Transporty lotnicze zazwyczaj odbywają się na zasadzie doładunku. Wynika to z powszechności kursowania samolotów liniowych. Ich luki bagażowe często nie są do końca wypełniane przez bagaże podróżnych, a pusta przestrzeń nie generuje zysków. Z tego powodu linie lotnicze chętnie udostępniają przestrzeń ładunkową do transportu towarów. Takie rozwiązanie prezentuje wiele korzyści, ale też kilka niedogodności. Przykładową niedogodnością jest trudność transportu ładunków zajmujących dużą przestrzeń bądź wymagających szybkiej wysyłki. W sytuacjach, gdy klient musi przewieźć coś wartościowego drogą lotniczą szybko, stosuje się bezpośrednie połączenia cargo. Gdy jednak nie ma ustalonych połączeń towarowych między danymi portami lotniczymi, pozostaje czarter samolotu transportowego.
Czarter samolotu transportowego – rozwiązanie dedykowane dużym i ważnym przesyłkom
Usługi czarterowe zyskują coraz większą popularność. Wynika to z coraz większej inkluzywności transportu lotniczego, systematycznie (choć powoli) spadających kosztów i stałego rozwijania infrastruktury. Przekłada się to na coraz częstsze wykorzystywanie lotnictwa do transportów ładunków o dużej wartości. Takie ładunki często mają strategiczne znaczenie dla odbiorcy – są kluczowe do działania zakładu, nie można przeprowadzić bez nich konkretnych operacji, bądź są w jego posiadaniu tylko przez określony czas. W jakich przypadkach najlepszym rozwiązaniem jest czarter samolotu transportowego?
SPRAWDŹ MOŻLIWOŚCI CZARTERU SAMOLOTU TRANSPORTOWEGO
Kiedy najlepiej wyczarterować samolot transportowy? Kto, co i dokąd transportować czarterem
Czarter samolotu transportowego w wielu przypadkach jest opcją ekskluzywną, a nawet ostateczną. Wynika to z wysokich kosztów oraz restrykcyjnego trybu organizacji transportu.
Transporty wykorzystujące czarter samolotu transportowego zaliczane są do transportów specjalistycznych. Oznacza to, że wymagają specjalnej organizacji, zazwyczaj są też bardzo drogie. Wynika to ze specyfiki ładunków przewożonych w ten sposób oraz liczby operacji i działań, które trzeba podjąć przy organizacji transportu samolotem czarterowym. Zazwyczaj czarter wchodzi w grę przy transporcie ładunków takich jak:
- towary kluczowe
- Są to z reguły pilne przesyłki, od których zależy płynność produkcji bądź działania linii produkcyjnych, zakładów energetycznych, hut, dyspozytorni, centrów przemysłowych i technologicznych (np. generatory prądu). Szybkie dostarczenie towarów kluczowych oznacza nieprzerwane działanie łańcucha dostaw. Transport towarów kluczowych samolotem czarterowym jest drogi, ale nieraz pozwala uniknąć jeszcze większych wydatków wynikających z konieczności wstrzymania linii.
- towary specjalne
- Rok 2020 pokazał znaczenie transportu lotniczego w obliczu międzynarodowych kryzysów sanitarnych. Samolot jest optymalnym środkiem transportu środków higienicznych, narzędzi przeciwdziałania epidemiom, produktów zabezpieczenia sanitarnego etc. Od sprawnego dostarczenia tych towarów często zależy życie ludzi, dlatego połączenia czarterowe są w ich przypadku wskazane.
- towary ponadgabarytowe, ciężkie i transport Project Cargo
- Tradycyjnie Project Cargo i transporty ponadgabarytowe w ogóle wiąże się z transportem drogowym, morskim i kolejowym. Możliwe jest jednak wykonanie transportu ładunku bardzo ciężkiego albo dużego samolotem. Faktem jest, że większość liniowców nie jest w stanie przyjąć na pokład takich przesyłek, dlatego opcją pozostają tylko samoloty transportowe. Stałe połączenia cargo nie są jednak tak liczne jak połączenia osobowe, dlatego w tym celu często konieczne jest wyczarterowanie samolotu. Dodatkowym czynnikiem sprzyjającym czarterom jest paradoksalnie korzystniejszy przelicznik niż przy zajmowaniu wspólnej przestrzeni ładunkowej.
Czarter samolotu transportowego okiem eksperta BBA Transport System:
W ostatnim czasie najwięcej transportujemy ładunków z branży medycznej, gdyż samolot jest najszybszym środkiem transportu, a w medycynie liczy się czas. Zdarzają się również przesyłki o zupełnie innym charakterze, takie jak np. helikoptery czy lotniskowe wozy strażackie do Azji. W tych przypadkach oczywiste jest, że rozmiary przesyłek wymuszały na nas czarter samolotu transportowego. Często zdarza się nam również transportować części automotive. Nieraz znajdowaliśmy się w sytuacji, w której klient musiał w ciągu mniej niż jednej doby przewieźć całą partię części samochodowych z Polski do Hiszpanii. Nagły i ekspresowy charakter takich przesyłek czyni praktycznie niemożliwym znalezienie odpowiedniego połączenia i wymaga czarteru.
Marcin Samot
spedytor lotniczy
CASE STUDY: TRANSPORT CHŁODZIAREK Z USA
Organizacja przewozu towarów czarterowanym samolotem transportowym
Organizacja tego typu przewozów zaczyna się przeważnie tak samo, jak wszystkich innych: po zgłoszeniu spedytor przygotowuje ofertę z kosztorysem. Różnice pojawiają się dopiero po akceptacji oferty.
