ul. Lucerny 80, 04-687 Warszawa

miejsce na wersje językowe

Kalendarz Chiński Nowy Rok 2021. Święto przypada na środek lutego. W tle wół - symbol nowego roku lunarnego.
Chiński Nowy Rok 2021. Z czym importerzy zmierzą się w najbliższym czasie?
11 stycznia, 2021
Kontener z Chin Transport Morski Kolejowy z Chin WIDEO
Wpływ pandemii na transport z Chin. Dlaczego transport kontenera jest taki drogi? [WIDEO]
22 stycznia, 2021

Rzadko kiedy w transporcie import i eksport mają równy poziom. W zależności od konkretnego państwa, jedno jest często wyższe od drugiego. Jeśli zastanowimy się nad Chinami, zobaczymy, że nie eksportujemy do Chin nawet ułamka tego, co importujemy. Gdy jednak przyjrzymy się danym udostępnionym przez Narodowy Bank Polski, okaże się, że w październiku 2020 Polska mogła pochwalić się eksportem na poziomie 100 mld złotych (ok. 23 mld euro!), co jest najwyższym wynikiem  rok do roku w historii kraju. Duża część eksportowanych przez nas dóbr trafia do naszego największego partnera handlowego: Niemiec. To właśnie transport do Niemiec i spedycja do Niemiec stanowią w dużej mierze o sile polskiego eksportu. A co może dla wielu stanowić zaskoczenie, to to, że obecnie mamy nadwyżkę eksportową: eksport znacznie przewyższa import, a transport do Niemiec jest kluczowy dla wzrostu polskiej gospodarki!

Transport do Niemiec – rekordowe wyniki polskiego eksportu w 2020

Według wspomnianych danych opublikowanych przez NBP, 2020 pod kątem eksportu był dla Polski rekordowy. W pierwszym półroczu, pomimo spadków związanych z wprowadzeniem obostrzeń wynikających z pandemii, Polska odnotowała wynik na poziomie prawie 110 mld EUR.

Tyle rekordów w naszym handlu zagranicznym, że trudno to opisać. Krajowa gospodarka jest bardzo konkurencyjna, a pandemia wręcz wzmocniła pozycję wielu polskich firm na zagranicznych rynkach. To ogromnie ważne dla pola manewru w polityce makroekonomicznej.

 

Piotr Bujak, Główny Ekonomista PKO BP

Spośród wszystkich krajów, do których eksportowaliśmy w 2020, 80% polskiego eksportu trafiało do krajów UE27. Najwyższą wartość miał eksport do Niemiec. Oznacza to, że trzeba będzie zmienić spojrzenie na transport. Okazuje się bowiem, że niesłusznie kojarzymy Niemcy z importem. Transport do Niemiec odgrywa coraz ważniejszą rolę. W 2020 spedycja do Niemiec stanowiła niemal 28% polskiego eksportu w ogóle!

WYCEŃ TRANSPORT DO NIEMIEC

Dlaczego transport do Niemiec to najprężniej działająca gałąź transportu w Polsce?

Na postawione pytanie odpowiedzią może być kilka powodów. Pierwszym z nich będzie na pewno konkurencyjność polskich przewoźników. Dopóki pakiet mobilności nie wejdzie w całości w życie, zatrudnianie podwykonawców i firm transportowych z Polski zwyczajnie bardziej się opłaca. Stawki oferowane przez polskich przewoźników potrafią być kilkukrotnie niższe niż niemieckich kolegów po fachu. W naturalny sposób najkorzystniejszym rozwiązaniem w spedycji do Niemiec jest więc wynajęcie polskiej firmy transportowej.

Drugim są możliwości. Polska jest świetnie skomunikowana z Republiką Federalną Niemiec. Liczne połączenia drogowe pozwalają na sprawne transporty LCL i FCL z Polski do Niemiec – zazwyczaj samochód jest w stanie dojechać do dowolnego miejsca w Niemczech nie później niż w dwa dni od wyruszenia. Jednym z popularniejszych kierunków transportów drogowych do Niemiec jest Hamburg, największy port morski w Niemczech i jeden z większych na świecie. Z tego samego powodu często jest to przystanek lub cel podróży wielu kontenerowców wypływających z portów w Polsce. Innym popularnym kierunkiem jest Frankfurt n. Menem. Nie jest to jednak kierunek typowy dla połączeń samochodowych, tylko dla transportów lotniczych. Frankfurt n. Menem to jedno z najważniejszych europejskic lotnisk, charakteryzujące się ogromnymi wynikami przeładunków. Stanowi centrum logistyczne dla regionu.

