Transport drogowy z Chin. Grafika przedstawia ciężarówkę i załadunek podczas realizacji historycznego dla BBA Transport System transportu drogowego z Chin.

Transport drogowy z Chin – historyczny transport BBA Transport System

Transport z Chin tradycyjnie dzielimy na trzy gałęzie: morską, kolejową i lotniczą. Obecnie coraz powszechniej eksploatowana jest również czwarta, nomen omen, droga. Jak pisaliśmy niedawno, rozpoczęliśmy testy połączeń samochodowych z Chin. Nasze pierwsze zlecenie na transport drogowy z Chin zakończyliśmy sukcesem. Zapraszamy do podsumowania tego historycznego dla naszej firmy zlecenia!

Transport drogowy z Chin – historyczna realizacja zlecenia przez BBA Transport System

Każdy spedytor musi kiedyś przetrzeć jakiś szlak. W tym przypadku jeden ze specjalistów BBA Transport System, Max Klymko, był odpowiedzialny za zorganizowanie pierwszego w historii firmy transportu drogowego z Chin. W dzisiejszym wpisie opowiemy, dlaczego wyzwanie było wyjątkowe oraz z jakimi trudnościami musiał zmierzyć się Max. Czy transport drogowy z Chin jest faktyczną alternatywą dla transportu kolejowego i lotniczego z Chin?

Kontekst transportu drogowego z Chin w wykonaniu BBA Transport System

Transport drogowy z Chin. Ciężarówki ustawione na placu załadowczym oczekują na wywołanie do załadunku.
Transport drogowy stanowi realną alternatywę dla transportu kolejowego i lotniczego.

Organizowany przez Maxa transport odbywał się na trasie Chiny – Kazachstan na zlecenie stałego klienta, regularnie zlecającego transporty. Zadanie to wbrew pozorom należało do stanowiących wyzwanie: na tej trasie większość agentów nie oferowała rozwiązań transportowych. Oznaczało to, że Max musiał znacząco rozszerzyć obszar poszukiwań, pozostając jednocześnie w spektrum zaufanych agentów i współpracowników. Ostatecznie, po długich poszukiwaniach, udało się znaleźć odpowiednie rozwiązanie kolejowe.

W trakcie przygotowań okazało się jednak, że znacznemu wydłużeniu uległ ETD (Estimated Time of Delivery – przewidywany czas dostawy), a przewiezienie ładunku transportem lotniczym okazało się zbyt drogie. Jedyną alternatywą, którą można było brać pod uwagę, stał się transport drogowy ciągnikiem siodłowym.

SKONTAKTUJ SIĘ ZE SPEDYTOREM I ZBADAJ MOŻLIWOŚCI NASTĘPNEGO TRANSPORTU

Przygotowanie transportu – na jakich warunkach INCOTERMS® 2020 działaliśmy?

W toku negocjacji z podwykonawcami, udało się ustalić odpowiednie rozwiązanie. Po przedstawieniu wstępnych kosztorysów, a następnie zredukowaniu koniecznych wydatków, pozostało wybranie odpowiedniej reguły handlowej INCOTERMS® 2020. Dla klienta najkorzystniejsze okazało się skorzystanie z reguły DAP.

Transport drogowy z Chin. Grafika przedstawiająca zakres odpowiedzialności sprzedawcy i kupującego przy wykorzystaniu formuły DAP. Sprzedający jest w pełni odpowiedzialny za przesyłkę aż do momentu odbioru przesyłki przez klienta z terminalu.

W transportach realizowanych w oparciu o formułę DAP podział odpowiedzialności przedstawia się następująco:

SPRZEDAJĄCYKUPUJĄCY
  • wszystkie koszty związane z dobrami i ich transportem do momentu dostarczenia przesyłki
  • standardowe koszty rozładunku
  • koszty odprawy eksportowej
  • dostarczenie i pokrycie kosztów dostarczenia dokumentów transportowych
  • koszty wynikłe w związku zawarciem umowy przewozowej
  • koszty od przejęcia ładunku, wyjątkowo koszty rozładunku
  • pokrycie kosztów odprawy importowej
  • nadzwyczajne koszty poniesione przez sprzedającego (np. odprawa importowa)

Od momentu rozpoczęcia transportu koszty pokrywał więc zleceniodawca, a od dostarczenia przesyłki kosztami i formalnościami zajmował się już odbiorca. To rozwiązanie stworzyło ryzyko problemów komunikacyjnych – podmioty uczestniczące w realizacji transportu operowały z aż czterech krajów (dwóch europejskich, Chin oraz Kazachstanu). Koordynacja projektu udała się jednak bez problemów. Jedyne komplikacje, jakie miały miejsce, pojawiły się już na etapie realizacji.

PRZECZYTAJ WIĘCEJ O FORMUŁACH INCOTERMS

Transport drogowy z Chin – co mogło pójść nie tak? Komplikacje na trasie

Transport drogowy z Chin jest dla wielu polskich firm zupełnie nową jakością i polscy spedytorzy dopiero uczą się tego rozwiązania. Pierwszy problem pojawił się w momencie załadunku przesyłki. Okazuje się, że chińskie ciężarówki obsługują naczepy o innych wymiarach niż te znane w Europie i w Kazachstanie. Pomimo sugestii organizatora, nadawca zapakował ich więcej, przez co zabrakło przestrzeni ładunkowej. Rozwiązaniem okazało się przearanżowanie układu palet w przestrzeni ładunkowej oraz dodatkowe zabezpieczenie kartonów zapakowanych luzem.

