ul. Lucerny 80, 04-687 Warszawa

miejsce na wersje językowe

Poznaj największe lotniska w Europie
9 października, 2024
Transport wielkogabarytowy – ponadnormatywny, czyli jak przewieźć to, co nie mieści się w żadnych ramach
9 października, 2024

ASAP to skrót od angielskiego As Soon As Possible, czyli tak szybko, jak to możliwe. Używa się go w stosunku do zleceń, których dokładny termin realizacji jest trudny do precyzyjnego określenia, ale musi on nastąpić w trybie przyspieszonym i rozpocząć się w najbliższym wolnym terminie. Poniżej przyjrzymy się, jak wygląda realizacja ekspresowa przy usługach transportowych oraz jakie korzyści i wyzwania niesie ze sobą wprowadzenie tej zasady do swojej działalności transportowej.

Zasada ASAP a usługi transportowe

Nie ulega wątpliwości, że czas odgrywa niesamowicie ważną rolę w transporcie – terminowe dostarczenie towaru lub usługi jest fundamentem wielu branż. Nie powinno zatem dziwić, że wiele przedsiębiorstw decyduje się na wprowadzenie wariantu ASAP do swojej oferty – odpowiednio zaplanowane i realizowane działania ASAP mogą stać się decydującym czynnikiem pozwalającym firmie zachować konkurencyjność na rynku.

Ma tutaj zastosowanie prosta zależność – jeśli przedsiębiorstwo jest w stanie szybciej reagować na zapotrzebowanie klientów i zmieniające się warunki, zazwyczaj osiąga lepsze wyniki.

Jak można wprowadzić zasadę ASAP w działalność transportową lub logistyczną?

Absolutną podstawą umożliwiającą precyzyjność planowania czasu dostawy i wynikającą z niej realizację transportów w trybie ASAP jest optymalizacja tras przewozowych. Chcąc wprowadzić zasadę ASAP do swoich usług logistycznych, należy zatem w pierwszej kolejności zadbać o stworzenie sieci transportowej, która umożliwi ekspresową realizację przewozów do najważniejszych punktów docelowych w obszarze działania firmy. Optymalizacja obejmuje również zadbanie o możliwość przeładunku/rozładunku w porach nocnych lub w weekendy – potrzebna więc będzie także inwestycja we własne magazyny w kluczowych punktach tras.

Drugim podstawowym aspektem, o który trzeba zadbać, myśląc o wprowadzeniu takiego modelu usług, jest właściwe zarządzanie flotą pojazdów. Aby móc realizować przewozy w trybie pilnym i możliwie bez zakłóceń, należy dysponować przynajmniej kilkoma pojazdami i kierowcami, będącymi stale do dyspozycji. Dzięki temu w sytuacjach nagłych będzie można bez zwłoki przejść do odpowiednich działań transportowych.

Kolejnym priorytetem jest dbanie o ciągłość pozwoleń transportowych i kompletność dokumentacji – nie można dopuścić, by w sytuacjach kryzysowych transport utknął na granicy z powodu niedopełnienia odpowiednich formalności przez organizatora.

Co najczęściej obejmuje realizacja transportu w trybie ASAP?

Firmy transportowe oferujące ekspresowy tryb realizacji przewozów zwykle zapewniają swoim klientom:

  • własnego koordynatora zlecenia pełniącego całodobową opiekę nad przewozem i przygotowującego raporty z poszczególnych etapów realizacji zlecenia;
  • stały kontakt z kierowcą i dostęp do pozycji GPS pojazdu zapewniający ciągłość informacji o przebiegu przewozu;
  • możliwość realizacji specjalnych dostaw, w tym nawet bezpośrednio na linie produkcyjne;
  • jeśli jest taka potrzeba – magazynowanie towarów w warunkach dopasowanych do ich charakteru (odpowiednia wilgotność, temperatura itp.);
  • pełne ubezpieczenie OCP przesyłek na wysokie kwoty.

