Konteneryzacja to obok paletyzacji jedna z podstawowych, a zarazem najczęściej wykorzystywanych metod transportu ładunków drobnicowych, grupowania towarów i przewozu dużych ładunków. Choć dość szeroko wykorzystuje się kontenery magazynowe, pojemniki tego typu kojarzą się właściwie jednoznacznie z transportem morskim – w końcu to od ich nazwy wzięło się określenie kontenerowca, będącego jednym z najczęściej wykorzystywanych typów statków transportowych. Poniżej przyjrzymy się bliżej kontenerom morskim oraz ich typom.
Kontener morski – definicja i zastosowanie
Standardowy kontener to duża skrzynia (najczęściej wykonana z metalu) o zunifikowanej konstrukcji i wymiarach, wykorzystywana do przewozu drobnicy w najróżniejszych opakowaniach. Na przestrzeni lat powstało wiele różnych, również ustandaryzowanych, rodzajów kontenerów dostosowanych do przewozu ładunków o różnym charakterze. Nazwa kontenery morskie odnosi się do tych używanych w transporcie morskim – nie jest to osobny podtyp, a ich wymiary pokrywają się z kontenerami wykorzystywanymi na lądzie.
Jak wskazuje nazwa, kontener morski jest stosowany przede wszystkim do przewozu towarów drogą morską – zarówno na rynku lokalnym, jak i międzynarodowym oraz międzykontynentalnym. W przypadku Polski największy ruch handlowy drogą morską odbywa się z Chinami – to właśnie z tego kraju sprowadzane jest najwięcej towarów za pośrednictwem statków morskich.
Kontenery morskie są również wykorzystywane jako magazyny w portach i stacjach przeładunkowych. Dzięki standaryzacji wymiarów większość z nich może być również stosowana w spedycji multimodalnej – da się je załadować na wagony pociągów i ciężarówki.
Rodzaje kontenerów morskich
Jednolity, uniwersalny wzorzec kontenera został opracowany w 1955 roku przez Malcolma McLean. Na przestrzeni lat kontenery uległy specjalizacji na skutek uchwalenia międzynarodowych przepisów dotyczących przewozu towarów w kontenerach. Pozwoliło to zunifikować wymiary kontenerów morskich stosowanych w spedycji międzynarodowej.
Oto zestawienie rodzajów kontenerów stosowanych obecnie w transporcie morskim:
Kontenery uniwersalne drobnicowe – Dry Van i High Cube
Jak wskazuje ich nazwa, umożliwiają one uniwersalne zastosowanie do przewozu i celów magazynowych różnego rodzaju ładunków drobnicowych. Stosunkowo często wykorzystuje się je również przy ładunkach, których nie da się transportować w znacznych ilościach ze względu na ich dużą masę własną. Ten typ kontenera morskiego może też być zmodyfikowany, aby pozwalać na przewóz artykułów transportowanych luzem.
Kontener 20′ DV
Jeden z najpowszechniej wykorzystywanych wariantów kontenerów – sprawdza się przy drobnicy i ciężkich towarach, których nie można przewozić w dużych ilościach.
Pojemność: 32,3 m³
Ładowność: 21 680 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 227 cm
Długość wewnętrzna: 590 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 239 cm
Kontener 40′ DV i 40′ HC
Podstawowy kontener powszechny zarówno w przewozie morskim, jak i drogowym. Można nim przewozić wszystkie ładunki neutralne. Kontenery 40′ dostępne są w 2 wersjach:
Standardowej (Dry Van/DV)
Pojemność: 67,3 m³
Ładowność: 28 500 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 227 cm
Długość wewnętrzna: 1 200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 239 cm
Podwyższonej (High Cube/HC), zapewniającej większą przestrzeń przy tej samej ładowności
Pojemność: 76,3 m³
Ładowność: 28 500 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 260 cm
Długość wewnętrzna: 1 200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 270 cm
Kontener 45′ HC PW
Kontenery 45′ High Cube Pallet Wide są wykorzystywane w europejskich portach – ich wymiary są dostosowane do przewozu towarów na europaletach.
Pojemność: 88,7 m³
Ładowność: 29 550 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 260 cm
Długość wewnętrzna: 1350 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 242 cm / 270 cm
Kontenery z otwartym dachem (Open Top)
Ten typ kontenerów morskich przeznaczony jest do przewozu towarów, które nie zmieściłyby się w drzwiach standardowego kontenera lub załadunek w ten sposób nie byłby możliwy. Charakterystyczną cechą kontenerów OP jest brak dachu – umożliwia to ładowanie ich od góry. Po załadunku i zamocowaniu ładunku kontenery nakrywa się nieprzemakalną plandeką mocowaną do ścian.