Jest jeszcze jeden powód: wzajemne inwestycje. Niemcy są obecnie największym płatnikiem Unii Europejskiej, a jako potężna gospodarka sama w sobie, wspierają rozwój polskich przedsiębiorstw. Wzajemne inwestycje oraz trwałe, budowane jeszcze przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej relacje handlowe, sprzyjają wymianie gospodarczej. Tę z kolei dodatkowo napędza transport.

Najpopularniejsze rozwiązanie: transport drogowy do Niemiec

Chyba dla nikogo nie jest zaskoczeniem, że najpopularniejszym rozwiązaniem transportowym w przypadku transportu do Niemiec jest transport drogowy. Republika Federalna Niemiec szczyci się wysoko rozwiniętą siecią dróg krajowych (w tym autostrad). Droga to przecież nie tylko nawierzchnia: to także infrastruktura pozwalająca kierowcom na bezpieczną podróż. Poruszanie się po niemieckich drogach jest więc proste, bezpieczne oraz efektywne czasowo i kosztowo. Odkąd Polska dołączyła do układu z Schengen, wwóz towarów na terytorium RFN również jest prosty. Prawo drogowe w Niemczech jest bardzo podobne do tego znanego z Polski, a kwestie różnic regulują przepisy europejskie. Skoro wiemy, że do Niemiec i po Niemczech łatwo jest organizować transporty drogowe, to co najczęściej wozimy?

W gruncie rzeczy trudno powiedzieć o jednym rodzaju towarów, który dominuje w transporcie do Niemiec. Niezmiennie ogromną popularnością cieszą się trzy główne rodzaje towarów:

  • części samochodowe
  • żywność i produkty spożywcze
  • podzespoły i części przemysłowe

W zbiorowej świadomości głęboko zakorzeniony jest stereotyp „auta od Niemca”. Faktycznie – Polska sprowadza wiele samochodów z Niemiec, jednak eksportuje co najmniej tyle samo części pozwalających niemieckiemu przemysłowi motoryzacyjnemu się rozwijać. Polskie zagłębia przemysłowe pozostają w ścisłym związku ze swoimi niemieckimi odpowiednikami, a produkowana przez Polskę żywność wysokiej jakości znajduje uznanie na niemieckich stołach. Na podstawie doświadczeń spedytorów BBA Transport System możemy powiedzieć, że wymienione trzy kategorie to tylko część wszystkich towarów eksportowanych do Niemiec. Dużą popularnością cieszą się również maszyny przemysłowe, metale i artykuły metalowe, elektronika, pojazdy (razem z jednostkami pływającymi i latającymi). Wszystkie te towary można z łatwością przewieźć wykorzystując samochody ciężarowe.

SKONTAKTUJ SIĘ ZE SPECJALISTĄ

Czasu mniej niż mało? Lotniczy transport do Niemiec odpowiedzią na pilne potrzeby

Pomimo że transport drogowy dominuje w transporcie do Niemiec, nie jest to jedyne rozwiązanie transportowe. Innym, również efektywnym pod względem czasu, ale dużo bardziej kosztownym, jest transport lotniczy. Rozwiązanie to sprawdza się w przypadku pilnych przesyłek kurierski bądź mniejszych partii delikatnego, wartościowego towaru. Kontener lotniczy mieści w sobie nieco mniej towaru niż kontener morski czy naczepa, dlatego jest też inaczej wyceniany w transporcie. Część połączeń obsługiwana jest przez samoloty rejsowe, w których wykorzystuje się ich standardową przestrzeń ładunkową; część przez liniowe samoloty towarowe, a część przez specjalne przystosowane do tego celu samoloty pasażerskie. Samolot nie jest jednak jedynym środkiem w transporcie lotniczym.

Wielu naszych klientów dziwi się, kiedy zdarzy się, że transport lotniczy nie jest wykonywany samolotem. W rzeczywistości przesyłki lotnicze często nadawane są z najwyższym priorytetem… samochodem ciężarowym. Jest to rozwiązanie sprawdzające się na krótszych dystansach, pomiędzy lotniskami lub gdy koszt organizacji przelotu byłby zbyt wysoki.

