Nowelizacja kodeksu pracy budzi ogromne kontrowersje. Co grozi branży transportowej w związku ze zmianami? Przeczytaj i dowiedz się, jak zmieni się kodeks pracy i jaki będzie miał wpływ na pracę kierowców.
Branża transportowa prosi o ponowne rozpatrzenie przepisów:
art. 1 pkt 5 ustawy dodającego w Kodeksie pracy nowy art. 26 1 § 1, który stanowi, że pracodawca nie może zakazać pracownikowi jednoczesnego pozostawania w stosunku pracy z innym pracodawcą lub jednoczesnego pozostawania w stosunku prawnym będącym podstawą świadczenia pracy innym niż stosunek pracy, w zakresie zgodności z art. 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
art. 1 pkt 6 lit. b ustawy, który zmienia brzmienie art. 29 § 3 Kodeksu pracy, poprzez wskazanie, iż pracodawca powinien poinformować pracownika o dobowym i tygodniowym wymiarze czasu pracy, w zakresie zgodności z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz
art. 46 ustawy, wprowadzającego vacatio legis w wymiarze 21 dni od dnia ogłoszenia ustawy, w zakresie zgodności z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Powyższe przepisy zdaniem właścicieli firm transportowych nie odpowiadają specyfice pracy w branży transportu międzynarodowym. Jednym z zarzutów odnośnie nowelizacji jest konieczność wskazania państw, w których zadania służbowe będą wykonywane. Jednakże, zważywszy na charakter pracy kierowców, którzy wykonują swoje zadania za granicą w różnych państwach, firma często nie jest w stanie określić, w których konkretnych krajach pracownicy będą musieli wykonywać swoje obowiązki, co jest sprzeczne z tym wymogiem. Trasy transportów mogą się zmieniać ze względu np. na wypadki czy inne awarie.
Dodatkowo czas pracy kierowców jest ściśle określony. Art. 1 pkt 5 ustawy daje kierowcom możliwość pracy na więcej niż jeden etat, co może potęgować zmęczenie i być tragiczne w skutkach. Będziemy monitorować dalszy rozwój tej sprawy.