Wielu ludzi zna markę Maersk (wymowa: mersk), jednak zapytany o firmę przeciętny przechodzień odpowie „to chyba coś z kontenerami”. W gruncie rzeczy przechodzień będzie miał rację: kontenery Maersk są jednym z najbardziej rozpoznawalnych urządzeń transportowych na świecie, a sama firma należy do najwiekszych operatorów kontenerowych. Nie byłoby tak jednak, gdyby nie to, że A.P. Møller – Mærsk A/S jest w rzeczywistości jedną z największych firm transportowych na świecie, a swoją pozycję zbudowało prowadząc bardzo szeroko zakrojoną działalność – nie tylko transportową. Jak powstała ta firma? Czym zajmuje się oprócz transportu kontenerów? Po prostu: co warto wiedzieć o Maersk?
Kontenery Maersk: historia jednego z największych armatorów na świecie
Konglomerat, który obecnie powszechnie znamy jako Maersk, rozpoczął swoją działalność w Danii jako przedsiębiorstwo żeglugowe Dampskibsselskabet Svendborg w 1904 r. Założycielami firmy był kapitan żeglugi wielkiej Peter Mærsk-Møller wraz z synem, Arnoldem Peterem Møllerem. W 1912 A. P. Møller założył kolejne przedsiębiorstwo, Dampskibsselskabet af 1912, będące w prostej linii poprzednikiem znanego obecnie Maersk. Kolejnym kamieniem milowym w historii przedsiębiorstwa była budowa własnej stoczni w miejscowości Odense w 1918 (a więc w 14 lat po rozpoczęciu działalności). Od tego momentu rozwój firmy nabrał jeszcze większego tempa: pierwsze statki zbudowane na potrzeby floty firmy uniezależniły ją od zewnętrznych dostawców. W burzliwych czasach po I Wojnie Światowej było to bardzo odważne, strategiczne posunięcie.
Budowa własnej stoczni pozwoliła Maersk przekształcić się w linie oceaniczne obsługujące bardzo ruchliwe trasy (np. Azja Wschodnia – Zachodnie Wybrzeże USA). Nie jest to jednak jedyna korzyść płynąca z inwestycji. Maersk mógł odtąd zająć się nie tylko transportami towarowymi, lecz także wejść na rynek tankowców i rozwiązań spedycyjnych specjalistycznych. Do wybuchu II Wojny Światowej A.P. Møller był już drugim największym przewoźnikiem w Danii. Flota przewoźnika składała się z 46 okrętów!
II Wojna Światowa
W przeddzień ataku Niemiec na Danię A. P. Møller wydał nadzwyczajną dyrektywę, według której cała flota miała oddać się pod zarząd biura w Nowym Jorku. Wszelkie polecenia wydawane przez biuro w Kopenhadze miały być ignorowane, o ile biuro nowojorskie nie zadecydowało inaczej. Nowojorskie biuro znalazło się pod zarządem syna A. P. Møllera, Arnolda Mærsk Mc-Kinney Møllera, który opuścił spółkę dopiero w 2003, w wieku 90 lat. Działalność firmy została jednak zahamowana przez rozporządzenie prezydenta Stanów Zjednoczonych, na mocy którego US Navy przejęła kontrolę nad wszystkimi okrętami pod obcą banderą stacjonującymi w amerykańskich portach. Flota Maersk służyła więc w roli transportowców dla wojska, tracąc w ciągu wojny połowę swojego stanu.
Odbudowa po wojnie
Po wojnie z połowy stanu floty Maersk mógł operować jedynie siedmioma okrętami, podczas gdy jeszcze przez kilka lat 14 jednostek podlegało zarządowi US Navy. By odbudować potencjał w możliwie krótkim czasie, firma rozpoczęła gwałtowną odbudowę, zlecając produkcję okrętów w siedmiu państwach oraz przejmując kilka amerykańskich i niemieckich statków towarowych. Szybka odbudowa floty pozwoliła na wybudowanie drugiej stoczni, która była w stanie produkować jeszcze większe jednostki. Było to kluczowe dla rozwoju firmy – na początku lat 60. A.P. Møller uzyskał licencję na wydobycie ropy naftowej z duńskiej części Morza Północnego. Dało to początek spółce wydobywczej Mærsk Olie og Gas A/S.
Dzieje firmy po 1965
Rok 1965 wyznaczył koniec działalności pierwszej stoczni Maersk, a koniec lat 60. koniec produkcji klasycznych statków towarowych. Od tej pory firma zlecała produkcję wyłącznie feederów, tankowców i kontenerowców (choć pierwszy pełnoprawny kontenerowiec armatora został zakupiony w Japonii). Posunięcie to pozwoliło na obsługę kolejnych połączeń kontenerowych, w tym obleganego połączenia transatlantyckiego. Nowa flota armatora z każdym sezonem wzbogacała się o jednostkę rekordowych parametrów.