Cechą, która wyróżnia transport lotniczy do Niemiec jest szybkość i bezpieczeństwo.

Jak sprawnie i szybko zorganizować transport do Niemiec?

By szybko i sprawnie zorganizować transport do Niemiec, trzeba określić warunki transportu. Przede wszystkim: czy do przewiezienia jest ładunek całokontenerowy/całopojazdowy, czy drobnica? W przypadku drobnicy najważniejsze jest określenie:

  • ile towaru trzeba przewieźć?
    • Czy będzie to jeden karton, czy dziesięć palet? W transporcie drobnicowym przesyłkę wycenia się w oparciu o zajętość środka transportu. Im więcej będzie można załadować oprócz tej jednej przesyłki, tym mniejszy koszt poniesie przewoźnik i taniej będzie można zrealizować usługę.
  • jakie wymiary ma towar?
    • Standardowe wymiary to: waga, wysokość, długość i szerokość. W uproszczeniu można posługiwać się metrami sześciennymi, paletami lub kartonami. Palety używane w transporcie zazwyczaj charakteryzują się standaryzowanymi wymiarami i są projektowane tak, by można było zachować maksymalną ergonomię transportu.
  • czy towar jest piętrowalny?
    • To jedno z najważniejszych pytań, pozwalające określić sposób transportu. Towar piętrowalny jest łatwy do przewiezienia w rozwiązaniu drobnicowym, gdyż umiejscowienie go w przestrzeni ładunkowej nie sprawia większego problemu. Towar niepiętrowalny zazwyczaj wymaga specjalnego traktowania i dodatkowych zabezpieczeń.
  • jakie są adresy nadania i odbioru?
    • Transport odbywa się w oparciu o kody pocztowe. Samo hasło „z Polski do Niemiec” nie powie spedytorowi zupełnie nic. Przy podaniu miasta również warto od razu podać kod pocztowy bądź doprecyzować, w której części Polski znajduje się miejscowość, z której ma zostać odebrany towar. Wpływa to również na planowanie trasy przejazdu tak, aby koszt mógł być jak najniższy.
  • jakiego rodzaju jest przewożony towar?
    • Niektóre rodzaje towarów wymagają specjalnych atestów, pozwoleń i odpraw. Część przewoźników może odmówić realizacji zlecenia, jeśli przewożone mają być np. towary niebezpieczne (baterie, akumulatory, kwasy, towary łatwopalne etc.), a nieprecyzyjne określenie rodzaju towaru może skutkować wysokimi karami.

Jeśli decydujesz się na transport całopojazdowy, sprawa jest nieco mniej skomplikowana. I tutaj trzeba spełnić kilka wymogów: podać adresy, wymiary i zawartość ładunku… I tyle. Transport całopojazdowy często jest „transportem dedykowanym” – towar wcale nie musi zajmować całości przestrzeni ładunkowej. Wszystkie szczegóły odnośnie do planowanego przebiegu transportu dopina spedytor.

Skontaktuj się z nami i powierz nam organizację swojego transportu!

Niemcy są kierunkiem, który nasi spedytorzy znają doskonale. Regularnie organizujemy transporty do Niemiec oraz transporty kabotażowe. Eksport na Zachód Europy (w tym spedycja do Niemiec) stanowi ważną część naszej działalności. Nasi spedytorzy mają wieloletnie doświadczenie i dobrze znają charakterystykę zachodnich rynków. Transporty powierzone BBA Transport System to gwarancja korzystnej ceny, bezpieczeństwa towaru oraz najwyższej jakości obsługi klienta!

 

Mateusz Myszyński

Kierownik Działu Handlowego

Jeśli mówimy o miejscach, w których mogłem rozwinąć skrzydła, to BBA Transport System zajmuje pierwsze miejsce, jeśli chodzi o pracę drużynową i zarządzanie zespołem. Dział Handlowy to zwarta i gotowa do działania drużyna – wszyscy znamy swoje role i współpracujemy ze sobą w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników. Praca w sprzedaży wiąże się z nawiązywaniem trwałych relacji opartych na zaufaniu. Żeby zaufał mi klient, najpierw musi ufać mi mój zespół.