ul. Lucerny 80, 04-687 Warszawa

miejsce na wersje językowe

#TSLpomaga – cała branża pomaga dzieciom w internetowym challenge’u!
2 czerwca, 2021
Jelczem w Himalaje WB Group Himalaya Expedition – Śladami Uczestników Wyprawy Annapurna South 1979
29 czerwca, 2021

Reguły INCOTERMS® 2020 to zbiór formuł handlowych, które określają zakres odpowiedzialności w handlu. W zależności od tego, zgodnie z którą realizujemy swój transport, w różnym stopniu odpowiadamy za proces. Każda reguła charakteryzuje się innym zakresem odpowiedzialności transportowej, finansowej i ubezpieczeniowej. Pośród wszystkich reguł, najpopularniejszą jest EXW – kupujący jest w niej odpowiedzialny za przeważającą część importu. On (bądź jego przedstawiciel) musi skupić się na organizacji wszystkiego od wyjścia towaru z fabryki. INCOTERMS CIF pozwala z kolei martwić się o ładunek dopiero od portu, w którym się go odbierze. Perspektywa oszczędności energii i funduszy kusi wielu importerów, jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę, z czym może się wiązać pójście na łatwiznę.

INCOTERMS 2020 – Na czym polega reguła CIF?

Reguła INCOTERMS CIF to formuła, według której odpowiedzialność za towar aż do rozładunku w porcie docelowym ponosi sprzedawca. To w jego gestii leży opłacenie transportu, załadunków i rozładunków oraz ubezpieczenia. Kupujący staje się w pełni odpowiedzialny za towar dopiero w momencie, w którym zostanie on przekazany wskazanemu przewoźnikowi. Ten, po podjęciu towaru w porcie rozładunku, może dokończyć dostawę pod drzwi kupującego.

INCOTERMS 2020 reguła CIF - reguły handlowe INCOTERMS 2020

Najczęściej sprzedający działa w porozumieniu z zaufanymi podmiotami, dlatego proponowana kupującemu cena jest bardzo atrakcyjna. Na podstawie umów możliwe jest zaoszczędzenie znacznych kwot pieniędzy. Jest to rozwiązanie nieraz niezwykle korzystne przy transporcie całych kontenerów.

POBIERZ INFOGRAFIKĘ INCOTERMS® 2020

INCOTERMS CIF – Czego nie wiedzą kupujący sprowadzający drobnicę?

INCOTERMS CIF Kontenery morskie stojące w porcie czekają na załadowanie na statek.
INCOTERMS CIF ma zastosowanie zarówno dla drobnicy, jak i dla całych kontenerów w transporcie morskim. O ile w transporcie FCL można na nim faktycznie skorzystać, o tyle prawdziwie problematyczny staje się przy transporcie drobnicy.

Problemy pojawiają się natomiast, gdy transportowany jest ładunek drobnicowy. Kupujący często nie wiedzą, że niskie ceny przedstawione z początku przez sprzedających wiążą się w rzeczywistości z wysokimi ukrytymi kosztami. Sprzedający często działają na zasadzie dłuższej współpracy z załadowcami i przewoźnikami, co pozwala im na „odbicie” niskiej stawki procentem z zysku. Jednocześnie przekazując kwestię organizacji transportu w regule INCOTERMS CIF traci się pełną kontrolę nad tym, co dzieje się z ładunkiem. Często również nie ma pełnej świadomości tego, co wysyła – kontrola jest dużo luźniejsza. Jednocześnie sprzedawca często nie wie, jakie dokumenty wymagane są do transportu i wprowadzenia towaru do obiegu. Oddelegowanie organizacji transportu negatywnie wpływa na komunikację i przepływ informacji.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O CIF Z ENCYKLOPEDII ZARZĄDZANIA

Jak wygląda praktyka importu towaru na regule INCOTERMS CIF? Rozmowa z Janem Piwowarskim

Jan Piwowarski – przedstawiciel handlowy BBA Transport System. Specjalizuje się w imporcie z Chin i krajów Azji Południowo-Wschodniej, wyszukuje również nowe możliwości organizacji eksportu z Polski do Chin. W pół roku w BBA zorganizował ponad 120 transportów w różnych kierunkach.

Czym INCOTERMS CIF kusi importerów sprowadzających towary z Chin do Europy?