W 1993 Maersk wchłonął EacBen Container Line Ltd. – posunięcie to dało firmie tytuł największego armatora kontenerowego na świecie. Kolejne lata to już tylko jednostki bijące kolejne rekordy, fuzje z wielkimi przedsiębiorstwami (np. Sea-Land Corporation – przekształcenie nazwy w Maersk-Sealand). Lata 90. i 2000 to okres gwałtownego, dynamicznego rozwoju armatora, który nieustannie umacniał swoją pozycję absolutnego lidera branży. W 2005, po wykupieniu przez Maersk-Sealand spółki Royal P&O Nedlloyd N.V., firma przyjęła nazwę Maersk Line, a spółkę w całości zajmującą się usługami logistycznymi nazwano Maersk Logistics. Obecnie aktywa konglomeratu wynoszą 55,662 mld USD.
Główne gałęzie działalności Maersk: transport morski, logistyka kontenerowa i energetyka
Maersk ma bardzo wszechstronny profil działalności. By działać efektywnie i świadczyć usługi na najwyższym poziomie, konglomerat podzielony jest na wiele spółek, zajmujących się przede wszystkim transportem i logistyką oraz energetyką – nie ograniczajac się jednak tylko do tych gałęzi działalności.
Pośród spółek konglomeratu należy pamiętać przede wszystkim o trzech z nich: Maersk Line, Maersk Container Industry i APM Terminals. Poniżej prezentujemy krótką charakterystykę każdej z tych trzech spółek.
Maersk Line – międzynarodowy transport kontenerowy znany na całym świecie
Pośród wszystkich spółek, jak wskazuje sama nazwa, Maersk Line jest największą częścią składową konglomeratu. Spółka obsługuje międzynarodowe transporty morskie z użyciem ponad 700 jednostek, przewożących rocznie ponad 4 mln TEU ładunków klientów we własnych kontenerach. Pomimo działalności na skalę globalną, Maersk szczególnie skupia swoją działalność na kilku kierunkach:
- połączenie transatlantyckie: Ameryka Północna – Europa
- Azja Europa
- Afryka – Europa
- Ameryka Południowa – Europa
W przeszłości funkcjonowało dodatkowo dedykowane „połączenie premium” między Chinami a Europą. Cieszyło się ono jednak tak dużą popularnością, że armator musiał zawiesić je ze względów nadmiernej eksploatacji linii. Połączenie premium zostało rozbite na mniejsze połączenia, skupiające się na Azji Południowo-Wschodniej (wraz z Australią), Indiach z Afryką Zachodnią i Chinach z Stanami Zjednoczonymi Ameryki Północnej. Spółki podlegające Maersk Line (takie jak Seago czy reaktywowane Sea-Land Services) dodatkowo obsługują połączenia międzynarodowe w ramach pojedynczych kontynentów.
Rekordowe kontenerowce armatora:
Pośród 250 największych kontenerowców na świecie znajdują się aż 54 kontenerowce pływające dla Maersk Line. Spośród nich należy wymienić 9 największych (w tym 8 kontenerowców klasy Triple E):
- Mc-Kinney Møller – 18 270 TEU
- Ebba Mærsk – 15 010 TEU
- Edith Mærsk – 14 500 TEU
- Eleonora Mærsk – 14 500 TEU
- Elly Mærsk – 14 500 TEU
- Emma Mærsk – 14 500 TEU
- Estelle Mærsk – 14 500 TEU
- Eugen Mærsk – 14 500 TEU
- Evelyn Mærsk – 14 500 TEU
Jak nietrudno się domyślić, są to okręty wykorzystywane na najbardziej obleganych połączeniach. W 2013 Mc-Kinney Møller, wówczas największy kontenerowiec pływający po oceanach, zawinął do DCT Gdańsk. Była to manifestacja przydatności bałtyckiej inwestycji, która włączyła Polskę do grona państw będących w stanie obsługiwać największe połączenia towarowe świata.
Maersk Container Industry – kontenery Maersk rozpoznawalne w każdym miejscu na świecie
Jeden z najbardziej rozpoznawalnych widoków na świecie: szary kontener z białą gwiazdą na błękitnym tle. Maersk dysponuje ponad 4 mln kontenerów, z czego dużą część stanowią kontenery specjalistyczne. MCI zajmuje się przede wszystkim produkcją, naprawą, obsługą i projektowaniem rozwiązań chłodniczych dla transportów intermodalnych. Technologia opracowana w laboratoriach MCI pozwoliła na wprowadzenie do eksploatacji energooszczędnych, ekologicznych i wytrzymałych kontenerów chłodniczych. Rozwiązania wykorzystane przy konstrukcji flagowego modelu kontenera-chłodni Star Cool™ pozwalają na monitorowanie przebiegu transportu oraz modyfikację warunków, w jakich znajduje się przesyłka.