- zlecenie
- Niestety rynek czarterów samolotowych skonstruowany jest w ten sposób, że wszelkie działania muszą być zabezpieczone. Z tego powodu, by nie narażać się na zbyt duże koszty, linie lotnicze nie akceptują anulowania czarteru. Ponieważ linie mają prawo obciążyć klienta 100% nawet wtedy, kiedy transport się nie odbędzie, klient nie ma możliwości wycofania się z transportu. Dlatego też cała operacja musi być dopięta na ostatni guzik.
- nadzór nad procesem
- Przepływ informacji pomiędzy spedytorem a klientem jest ważny przy każdym transporcie, jednak w tym przypadku sprawna komunikacja stanowi absolutną konieczność. Klient musi być natychmiast informowany o załadunku, starcie, lądowaniu, rozładunku itd. Często od tych informacji zależą operacje towarzyszące, dlatego ważne jest, by były przekazywane w czasie rzeczywistym i często spedytorzy przekazują te informacje nawet w środku nocy.
- współpraca z liniami
- Spedytor rzadko kontaktuje się z liniami w sprawie czarteru bezpośrednio, gdyż najczęściej w tym celu nawiązuje się współpracę ze specjalnym agentem czarterowym. Jest to specjalista mający największe rozeznanie w rynku czarteru samolotów transportowych. Współpraca z nim gwarantuje najkorzystniejsze rozwiązanie.
Dostępność czarterów transportów lotniczych jest różna, jednak funkcjonują zasadniczo dwa rodzaje: transport wewnątrzwspólnotowy oraz transport zagraniczny. Pierwszy to transport wewnątrz Unii Europejskiej, dostępność samolotów uzyskuje się zazwyczaj w ciągu kilku godzin, czasem nawet natychmiastowo. Transporty międzynarodowe wymagają specjalnych pozwoleń, których zdobycie leży po stronie linii lotniczej. Zazwyczaj uzyskanie wszystkich pozwoleń trwa od 3 do 4 dni.
Ile ładunku można przewieźć wyczarterowanym samolotem transportowym?
W ruchu lotniczym funkcjonuje wiele rodzajów samolotów transportowych. Najmniejsze z nich, lekkie dwusilnikowce, takie jak Beechcraft King Air, mają przestrzeń ładunkową mieszczącą ledwo kilka m³ ładunku – sprawdzają się idealnie do mniejszych transportów na krótkich i średnich trasach. Największe – takie jak An-124 Rusłan i An-225 Mirja – są w stanie przenosić w ładowni nawet 1100 m³ ładunku i służą do superciężkich transportów interkontynentalnych (wsławiły się ostatnio akcją transportu materiałów medycznych z Chin do Polski w związku z epidemią koronawirusa). Przygotowaliśmy tabelkę zbierającą informacje o tych najpopularniejszych rodzajach samolotów!
Model samolotu | Ładowność [t] | Pojemność [m3] | Wymiary ładowni [m] | Wymiary drzwi [m] |
Beechcraft King Air | 1,2 | 5 | 1,45 x 1,37 x 5,94 | 1,32 x 1,38 |
Metroliner 23 | 2,3 | 18 | 7,75 x 1,58 x 1,45 | 1,27 x 1,15 |
Saab 340 | 3,8 | 40 | 13 x 1,7 x 1,7 | 1,35 x 1,3 |
ATR 42 | 4,6 | 40 | 10,8 x 2,25 x 1,43 | 1,25 x 1,53 |
Antonov An-26 | 6,5 | 45 | 11,1 x 2,2 x 1,6 | 2,3 x 1,71 |
ATR 72 | 8 | 75 | 17,95 x 2,25 x 1,75 | 2,94 x 1,8 |
Boeing 737 | 16 | 115 | 21 x 3,1 x 2,2 | 3,4 x 2,15 |
Antonov An-12 | 18 | 95 | 13,8 x 3 x 2,5 | 3 x 2,5 |
Ilyushyn Il-76 | 45 | 180 | 18,5 x 3,45 x 3,25 | 3,44 x 3,4 |
Boeing 767 | 55 | 400 | 30 x 4 x 2,5 | 3,4 x 2,54 |
Airbus A330 | 65 | 475 | 45 x 5,64 x 5,26 | 3,58 x 2,56 |
Boeing 777 | 100 | 625 | 44 x 4,88 x 3 | 3,72 x 3,05 |
Boeing 747-400 | 110 | 675 | 50 x 4,88 x 3 | 3,4 x 3,12 |
Antonov An-124 | 120 | 800 | 36,5 x 6,4 x 4,4 | 6,4 x 4,4 |
Antonov An-225 | 250 | 1100 | 43 x 6,4 x 4,4 | 6,4 x 4,4 |
Cena czarteru samolotu transportowego – ile kosztuje organizacja czarteru?
W przypadku czarteru samolotów transportowych koszty standardowo są wysokie – nie ma czego tu ukrywać. Jeśli mówimy o normalnych warunkach czarter samolotu do przewiezienia 2 ton ładunku w obrębie Europy wiąże się z kosztem ok. 25 tysięcy EUR. W przypadku samolotów szerokokadłubowych i transportów międzynarodowych można mówić o kwotach rzędu 500 000 – 1 000 000 USD. Szczęśliwie istnieje również możliwość wyczarterowania samolotu pasażerskiego, w którym bagaż zostaje umieszczony w luku bagażowym, na fotelach pasażerskich, pod siedzeniami i na półkach. W zależności od rodzaju kadłuba (samolot wąskokadłubowy vs. samolot szerokokadłubowy), za taki czarter można zapłacić od 200 000 do 500 000 USD. Jest to czysta kwota wynajmu samolotu i załogi; realne koszty czarteru są wyższe ze względu na dodatkowe opłaty i koszty związane z operacjami towarzyszącymi transportowi.