Przede wszystkim niskimi kosztami początkowymi. Cena usługi realizowanej w CIF jest niska, a odpowiedzialność nie przytłacza. W końcu nadawca przejmuje ją na siebie praktycznie w całości – importer musi jedynie wskazać przewoźnika, który odbierze towar z portu. No i ewentualnie uiścić jakieś dodatkowe opłaty, ale rzadko kiedy zapowiada się na to, że będą wysokie.

Na czym polega problem?

Na tym, że klient często nie jest poinformowany o tym, jak wyglądać będą opłaty w porcie docelowym. Ponieważ sprzedawca musi jedynie dostarczyć towar do portu, nie przejmuje się tym, jakie koszty kupujący poniesie na miejscu. A te potrafią być bardzo wysokie: składowanie, odprawy, licencje… Dość powiedzieć, że spotkaliśmy się z sytuacjami, w których ostateczna opłata była nawet 16 razy wyższa od początkowej. Dodatkową kwestią jest to, że często kupujący nie ma do końca świadomości, co zostało mu wysłane. Często brakuje odpowiednich licencji, a kontrole przeprowadzane są albo niewystarczająco dokładnie, albo w ogóle pomijane. Taka sytuacja grozi nawet niedopuszczeniem ładunku do obrotu w Europie.

„Problemem CIFu jest to, że w procesie bardzo trudno o skuteczną komunikację. W praktyce na każdą odpowiedź czeka się po kilka dni.”

Moim „ulubionym” problemem CIFu jest jednak to, że w procesie bardzo trudno o skuteczną komunikację. Ze względu na to, że to nie my organizujemy transport, każde pytanie musi przechodzić przez sprzedawcę, który przekierowuje je do innego podmiotu. I tak żeby zapytać przewoźnika o to, gdzie znajduje się przesyłka, musimy przejść co najmniej trzech pośredników. W praktyce oznacza to czekanie na odpowiedź po kilka dni.

Możesz podać jakiś przykład takiej utrudnionej komunikacji?

Wyobraźmy sobie, że potrzebujemy jakiejś informacji o stanie przesyłki. Pytamy producenta (najczęściej jest jednocześnie załadowcą), ten z kolei pyta spedytora w Chinach, ten armatora. Armator przesyła odpowiedź spedytorowi, spedytor producentowi, producent nam. W uzyskiwaniu informacji może pomagać agent – często skraca się w ten sposób ścieżkę kontaktu. Nie zmienia to faktu, że na każdy strzęp informacji musimy czekać wiele dni. A co, jeśli zadaliśmy pytanie nie tak, jak powinniśmy? Albo podmiot odpowiedzialny nie do końca zna na nie odpowiedź? Do wysokich kosztów trzeba doliczyć mnóstwo nerwów wynikających z braku informacji. Brak informacji często przekłada się na opóźnienia, a opóźnienia to koszty, więc koło się domyka.

NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE O REGUŁACH INCOTERMS

Firma miała już do czynienia z „chińskim CIFem”, ale czy sam zetknąłeś się z taką sprawą?

INCOTERMS CIF - reguła CIF znajduje się w zbiorze formuł handlowych INCOTERMS. Grafika przedstawia zakresy odpowiedzialności w najważniejszych regułach.
Reguły INCOTERMS charakteryzują się różnym zakresem odpowiedzialności.

Tak, kilka miesięcy temu pomagałem klientce, która wpadła w pułapkę tej reguły INCOTERMS, CIF. Rzecz działa się krótko przed Chińskim Nowym Rokiem – jednym z najważniejszych świąt w międzynarodowym kalendarzu transportowym. Jak to przed CNY, ceny systematycznie rosły, czas transportu się wydłużał i klientka skusiła się na formułę oferowaną przez producenta. Rozwiązanie oferowane przez producenta było szybsze, a czas grał tutaj ważną rolę. Po wyruszeniu przesyłki kontakt z producentem się urwał. W tym momencie wkroczyłem do akcji jako niezależny konsultant, doradzając klientce, co należy zrobić. Dotarły do nas informacje o problemach z konosamentem (odpowiednikiem morskiego listu przewozowego), jednak nie mogliśmy skontaktować się z producentem przez ponad cztery tygodnie. Po tym czasie dowiedzieliśmy się, że ładunek, który miał dotrzeć do Gdyni, dotarł jednak do Słowenii.

