ul. Lucerny 80, 04-687 Warszawa

miejsce na wersje językowe

FCA INCOTERMS 2020 – analiza jednej z najpopularniejszych formuł INCOTERMS
14 października, 2020
Kontenerowiec przewożący towar z Chin. obraz czarno-biały z dużym hasłem Black Friday.
Black Friday zagrożony? Wyższe stawki transportu z Chin przed świętami
23 listopada, 2020

W procesie transportu wykorzystuje się różnorodne narzędzia usprawniające przewóz towarów. Jednym z nich, rozpoznawalnym równie dobrze co kontener, jest paleta. Kilka zbitych ze sobą desek, odpowiednie oznaczenia i w efekcie otrzymujemy niezawodne, uniwersalne narzędzie pozwalające na szybkie jednostkowanie oraz zabezpieczenie towaru. Mało kto wie jednak, że paleta może być „zakażona” – nieraz w drewnie gnieżdżą się organizmy (owady, grzyby itd.), które nie mogą przekroczyć granicy ze względu na przepisy i wymóg kwarantanny. Przekłada się to na utrudnienia i opóźnienia, jednak można temu zaradzić. Powszechnie stosowanym zabiegiem eliminującym czynnik biologiczny w transporcie paletowym jest fumigacja palet. Na czym polega? Zapraszamy do lektury!

Fumigacja palet – dlaczego fumiguje się palety i na czym to polega?

W największym skrócie: fumigacja to proces pozbycia się szkodników z drewna, a w interesującym nas przypadku konkretnie z palet. Przeprowadza się go, ponieważ owady mogą stanowić zagrożenie nie tylko dla samego budulca palety.

Owady mogą stwarzać zagrożenie epidemiologiczne (roznoszenie chorób), zaburzać równowagę ekosystemu (np. korniki i termity, oprócz osłabiania konstrukcji palet, mogą niekorzystnie wpłynąć na gospodarkę leśną w razie kontaktu z niekontrolowanym środowiskiem) oraz powodować straty w przewożonych towarach (każdy, kto miał kiedyś mole spożywcze, wie, jak uciążliwe jest pozbywanie się ich i ile może kosztować).

Zabezpieczenie się przed negatywnym wpływem niechcianych pasażerów jest więc w interesie osób zainteresowanych w procesie transportu. Jest także wymagane przez regulacje importowe i eksportowe w przypadku transportu międzynarodowego, a czasem również w samym procesie produkcji. Na czym więc polega fumigacja palet?

PRZECZYTAJ: PRZESYŁKI PALETOWE

Fumigacja palet – jak wygląda proces fumigowania palety? Standard ISPM 15

Fumigacja palet. Paleta z ładunkiem załadowana do naczepy ciągnika siodłowego.
Palety transportuje się różnymi środkami transportu.

Jak wskazuje sama nazwa, fumigacja palet oznacza ich odkażanie z wykorzystaniem gazu (z łac. fumare oznacza dosłownie „wędzić”). Proces zasadniczo można przeprowadzić na dwa główne sposoby: obróbką cieplną bądź dezynfekcją gazową. Sposoby przedstawiają się następująco:

  • ogrzewanie palety
    • Ten etap polega na ogrzaniu palety do temperatury min. 50°C przez ok. 30 minut. Taka obróbka cieplna uznawana jest za wystarczającą do dezynfekcji i dezynsekcji palety.
  • dezynfekcja gazowa
    • Polega na wprowadzeniu do izolowanego pojemnika zawierającego paletę ciężkiego trującego gazu (do uchwalenia nowych przepisów w 2010 był to powszechnie stosowany bardzo szkodliwy bromek metylu).
  • okorowanie
    • Polega na pozbawieniu drewna kory, co minimalizuje szanse wystąpienia nawrotu zakażenia insektami. Okorowanie jest wymagane w każdym przypadku, czasem jednak stosuje się je jako samodzielną metodę

Przepisy znowelizowane w 2010 przewidują nowe standardy dezynfekcji i dezynsekcji palet w transporcie. Zgodnie z Międzynarodowym Standardem dla Środków Fitosanitarnych (IPPC ISPM 15:2009) na terenie Unii Europejskiej zakazano użycia bromku metylu do fumigacji towarów oraz ograniczono tę metodę w odniesieniu do palet. Ponieważ standard ISPM 15 obowiązuje dla wszystkich towarów przewożonych przez granice UE, powszechne jest stosowanie go także w przypadku transportów poza granicami Unii.