Sytuacja wbrew pozorom nie była taka prosta – dość długo myśleliśmy nad tym, jak ją rozwiązać. Inną opcją był wynajem dodatkowego busa. To rozwiązanie stwarzało jednak dodatkowe koszty, trzeba było więc “kombinować”. W pewnym momencie śmieliśmy się nawet, że jeden z kartonów pojedzie na fotelu pasażera! Na szczęście ostateczne rozwiązanie było prostsze niż myśleliśmy.

 

Maksym Klymko, opiekun transportu

Kolejna komplikacja pojawiła się już po przejechaniu przez kierowcę większości dystansu. Granica między Chinami a Kazachstanem jest jedną z bardziej obleganych w transporcie drogowym. Pomimo tego, że w 2018 otwarte zostało dodatkowe przejście graniczne, na granicy wciąż zdarzają się wielokilometrowe korki. Sytuację dodatkowo pogorszyła pandemia – obecnie na granicy każdy kierowca musi zostać przetestowany na obecność COVID-19 w organizmie. Testy trochę trwają i powodują zatory drogowe, jednak na szczęście pogłoski o sześćdziesięciokilometrowym korku okazały się nieco przesadzoną plotką. Kierowca przeszedł test pozytywnie (to jest: z wynikiem negatywnym) i mógł kontynuować transport drogowy z Chin.

PRZECZYTAJ CASE STUDY TRANSPORTU DROGOWEGO W EUROPIE

Zaplecze organizacyjne transportu drogowego z Chin do Kazachstanu

Transport drogowy z Chin. Kontenery składowane w hubie logistycznym, czekające na załadunek i dalszy transport.
Transport samochodowy stwarza szerokie możliwości transportu towarów. Ładunek można przewieźć np. w kontenerze.

Mówiąc o tym historycznym transporcie, warto pamiętać, że pomimo odpowiedzialności organizacyjnej Max nie działał zupełnie sam. Tak wysoka ranga transportu oznaczała dodatkową weryfikację działań i wsparcie operacyjne kolegów z BBA Transport System. W celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa zarówno klientowi, jak i sobie, w negocjacjach warunków umowy brał udział dyrektor działu transportu i spedycji, Mariusz Żakiewicz. Konsultacje z klientem przebiegały zarówno elektronicznie, jak i telefonicznie – ostateczne warunki umowy gwarantowały maksymalne bezpieczeństwo przesyłki.

Wsparcia operacyjnego udzielał Maxowi kierownik działu transportu drogowego, Sylwester Janda. Specjaliści przygotowali transport zgodnie z zasadami sztuki, zachowując wszystkie ścieżki kontaktu. Max współpracował także ze sprawdzonymi agentami transportowymi i agencjami celnymi. Współpraca ze stałymi podwykonawcami pozwoliła zminimalizować ryzyko, jednak na wszelki wypadek przesyłka została objęta dodatkowym ubezpieczeniem CARGO ALL-RISK. Dodatkową formą zabezpieczenia transportu był nieustanny monitoring przesyłki. Przewoźnik w czasie rzeczywistym podawał lokalizację przesyłki, co pozwalało na jej bieżący monitoring. Dodatkowo ładunek był regularnie fotografowany, co pozwalało kontrolować, stan przesyłki oraz planować ewentualne interwencje mające na celu jej dodatkowe zabezpieczenie.

Na granicy z Kazachstanem kierowca został przetestowany na obecność COVID-19 dokładną metodą NAT (Nucleic Acid Testing). Oprócz kierowcy przebadany został też ładunek. W obu przypadkach uzyskane wyniki okazały się negatywne.

Ze względu na niezależne utrudnienia, a zwłaszcza spowolnienie na granicy chińsko-kazachskiej, całkowity czas transportu w ujęciu door-to-door wyniósł jedynie 14 dni.

Transport drogowy z Chin z BBA Transport System – nowe możliwości transportu!

Opisywany transport był dla BBA Transport System zleceniem historycznym. Przetestowanie tego rozwiązania pozwoliło rozszerzyć naszą ofertę w przypadku, gdy potrzeba rozwiązania pośredniego pomiędzy transportem kolejowym a lotniczym.

Transport drogowy z Chin do Polski:

  • czas realizacji 14-16 dni w modelu DOOR-TO-DOOR
  • koszt transportu pomiędzy kosztem transportu kolejowego i lotniczego
  • ubezpieczenie CARGO ALL-RISK nawet 200 tys. USD
  • tracking przesyłki na każdym etapie transportu
  • testy dla kierowców i kontrola epidemiologiczna ładunku
  • możliwe dodatkowe działania usprawniające transport

Sprawdź możliwości transportu drogowego z Chin już dzisiaj. Skontaktuj się z nami i usprawnij swój import towarów!

SZYBKI KONTAKT

KONTAKT ZE SPEDYTOREM
Pn. - Pt. 8:00 - 16:30

Powiązane artykuły

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Możesz użycz tych znaczników HTML tagów i atrybutów:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

three × two =

*