W transporcie międzynarodowym często można natrafić na wiele przeszkód. Mogą to być niekorzystne regulacje, bariera językowa, lecz najpowszechniejszą jest geografia. Odległość z punktu nadania do celu jest jednym z najważniejszych czynników w transporcie. Wpływa na koszta – im dalej, tym więcej wydaje się na paliwo, tym więcej czasu potrzeba na przewiezienie towaru i tym dotkliwsze mogą być opóźnienia. A co, kiedy do tego dochodzi konieczność łączenia różnych środków transportu? W przypadku transportów do niektórych krajów, jeśli liczymy się z ogólnymi kosztami operacyjnymi, transport intermodalny jest koniecznością. Tak między innymi wygląda transport Irlandia – Polska (i z powrotem), gdzie możliwości są dwie: albo przewóz drogą lotniczą, albo drogą morską. Drogą morską wymaga jednak dodatkowo udziału transportu kołowego.
Transport Irlandia – Polska: kilka słów o Irlandii
Polska i Irlandia często są do siebie porównywane. Nie jest to tylko kwestia tego, że wielu Polaków zdecydowało się żyć na Zielonej Wyspie. Jak wygląda ekonomia Irlandii?
W Irlandii rzeczy nieuniknione nigdy się nie zdarzają, a rzeczy nieoczekiwane zachodzą nieustannie.
John Pentland Mahaffy
Irlandia jest rozwiniętym gospodarczo krajem, który w swojej historii pokazał, że potrafi radzić sobie z trudnymi sytuacjami. Po kryzysie z lat dwutysięcznych relatywnie szybko doszła do pełnej sprawności i po cięższym okresie sprawnie odzyskała pełną suwerenność ekonomiczną. Kraj zajmuje 24. miejsce w rankingu Doing Business i szybko się rozwija. Obecnie główną gałęzią gospodarki Irlandii są usługi (ok. 65%) i przemysł (ok. 26% PKB). Stwarza to szerokie perspektywy współpracy z przedsiębiorstwami w zakresie transportu towarów, jednocześnie oznacza silną konkurencję na rynku lokalnym. Wysoki stopień rozwinięcia i rynku i konkurencyjności usług przekłada się na:
- ograniczony potencjał handlowy
- ograniczone możliwości rozwoju
Irlandia osiągnęła ten poziom, w którym próg wejścia do konkurencji jest bardzo wysoki i może okazać się trudny do przekroczenia dla polskich przedsiębiorstw. Dlatego powinny cieszyć prognozy: do tej pory nastawiona na eksport, Irlandia stopniowo zmniejsza różnice pomiędzy importem a eksportem. Prognozy wskazują, że eksport spowalnia, podczas gdy import (w tym import z Polski) nabiera wartości. Obecnie z Polski do Irlandii eksportuje się maszyny, pojazdy i żywność, co stwarza szerokie pole do działania dla przedsiębiorców specjalizujących się w tych gałęziach. Obecnie (dane na 2017 rok) eksport Irlandii do Polski jest warty 1 326 736 mln euro (maleje), a import polskich produktów jest warty 625 864 mln euro (rośnie). Mówienie o tym, że import z Irlandii jest nieopłacalny albo zagrożony jest wciąż dużym nadużyciem, jednak tendencja jest wyraźna i może prowadzić do zmian.
Jak przebiega wymiana handlowa między Polską a Irlandią?
Wymiana handlowa, jak to wymiana handlowa, dzieli się na dwie części: import i eksport. Trudno jest podać dokładne wartości dla obu tych sektorów, co wynika z niejednolitych danych z urzędów statystycznych obu państw. W wielu przypadkach transport w obie strony odbywa się z udziałem pośredników bądź z terytorium innych państw, co wpływa na nieznaczne przekłamanie rzeczywistego stanu wymiany handlowej. Nie zmienia to jednak faktu, że Polska jest ważnym partnerem gospodarczym Irlandii. W Europie Środkowo-Wschodniej jesteśmy największym rynkiem zbytu dla Irlandii (13. miejsce w eksporcie ogółem) oraz największym dostawcą usług i towarów (15. miejsce w imporcie ogółem).