APM Terminals – piąty na świecie operator terminali kontenerowych obsługujący kontenert Maersk
Siedziba operatora znajduje się w holenderskiej Hadze, jednak zarządza 74 portami i terminalami kontenerowymi znajdującymi się w aż 40 krajach na całym świecie. W 2017 spółka była odpowiedzialna za obsługę prawie 40 mln TEU. Terminale należące do APM Terminals, a więc podlegają grupie Maersk, to między innymi:
- EUROPA: Algeciras, Aarhus, Barcelona, Bremerhaven, Gothenburg, Poti, Rotterdam-Maasvlakte, Rotterdam-Maasvlakte 2, Wilhelmshaven-JadeWeserPort, Valencia, Gijon, Izmir, Zeebrugge, Vado Ligure Reefer Terminal i Vado Gateway
- AMERYKA PÓŁNOCNA: Los Angeles, Miami, Mobile, Port Elizabeth, Tacoma
- AMERYKA POŁUDNIOWA I ŚRODKOWA: Buenos Aires, Buenaventura (Kolumbia), Cartagena, Itajaí, Pecém, Callao, Santos, Lázaro Cárdenas, Puerto Quetzal, Yucatan, Limon (Kostaryka)
- BLISKI WSCHÓD: Aqaba, Haifa, Bahrain, Salalah, Port Said
- AZJA: Cai Mep, Colombo, Dalian, Guangzhou, Kobe, Laem Chabang, Karaczi, Pipavav, Qingdao, Tanjung Pelepas, Tianjin, Szanghaj, Xiamen, Yokohama, India, Singapur
- AFRYKA: Abidjan, Apapa, Cotonou, Douala, Luanda, Monrovia, Onne, Pointe Noire, Port Elizabeth, Tangier, Tema
APM Terminals, działając w ramach grupy, przeprowadza również działania potrzebne do utrzymania infrastruktury. Pośród usług znajdują się między innymi naprawa kontenerów, transport, utrzymanie i zarządzanie ich przepływem.
Inna działalność konglomeratu: energetyka i przemysł naftowy
Poza powyższymi spółkami warto wymienić dodatkowo te działające w rejonie rynku energetycznego: Maersk Oil, Maersk Drilling. Są to firmy zajmujące się pozyskiwaniem i produkcją paliwa z ropy naftowej. Platformy wiertnicze konglomeratu znajdują się na wodach terytorialnych Danii, Wielkiej Brytanii, Kataru, Kazachstanu, Algierii, Brazylii oraz w amerykańskiej strefie Zatoki Meksykańskiej. Konglomerat prowadził także ekspermentalne odwierty w Norwegii, Angoli, na Grenlandii oraz w Kurdystanie. Łączna efektywność produkcji to 550.000 baryłek ropy dziennie. W 2008 działalność samego Maersk Oil przynosiła konglomeratowi prawie 70% przychodów. Obecnie jest częścią grupy Total.
Nie Maersk, ale jednak Maersk: Safmarine i Damco – podspółki transportowe
W ramach konglomeratu działa więcej niż jeden armator. Oprócz Maersk Line funkcjonują też inne duże linie trasportowe, w tym Safmarine i Damco. Pomimo, że zależne od marki, są to duże firmy dysponujące własnymi flotami i operujące na najbardziej obciążonych trasach (szacuje się, że Damco jest 8. największą firmą spedycyjno-transportową świata i Damco bierze udział w zarządzaniu łańcuchem dostaw). Safmarine specjalizuje się dodatkowo w połączeniach kontenerowych z Afryką.
Już od końca lat dwutysięcznych rozpoczął się proces maksymalnego wsparcia Maersk Line – spółki o największym znaczeniu w ramach konglomeratu. Na mocy postanowień zarządów, zarówno Safmarine jak i Damco mają zostać całkowicie wchłonięte przez Maersk Line do końca 2020 i w 2021.
Kontenery Maersk: transport morski, transport drobnicowy i transport całokontenerowy
Kontenery Maersk nie są zarezerwowane wyłącznie do użytku przewoźnika. Traktuje się je raczej jako narzędzia, z których mogą korzystać spedytorzy organizujący transporty morskie. Zastosowanie kontenerów Maersk pozwala na sprawną organizację transportów drobnicowych i całokontenerowych na najdalszych trasach morskich.
Spedytorzy BBA Transport System regularnie współpracują z Maersk w kwestii transportu morskiego. Spośród najpopularniejszych kierunków, w jakich transportujemy, należy wymienić:
- Chiny, Tajwan, Wietnam, Indie, Malezja, Tajlandia, Japonia
- USA, Brazylia, Argentyna, Chile, Meksyk, Wenezuela
- Republika Południowej Afryki, Kongo, Wybrzeże Kości Słoniowej
- Zjednoczone Emiraty Arabskie, Katar
Zastanawiasz się nad skorzystaniem z transportu morskiego do wsparcia eksportu lub importu? Skontaktuj się z nami i uzyskaj najkorzystniejsze rozwiązania transportowe!