Kontener 20′ i 40′ Open Top
Pojemność: do 76,3 m³
Ładowność: do 28 500 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 260 cm
Długość wewnętrzna: do 1200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 270 cm
Kontenery z otwieranymi bokami (Open-Sided)
Ich drzwi zajmują całe dłuższe boki, co umożliwia załadunek towarów o większych gabarytach. Takie rozwiązanie ułatwia również manipulację ładunkiem i umożliwia jego sortowanie. Kontenery OS mają też mniejsze drzwi na jednym z krótszych boków.
Kontener 20′ i 40′ Open-Sided
Szerokość/wysokość otwieranych boków: 580 cm / 230 cm
Ładowność: do 28 500 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 260 cm
Długość wewnętrzna: do 1200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 270 cm
Kontenery bez boków i góry (Flat Rack)
Specjalistyczny typ kontenerów stworzony z myślą o przewozie ciężkiego sprzętu (np. maszyn, których nie można rozłożyć na części na czas transportu) oraz przesyłek, które nie mieszczą się w uniwersalnych kontenerach. Część z nich pozwala złożyć pozostałe ściany dla ułatwienia załadunku.
Pojemność: n/d
Ładowność: do 42 100 kg
Szerokość/wysokość drzwi: n/d
Długość wewnętrzna: do 1200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 270 cm
Kontenery platformy
Kontener morski tego typu jest całkowicie pozbawiony ścian, co pozwala bezproblemowo przewozić nim duże ładunki jednoczęściowe i niemieszczące się w zwykłych kontenerach.
Kontener 20′ i 40′ Platforma
Pojemność: n/d
Ładowność: do 42 100 kg
Szerokość/wysokość drzwi: n/d
Długość wewnętrzna: do 1200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 230 cm / –
Kontenery chłodnicze (Reefer)
Reefery są przeznaczone do transportu towarów wymagających utrzymania konkretnej temperatury. Paradoksalnie kontener-chłodnia może również grzać – można w nim ustawić temperaturę z przedziału od -65°C do 40°C.
Kontener 20′ i 40′ Reefer
Pojemność: do 76,3 m³
Ładowność: do 28 500 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 260 cm
Długość wewnętrzna: do 1156 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 230 cm / 240 cm
Cysterny
Kontenery-cysterny to zbiorniki umieszczone w ramie standardowego kontenera 20′, służące do przewozu cieczy pitnych i płynnych chemikaliów. W produkcji kontenera morskiego tego typu należy kierować się wymaganiami IMDG (międzynarodowy kodeks ładunków niebezpiecznych).
Cysterny kontenerowe dzieli się na trzy kategorie, zależnie od typu ładunku, do jakiego są przystosowane:
- IMO 0 – wykorzystywane do przewozu bezpiecznych produktów spożywczych, które nie wymagają rozładunku pod ciśnieniem (np. oleje roślinne, mleko, nieskoncentrowane soki, woda mineralna);
- IMO 1 – służą do przewozu chemikaliów, mogą mieć górny odpływ (zależnie od charakteru ładunku);
- IMO 2 – można nimi przewozić produkty spożywcze o klasie zagrożenia oraz chemikalia, które dopuszczono do przewozu z rozładunkiem dolnym. Taka cysterna może być wyposażona w elektryczny system grzewczy.
O czym pamiętać przy doborze kontenerów?
Planując transport kontenerowy, należy przede wszystkim dostosować pojemniki do charakteru przewożonego ładunku. Trzeba też sprawdzić, czy zapewniona jest wystarczająca możliwość mocowania ładunku (odpowiednie uchwyty i inne elementy zabezpieczające). Najlepiej zdać się przy tym na profesjonalną firmę spedycyjną, która zadba o wszystkie szczegóły transportu i zagwarantuje bezpieczny przewóz towaru do miejsca docelowego.
Warta rozważenia jest również opcja wynajmu kontenera morskiego – dzięki temu magazyn/firma nie będzie ponosić kosztów związanych z zakupem i konserwacją pojemnika.
Kontenery morskie – podsumowanie
Kontenery morskie dostępne są w wielu w wariantach, co pozwala bez większego problemu znaleźć taki, który będzie odpowiadał naszym potrzebom transportowym. Dzięki międzynarodowej standaryzacji nie trzeba się również martwić o ich kompatybilność rozmiarową z przepisami transportowymi w różnych krajach. Pozwala to znacznie sprawniej realizować transporty morskie na różnych trasach. Poniżej znajdziesz specjalną infografikę zbierającą najważniejsze informacje o najczęściej wykorzystywanych rodzajach kontenerów w jednym miejscu. Zamieszczone w tekście infografiki pochodzą ze strony www.drobnica-morska.pl.