Co najczęściej eksportujemy do Irlandii:
- chemikalia i produkty pośrednie (~54%)
- maszyny, urządzenia i sprzęt transportowy (~22%)
- żywność i zwierzęta (~11%)
- wyroby przemysłowe (~9%)
- surowce (~1%)
Co najczęściej importujemy z Irlandii:
- towary i transakcje niesklasyfikowane (~33%)
- żywność (~23%)
- napoje i tytoń (~12%)
- wyroby przemysłowe (~10%)
- surowce (~8%)
Polskie produkty cieszą się w Irlandii dużym uznaniem, w związku z czym występuje na nie duży popyt. Dodatkowo na relacje handlowe z Irlandią wpływa liczna Polonia – generuje ona chociażby zapotrzebowanie na produkty żywnościowe. Dodatkowym czynnikiem działającym na naszą korzyść jest stosunkowo słaby kurs złotówki względem euro (Irlandia, czyli: Republika Irlandii, potocznie również Irlandia Południowa, opiera swoją gospodarkę o euro). Trzeba jednak pamiętać, że polscy przedsiębiorcy napotykają w Irlandii na silną konkurencję ze strony innych państw europejskich oraz dalekowschodnich.
Transport Irlandia – Polska: sektory transportu
W 2015 irlandzki rząd przedstawił plan rozwoju infrastruktury transportowej, którego wartość oszacowano na 10 mln euro. Plan jest wdrażany od 2016 roku, natomiast jego koniec przewidziany jest na 2021. Infrastruktura dzieli się – dość standardowo – na cztery główne gałęzie: transport morski, lotniczy, drogowy i kolejowy.
Transport lotniczy
W Irlandii funkcjonuje 20 lotnisk, z czego największe to: Cork, Dublin, Kerry, Knock i Shannon. Lotniska są względnie strategicznie rozmieszczone, dlatego dostęp do nich nie jest utrudniony w żadnej części kraju. W ciągu roku główne lotniska w Irlandii obsługują przewozy towarowe transportujące ok. 160 tysięcy ton ładunków, a około 95% wszystkich obsłużonych transportów pochodziło z innych państw. Gałąź transportu lotniczego w Irlandii podlega State Safety Plan – kompleksowemu planowi modernizacji i implementacji nowych systemów bezpieczeństwa.
Transport morski
Ze względu na wyspiarski charakter państwa, w Irlandii funkcjonuje aż 49 portów morskich. Najwięcej znajduje się ich w centralno-zachodniej, centralno-wschodniej i południowej części wybrzeża. Irlandia chętnie handluje z państwami europejskimi, ale ponieważ ma otwarty dostęp do Atlantyku, utrzymuje intensywne stosunki handlowe z USA i krajami Nowego Świata. W samym roku 2017 irlandzkie porty obsłużyły połączenia transportujące 53 miliony ton towaru. Największy udział w transporcie morskim miał port w Dublinie. Pomimo dostępności portów, większość wymiany handlowej miała miejsce w relacji Irlandia – Wielka Brytania. Handel między tymi dwoma państwami to aż 75% ogółu wymiany handlowej tą drogą. Jednocześnie jest to droga, którą odbywa się aż 90% wymiany handlowej Irlandii.
Transport drogowy
Irlandia ma ok. 6200 kilometrów głównych tras państwowych (autostrady i drogi krajowe). Dodatkowo funkcjonuje 11 prywatnych arterii komunikacyjnych, z których wszystkie są płatne, ale jedna wykorzystuje system automatycznego naliczania opłat. Rząd w Dublinie wspiera nowoczesne metody transportu i ekologiczne metody przewozu towarów. W całej Irlandii zainstalowano 1100 punktów ładowania samochodów elektrycznych. Prędkość na drogach jest kontrolowana, a bezpieczeństwo stanowi priorytet służb: w 2017 w Irlandii miały miejsce tylko 142 wypadki śmiertelne.
Transport kolejowy
Długość irlandzkiego systemu kolejowego wynosi 2400 kilometrów. Główne trasy kolejowe biegną od Dublina do Waterford, Cork, Tralee, Limerick, Galway, Westport, Ballina, Sligo oraz Rosslare Europort. Wszystkie ważniejsze porty są więc skomunikowane ze sobą połączeniami kolejowymi. Działa również połączenie kolejowe z Belfastem w Irlandii Północnej.
Transport Irlandia – Polska z doświadczonymi spedytorami
Firma BBA Transport System już od kilkunastu lat organizuje transport pomiędzy Polską a Irlandią dla stale rosnącej rzeszy klientów, którzy doceniają naszą usługę, wykonaną na najwyższym poziomie i dostosowaną indywidualnie do potrzeb każdego zleceniodawcy. Zapewniamy bezpieczeństwo i niezawodność dzięki olbrzymiemu doświadczeniu w organizacji przewozów do Irlandii i Wielkiej Brytanii.
W przypadku pytań dotyczących naszej oferty i transportu do Irlandii prosimy o kontakt do z naszymi spedytorami.