Każdy, kto choć raz miał do czynienia z transportem międzynarodowym bez wątpienia spotkał się ze skrótami FCL i LCL. Poniżej wyjaśniamy, czego one dotyczą, na czym polegają różnice między kryjącymi się pod nimi opcjami przewozu, jakie czynniki decydują o wyborze między nimi oraz opowiemy pokrótce o procesie wysyłki obiema opcjami.
FCL – co to jest i kiedy jest wykorzystywane?
Skrót FCL pochodzi od angielskiego Full Container Load i odnosi się do metody transportu polegającej na przewozach kontenerów w pełni załadowanych towarami jednego klienta. Rozwiązanie to sprawdza się nie tylko przy dużej ilości jednorodnych towarów (np. materiałów sypkich czy ładunków zapakowanych w kartony) szczelnie wypełniających cały kontener, ale także w przypadku większych ładunków złożonych z pojedynczych produktów o nienormatywnych gabarytach, których nie da się transportować w jednej przestrzeni załadunkowej z innymi produktami. Mimo że taki przedmiot nie zajmuje całego kontenera, jego dostawę opłaca się jako ładunek całokontenerowy.
Transport FCL zdecydowanie najczęściej wykorzystuje się do odbywających się regularnie, cyklicznych transportów lub w przypadku przemieszczania hurtowych ilości produktów, które ma miejsce w masowym eksporcie/imporcie. Zależnie od tego, czy mamy do czynienia z transportem morskim, czy intermodalnym, transport metodą FCL może rozpoczynać się w porcie wyjściowym, w którym następuje załadunek i kończyć w porcie docelowym wyznaczonym przez klienta lub obejmować usługę door to door.
Zalety FCL
Do zalet transportu całokontenerowego zalicza się:
- Szybką realizację
- Pełne dostosowanie kontenera do specyfiki przewożonych ładunków
- Kompleksowe zabezpieczenie ładunku
- Możliwość przemieszczenia bez rozdzielania dużej ilości towarów w jednym transporcie
- Uproszczone przygotowanie logistyczne
- Dużą opłacalność przy stałych przewozach
Wady FCL
Słabe strony transportu FCL to:
- Opłata za cały kontener, nawet jeśli ładunek nie zajmuje całej dostępnej przestrzeni
- Stosunkowo wysokie koszty
LCL – charakterystyka
Pod skrótem LCL, pochodzącym od angielskiego Less Container Load, kryje się transport drobnicowy, czyli załadunek tylko części kontenera. Reszta przestrzeni ładunkowej może być wykorzystana przez innych klientów (konsolidacja towarów). Dzielenie przestrzeni z innymi przedsiębiorcami pozwala również obniżyć koszty – jest to więc elastyczny model transportu, pozwalający dopasować usługę do możliwości finansowych klienta. LCL sprawdza się najlepiej przy wysyłce niewielkich partii ładunków z dużą częstotliwością.
Towary w kontenerach dzielonych są dobierane na podstawie specyfiki załadunku i punktu docelowego – najczęściej firma obsługująca przewóz oferuje transport drobnicowy przedsiębiorcom dzielącym większą część trasy transportu.
Zalety LCL
Mocnymi stronami transportu drobnicowego są przede wszystkim:
- Dzielenia kosztów transportu między wszystkie firmy korzystające z danego kontenera
- Możliwość wysyłania nawet niewielkich ilości towaru
- Opłacalność nawet dla małych firm i przy częstych przewozach
- Elastyczne zarządzanie przestrzenią transportową
Wady LCL
Ten rodzaj transportu może mieć następujące minusy:
- Utrudniona logistyka wynikająca ze współdzielenia przestrzeni transportowej przez kilku zleceniodawców
- Możliwe opóźnienia wynikające z kilkukrotnego ładowania towarów do kontenera
- Utrudniony dobór rodzaju zabezpieczeń przy towarach o różnym charakterze
FCL a LCL – różnice w przewozie
W obu przypadkach mamy do czynienia z tymi samymi etapami przewozu:
- Odbiór towarów od wysyłającego
- Eksportowa odprawa celna
- Załadunek towarów na międzynarodowy środek transportu
- Fracht (czyli przewóz między krajem startowym a docelowym)
- Importowa odprawa celna
- Transport do miejsca docelowego
- Dostawa do odbiorcy
Występuje między nimi jednak kilka istotnych różnic, które można podsumować następująco:
- W transporcie drobnicowy odbiór towarów wymaga znacznie bardziej rozbudowanego planowania logistycznego ze względu na ilość podmiotów korzystających z pojedynczego kontenera. Konsolidacja może się odbywać bezpośrednio podczas odbioru lub w magazynie pośrednim, gdy punkty odbioru nie leżą na tej samej trasie.
- W LCL towary od każdego nadawcy mają osobne listy przewozowe, które należy okazać podczas odprawy celnej.
- Transport FCL na ogół oferuje dostawę door to door, a rzadziej do magazynu, z którego odbiorca sam podejmuje towar. Natomiast ze względu na większą liczbę odbiorców, towary z LCL zazwyczaj kończą trasę w magazynie (lub kilku, zależnie od rozlokowania odbiorców w kraju docelowym), w którym będą czekać na odbiór.
FCL czy LCL – który wybrać?
Wszystko zależy od potrzeb i możliwości przedsiębiorstwa. Jeśli potrzebny jest transport hurtowych ilości towaru w regularnych odstępach czasu, FCL będzie najlepszą opcją. Natomiast jeśli nadawca zajmuje się handlem detalicznym lub często wysyła małej ilości towarów, zdecydowanie bardziej opłacalny będzie transport drobnicowy. Bez względu na typ transportu, najważniejszą rzeczą jest znalezienie zaufanego spedytora, który zadba odpowiednio o przesyłki i zagwarantuje bezpieczne sfinalizowanie przewozu.