W tym momencie zaczęła się zabawa: Słowenia jest dość daleko od Polski, a droga od Adriatyku do Bałtyku jest długa – niezależnie od tego, jaki środek transportu się wybierze. Ładunek musiał zostać rozformowany i przetransportowany do portu w Gdyni lub Gdańsku. Ciągle nie znaliśmy dat. Ostatecznie, po kolejnym miesiącu transportowane palety dotarły do celu i można było działać. Przypominam, klientce zależało na czasie.

Te komplikacje po drodze mogły stresować, ale czy faktycznie przełożyły się na wysokie koszty?

Negatywnych skutków korzystania z CIFu nie da się przewidzieć w 100%, w każdym przypadku warto jednak weryfikować partnerów.

Oj tak. Transport, który pierwotnie miał kosztować 600 USD, kosztował na tym etapie już 3500 USD, do tego doszła marża. Ale przygoda jeszcze się nie skończyła. Po wyładunku w Gdyni okazało się, że towar nie ma certyfikatów, a zawartość przesyłki odbiega od stanu rzeczywistego. W tym momencie przedstawiciel strony Chińskiej stracił resztki zapału do kontaktów z nami i odpowiadał od niechcenia, raz na jakiś czas. Ponieważ nie wiadomo było, czy towar w ogóle dałoby się wprowadzić do obiegu, wisiało nad nami widmo odprawy retrospektywnej. Wiąże się ona z dodatkowymi kosztami i znacznie wydłuża procedurę.

Na szczęście nie była konieczna, ale samo ustalenie certyfikatów trwało dwa tygodnie. Nasz agent nie mógł skontaktować się z producentem, ładunek leżał w porcie, a procedury generowały dodatkowe wydatki i opóźnienia. Ostatecznie, po kilkukrotnym przebiciu początkowych kosztów, udało się zakończyć sprawę powodzeniem, nie był to jednak sukces. Od momentu podjęcia decyzji do odbioru przesyłki minęły 4 miesiące.

Jak ta historia skończyła się dla klientki?

Cóż, ten proces był wyjątkowo przykrą realizacją importu zgodnie z regułą INCOTERMS CIF. Pomimo że wszystko skończyło się dobrze, straty wywołane nieznajomością reguł i ryzyka znacznie przerosły korzyść, która wynikłaby z czasowej realizacji zlecenia nawet na innych, pozornie droższych regułach. Cała sytuacja nauczyła wiele zarówno mnie, jak i klientkę. Obecnie jestem zagorzałym przeciwnikiem realizowania transportów drobnicowych na CIFie, a klientka korzysta już tylko z reguły EXW.

Skontaktuj się z nami i uniknij zakamuflowanych kosztów chińskiego CIFu!

BBA Transport System zdecydowanie odradza korzystania z formuły INCOTERMS CIF. Nasi specjaliści oferują inne rozwiązania, w których nie występują niejasne zapisy. Przejrzystość oferty i sprawna komunikacja jest podstawą naszego działania. Sprawdź możliwości transportu swojego towaru z Chin do Polski i zobacz, że nie ma czym się martwić!

30 lipca, 2021

Ponadnormatywny transport lotniczy: dlaczego przepływ informacji w transporcie jest tak ważny?

Jeśli transport lotniczy jest wymagającą gałęzią transportu, to ponadnormatywny transport lotniczy tylko przyczynia się do prawdziwości tego twierdzenia. Transport ponadnormatywny wymaga specjalnych przygotowań, sprawnego przepływu informacji […]
Mateusz Myszyński

Kierownik Działu Handlowego

Jeśli mówimy o miejscach, w których mogłem rozwinąć skrzydła, to BBA Transport System zajmuje pierwsze miejsce, jeśli chodzi o pracę drużynową i zarządzanie zespołem. Dział Handlowy to zwarta i gotowa do działania drużyna – wszyscy znamy swoje role i współpracujemy ze sobą w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników. Praca w sprzedaży wiąże się z nawiązywaniem trwałych relacji opartych na zaufaniu. Żeby zaufał mi klient, najpierw musi ufać mi mój zespół.

Używamy plików cookie

Na naszej stronie używamy ciasteczek, dzięki czemu jest ona dla Ciebie bardziej przyjazna i niezawodna. Korzystamy także z narzędzi analitycznych w celach statystycznych i marketingowych, aby dopasować treść reklam do Twoich potrzeb i zainteresowań. Twoja prywatność jest dla nas ważna. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.