Proces fumigacji towarów trującym gazem jest spotykany jeszcze w niektórych krajach Ameryki Południowej, Afryki i Azji.

Standard ISPM 15 określa zasady obróbki palet i innych opakowań drwewnianych. Fumigację stosuje się czasem również w przypadku przewożonych towarów. Z oczywistych względów stosowane metody są dostosowane do rodzaju towaru. Oprócz podgrzewania można spotkać także chłodzenie oraz napylanie mniej toksycznymi, bezpiecznymi dla człowieka gazami.

PRZECZYTAJ: TRANSPORT PALETOWY W EUROPIE

Po fumigacji palet – skutki i oznakowanie palet po przeprowadzeniu ich dezynfekcji

W efekcie przeprowadzenia fumigacji palet pozbywa się praktycznie wszystkich szkodników, które mogą się w nich kryć. Tym samym transport może przebiec bez zakłóceń. Po przeprowadzeniu fumigacji przez certyfikowaną jednostkę uprawnioną do wykonania zabiegu, paleta musi zostać oznaczona ustalonym symbolem. Symbolem jest logo IPPC wraz z oznaczeniem dotyczącym metody, jednostki fumigującej i numerem Krajowej Organizacji Ochrony Roślin.

Fumigacja Palet Oznaczenie fumigowanej palety. Oznaczenie przedstawia logo IPPC oraz kody odpowiednich danych.
Symbol umieszczany na fumigowanej palecie.
  • Kłos z literami IPPC – logo Międzynarodowej Konwencji Ochrony Roślin
  • XX – kod ISO kraju, w którym przebiegła fumigacja (na powyższym obrazku US, czyli paletę fumigowano w USA)
  • 000 – numer, który nadaje Krajowa Organizacja Ochrony Roślin
  • YY – rodzaj wykonanego zabiegu. Stosuje się trzy oznaczenia, w zależności od rodzaju fumigacji:
    • MB – Methyl Bormide – bromek metylu
    • HT – Heat Treatment – dezynsekcja cieplna
    • DB – Debarked – okorowane
  • Logo firmy przeprowadzającej fumigację

Co, jeśli nie fumigowałem palet? Jakie konsekwencje wynikają z braku fumigacji palet?

Nawet jedna niefumigowana paleta może oznaczać zatrzymanie całego kontenera.

Odpowiedź jest dość prosta: jeśli towar wymaga fumigacji, bez niej nie można wprowadzić go do obiegu, a przynajmenij nie w kraju, który tego wymaga. Może to przełożyć się na dodatkowe koszty (np. zwrot na koszt eksportera). W przypadku, kiedy niefumigowana paleta znalazła się w przesyłce składającej się z większej ilości towaru (np. w kontenerze w ramach drobnicy), wszystkie przesyłki zostają zatrzymane i straty ponoszą wszyscy importerzy. W tym miejscu warto wspomnieć o dwóch rodzajach fumigacji palet: eksportowej i importowej.

Fumigację eksportową przeprowadza się jeszcze przed wysyłką towaru. W ten sposób można uniknąć nieprzyjemności związanych z zatrzymaniem towaru w odprawie kraju docelowego. Jeśli jednak z jakiegoś powodu eksporter/importer nie przeprowadził jej zawczasu, można poddać paletę fumigacji importowej. Proces ten wykonuje się na terenie kraju, w którym towar nie przeszedł odprawy. Jest to jednak drogie i czasochłonne rozwiązanie, polegające na fumigacji całej przesyłki – w przypadku drobnicy może to oznaczać fumigację całego kontenera, a w konsekwencji straty pozostałych importerów.

Mateusz Myszyński

Kierownik Działu Handlowego

Jeśli mówimy o miejscach, w których mogłem rozwinąć skrzydła, to BBA Transport System zajmuje pierwsze miejsce, jeśli chodzi o pracę drużynową i zarządzanie zespołem. Dział Handlowy to zwarta i gotowa do działania drużyna – wszyscy znamy swoje role i współpracujemy ze sobą w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników. Praca w sprzedaży wiąże się z nawiązywaniem trwałych relacji opartych na zaufaniu. Żeby zaufał mi klient, najpierw musi ufać mi mój zespół.

Używamy plików cookie

Na naszej stronie używamy ciasteczek, dzięki czemu jest ona dla Ciebie bardziej przyjazna i niezawodna. Korzystamy także z narzędzi analitycznych w celach statystycznych i marketingowych, aby dopasować treść reklam do Twoich potrzeb i zainteresowań. Twoja prywatność jest dla nas ważna. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.