewóz ładunków, które przekraczają dopuszczone określone w Rozporządzeniu Ministra Transportu w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych pod kątem wymiarów i wagi. Natomiast są to ładunki niestandardowe, których wymiary uniemożliwiają standardowy przewóz bez specjalnego przygotowania. Jest to zatem transport ponadnormatywny, który wymaga dopełnienia szeregu formalności, z których najważniejszą jest uzyskanie odpowiednich zezwoleń.

TRANSPORT PONADGABARYTOWY – CZYM SIĘ CHARAKTERYZUJE?

Transport gabarytowy to niezwykle skomplikowany proces logistyczny, który dotyczy przewozu ładunków ponadgabarytowych. Te gigantyczne ładunki ponadnormatywne, często o niewspółmiernie wysokich masach całkowitych, nie mieściłyby się w żadnych ramach standardowych pojazdów czy też normatywnych przepisów dotyczących transportu.

Aby przetransportować takie ładunki, przewoźnicy muszą spełnić rygorystyczne wymogi, które określają polskie przepisy oraz normy określone w przepisach ustawy. Istotnym czynnikiem jest również uzyskanie zezwolenia na przewóz, które uwzględnia masę całkowitą ładunku, dopuszczalny nacisk na pojedynczą oś, oraz trasę przejazdu. Organizacja przewozu ładunków ponadnormatywnych wymaga wiedzy i poświęcenia czasu. 

Wąskie drogi i ostre zakręty powodują, że transport przewóz ładunków ponadnormatywnych staje się szczególnie trudny i wymaga precyzyjnego planowania trasy przejazdu. Często konieczne jest pilotowanie zespołów pojazdów przez specjalnie przeszkolony personel lub nawet eskorta policji, które pilnują, aby ładunek nie przekraczał dopuszczalnego nacisku na skrętnych osiach.

Transport ładunków ponadgabarytowych w Europie

Prawo drogowe w Polsce jest skonstruowane w ten sam sposób, co na terenie innych państw Europy. Oznacza to, że w transporcie międzynarodowym spedycja w przypadku ładunków niestandardowych z Europy Zachodniej do Polski jest jak najbardziej możliwa i odbywa się na tych samych zasadach, co dystrybucja takich ładunków na terenie kraju. Trzeba także pamiętać o tym, że naczelnik urzędu celnego może wymagać specjalnych zezwoleń i dokumentacji, które należy uwzględnić w procesie logistycznym. O ładunku niestandardowym zgodnie z prawem mówimy wtedy, kiedy przekroczony zostaje jeden z parametrów: waga do czterdziestu dwóch ton oraz wymiary 400 cm (wysokość), 250 cm (szerokość) i 1600 cm (długość).

Planowanie i organizacja transportu ponadnormatywnego

Każdy przewóz ładunków, których waga lub wymiary przekraczają normy, określone dla pojazdu danego środka transportu  jest inny, dlatego wymaga indywidualnego podejścia. Kluczowym elementem takiego transportu jest proces planowania, podczas którego można przygotować zarys całej trasy, dobrać odpowiedni pojazd, a także zadbać o ewentualne dostosowanie infrastruktury drogowej na czas przejazdu (więcej na ten temat: tutaj). Na etapie planowania pomagają eksperci z dziedziny logistyki, którzy są w stanie zaplanować transport ponadgabarytowy w najbardziej optymalny i bezpieczny sposób z uwzględnieniem dopuszczalnych norm zawartych w przepisach o ruchu drogowym. Kolejnym etapem powinna być organizacja odpowiednich zezwoleń oraz ubezpieczenie przewożonego ładunku. Transport ładunków ponadgabarytowych wymaga uzyskania pozwolenia, przeprowadzenia pilotażu, wyznaczenia trasy z uwzględnieniem wytycznych prawnych oraz współpracy ze służbami drogowymi, a nawet policją. Należy również uwzględnić wszelkie ryzyka powstania szkody podczas transportu ponadgabarytowego, co może prowadzić do niewspółmiernie wysokich kosztów przewozu. W przypadku maszyn budowlanych, maszyn rolniczych lub innych większych ładunków przekraczających normy, cena transportu ponadgabarytowego może być znacząco wyższa niż w przypadku mniejszych ładunków.

Każdy inny – transport ponadgabarytowy wymaga indywidualnego podejścia

Transporty ponadgabarytowe i Project Cargo wyglądają spektakularnie. Wskazuje choćby popularność na YouTube filmów, które je przedstawiają (np. tu i tu). Wiemy, że przewozy ponadgabarytowe są nietypowe, dlatego proces logistyczny przewozu każdego z nich wymaga indywidualnego podejścia. Podczas takich zleceń dbamy o wybór odpowiedniego rodzaju pojazdu i zaplanowanie trasy z uwzględnieniem wszystkich wymaganych ubezpieczeń i zezwoleń. Organizujemy i monitorujemy także załadunek i rozładunek. Takie działanie procentuje – zaufały nam już dziesiątki klientów, z którymi stale współpracujemy w zakresie szczególnie wymagających transportów. Ten fakt przekłada się na często duże skomplikowanie transportów ponadnormatywnych. O ile można przy nich korzystać ze swoich wcześniejszych doświadczeń, o tyle wzorce raczej się nie powtarzają, a rutyna jest wyjątkowo groźna dla realizacji przewozu.