Korzyści i wyzwania związane z wprowadzeniem usług transportowych w trybie ASAP

Transporty ekspresowe mogą przynieść firmie logistycznej następujące nagrody:

Potencjalna nisza w rynku – transporty tego typu to specyficzna kategoria usług, która wpływa na konkurencyjność przedsiębiorstwa transportowego/spedytora, zwłaszcza jeśli zastosuje się ją w przypadku rynków zbytu nieobsługiwanych przez podobne firmy działające na danym obszarze.

Możliwość wypracowania silniejszej pozycji wśród konkurencji – przewozy ekspresowe mogą zapewnić znaczącą przewagę nad bezpośrednią konkurencją.

Zyskanie w oczach klientów – sprawna realizacja przewozów w trybie nagłym dobitnie pokazuje, że dana firma logistyczna/spedycyjna doskonale zna się na swojej pracy i jest w stanie podjąć się każdego zlecenia. Dzięki temu buduje się opinię eksperta w dziedzinie planowania i optymalizacji transportów, a jak wiadomo, reputacja jest ważnym czynnikiem wpływającym na wybór usługodawcy.

Większa elastyczność – dzięki temu rodzajowi usług transportowych firma zwiększa swoje możliwości reagowania na dynamiczne warunki rynkowe i preferencje klientów.

Ułatwione zarządzanie zapasami – towary w tym trybie dostaw podlegają szybszemu obrotowi, przez co firmy mogą lepiej zarządzać zapasami, minimalizując przy tym koszty magazynowania.

Jeśli zaś chodzi o wyzwania, są to przede wszystkim:

  • Trudniejsze zarządzanie logistyczne – usługi tego typu wymagają znacznie bardziej zaawansowanego zarządzania logistycznego i koordynacji działań, co może stanowić znaczący problem, zwłaszcza dla małych firm transportowych.
  • Wyższe koszty – ekspresowa realizacja zlecenia pociąga ze sobą większe koszty zarówno po stronie przewoźnika, jak i klienta.
  • Wymóg lepszej infrastruktury – ekspresowe przewozy mogą być realizowane wyłącznie przy odpowiednio zaawansowanej infrastrukturze firmy. Dotyczy to zwłaszcza systemów IT.
  • Ryzyko błędów – szybkie tempo pracy może pociągnąć za sobą większe ryzyko błędów w dostawach, np. pomyłek w dokumentacji lub uszkodzeń towarów podczas przeładunku.
  • Ograniczenie ładowności – przewozy ekspresowe na ogół wiążą się z ograniczeniami tonażowymi ze względu na konieczność szybkiej wysyłki.
  • Możliwe napięcia łańcuchów dostaw – konieczność dotrzymania wyśrubowanych terminów może powodować dodatkowe napięcia w łańcuchach dostaw, zwłaszcza gdy wystąpią nieprzewidziane opóźnienia.

Przewozy ekspresowe – podsumowanie

Dobrze przygotowana oferta przewozów w trybie ASAP to świetna opcja dla klientów, którzy znaleźli się w kryzysowej sytuacji i potrzebują wysłać swoje towary w trybie niecierpiącym zwłoki. W przypadku transportów ekspresowych kluczowe jest wybranie odpowiedniego usługodawcy, który bez problemu poradzi sobie z dotrzymaniem terminów – należy więc decydować się wyłącznie na doświadczonych spedytorów.

Mateusz Myszyński

Kierownik Działu Handlowego

Jeśli mówimy o miejscach, w których mogłem rozwinąć skrzydła, to BBA Transport System zajmuje pierwsze miejsce, jeśli chodzi o pracę drużynową i zarządzanie zespołem. Dział Handlowy to zwarta i gotowa do działania drużyna – wszyscy znamy swoje role i współpracujemy ze sobą w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników. Praca w sprzedaży wiąże się z nawiązywaniem trwałych relacji opartych na zaufaniu. Żeby zaufał mi klient, najpierw musi ufać mi mój zespół.

Używamy plików cookie

Na naszej stronie używamy ciasteczek, dzięki czemu jest ona dla Ciebie bardziej przyjazna i niezawodna. Korzystamy także z narzędzi analitycznych w celach statystycznych i marketingowych, aby dopasować treść reklam do Twoich potrzeb i zainteresowań. Twoja prywatność jest dla nas ważna. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.