Czym jest transport ponadnormatywny w praktyce?

Praktyka transportu ponadgabarytowego – na czym polega przewóz ładunków ponadgabarytowych

Jak już napisaliśmy w jednym z wcześniejszych akapitów, transport nienormatywny dotyczy przede wszystkim dużych przesyłek. Oznacza to, że głównymi beneficjentami tego typu przewozów są firmy działające w branżach chemicznych (np. reaktory), przemyśle ciężkim (np. moduły do większych konstrukcji, filtry) i sektorze energetycznym (generatory, turbiny, transformatory). Warto zaznaczyć, że transport gabarytów jest istotny dla gospodarki morskiej, gdzie często przewozi się gigantyczne towary i wyposażenie, które są niezbędne do funkcjonowania portów i innych infrastruktur drogowych. Zdarza się również, że z transportów ponadnormatywnych korzystają osoby prywatne. Przykładami takich transportów wykonywanych przez BBA Transport System są:

Nawet ta krótka poglądowa lista wskazuje na możliwość transportu ładunków ponadnormatywnych każdą możliwą drogą komunikacji. Przy realizowaniu tego typu transportów kluczowe jest także szczegółowe planowanie etapów pośrednich – przemieszczeń na krótkich dystansach i przeładunków. Daje to obraz skomplikowania praktycznego podejścia do rozplanowania i wykonania transportu ponadnormatywnego. Na całościowe przeprowadzenie operacji ma wpływ kilka czynników:

  • wyznaczona trasa
  • warunki atmosferyczne
  • zabezpieczenie ładunku i zachowanie BHP
  • rodzaj ładunku
  • dostępny budżet

Transport nienormatywny, zwany również transportem ponadnormatywnym, jest niezwykle złożonym procesem, który wymaga dokładnego planowania, współpracy wielu instytucji i przestrzegania przepisów w każdym szczególe. Bez tego, przewożony ładunek ponadgabarytowy nie mógłby być dostarczony tam, gdzie jest potrzebny

BBA Transport System dopełnienia wszystkich formalności

Usługę transportu ponadnormatywnego kierujemy do Klientów, którzy chcą przetransportować ładunki niemieszczące się w standardowych gabarytach – takie jak:

  • maszyny budowlane,
  • dźwigi, koparki, spychacze, ciężarówki,
  • maszyny rolnicze,
  • silosy, leje, tuby, suwnice,
  • elementy konstrukcji przemysłowych,
  • turbiny wiatrowe,
  • transformatory energetyczne,
  • itp.

Naszą specjalnością są przewozy ponadgabarytowe na terenie Wielkiej Brytanii, Irlandii, Francji, Niemiec i krajów Beneluxu. Zapewniamy także zasięg terytorialny całej Unii Europejskiej. Do realizacji transportów ponadnormatywnych i specjalnych BBA Transport System wykorzystuje najnowocześniejsze naczepy typu: semi, telesattel i tiefbett.

Transport ponadnormatywny na spotkaniu z cyklu Akademia Spedytora

Akademia Spedytora jest cyklem bezpłatnych szkoleń logistycznych i spedycyjnych organizowanych we współpracy z czołowymi ośrodkami kształcenia w Warszawie: Politechniką Warszawską i Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego. Podczas spotkań ze studentami przekazywana jest specjalistyczna wiedza oraz wypracowane i sprawdzone dobre praktyki dla branży TSL. Spotkania odbywają się dwa razy w miesiącu. Każde jest poświęcone innemu ważnemu tematowi, jak transport lotniczy, przewozy farmaceutyków, czy Project Cargo. Właśnie o przewozach ponadnormatywnych wypowiadał się ekspert branży, Michał Pastwa. Zapraszamy do posłuchania, co w drugim cyklu szkoleń miał do powiedzenia na temat tego specjalistycznego rodzaju transportu.

Więcej ciekawych filmów podsumowujących Akademię Spedytora oraz prezentujących osiągnięcia BBA Transport System w zakresie wyjątkowo ciekawych transportów można znaleźć na naszym kanale w serwisie YouTube. Playlista z podsumowaniami Akademii Spedytora dostępna jest tutaj, a playlista z portfolio BBA Transport System tutaj.

Mateusz Myszyński

Kierownik Działu Handlowego

Jeśli mówimy o miejscach, w których mogłem rozwinąć skrzydła, to BBA Transport System zajmuje pierwsze miejsce, jeśli chodzi o pracę drużynową i zarządzanie zespołem. Dział Handlowy to zwarta i gotowa do działania drużyna – wszyscy znamy swoje role i współpracujemy ze sobą w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników. Praca w sprzedaży wiąże się z nawiązywaniem trwałych relacji opartych na zaufaniu. Żeby zaufał mi klient, najpierw musi ufać mi mój zespół.