ul. Lucerny 80, 04-687 Warszawa

miejsce na wersje językowe

Audyt magazynu. Jak regularne badania efektywności wpływają na magazyny?
20 stycznia, 2020
Transportowe Case Study
Transportowe case study: z Warszawy do Dublina w jeden dzień
27 stycznia, 2020

Incoterms ® 2010 (z ang. International Commercial Terms) to nazwa zbioru regulacji określających warunki sprzedaży stosowane w międzynarodowym handlu. Regulują one kwestie związane z transportem dóbr od sprzedawcy do nabywcy. Odnoszą się do konwencji ONZ dotyczącej Kontraktów dla Międzynarodowej Sprzedaży Dóbr i są szeroko stosowane w handlu międzynarodowym. Pierwsze formuły Incoterms ® zostały  opublikowane już w 1936 roku i z wieloma aktualizacjami obowiązują do dnia dzisiejszego. Najaktualniejszą wersją jest ta wydana we wrześniu 2011 roku. Poniżej przybliżamy, co zawiera zbiór opisywanych formuł oraz pokazujemy, jakie reguluje warunki opłat, ubezpieczeń i ryzyka.

Incoterms ® 2010 w transporcie międzynarodowym

Wymiana towarów pomiędzy miejscem nadania a miejscem odbioru stanowi podstawę globalnej gospodarki. Transport międzynarodowy opiera się o 4 główne filary: transport morski, transport lotniczy, transport kolejowy oraz transport drogowy. Aby właściwie dostarczyć towar z miejsca A do miejsca B, często zaangażowana musi być wysoce wykwalifikowana kadra, a użyte maszyny muszą spełniać wyśrubowane normy jakości i bezpieczeństwa. Te dwa czynniki mogą generować ogromne koszta, a więc organizacja transportu wymaga sporego kapitału. Mimo wszystko, w każdej sytuacji niezbędne jest zawarcie stosownych umów transportowych. Dzięki regułom Incoterms ® handel międzynarodowy „ubrany jest” w przystępne do zrozumienia i uniwersalne zalecenia. Nie są one wymogiem koniecznym do prowadzenia handlu, ale ich znajomość często bywa kluczowa w nawiązywaniu kontaktów i zawieraniu umów.

Graficzne przedstawienie formuł Incoterms ® 2010

Przedstawiona niżej grafika przedstawia przykład transportu towaru z fabryki nadania do zakładu przeznaczenia. W trakcie transportu ładunek „przechodzi” przez szereg elementów łańcucha dostaw. Nadawca z użyciem auta ciężarowego dostarcza towar do magazynu przeładunkowego. W magazynie przeładunkowym towar umieszcza się na kontenerze transportowym i w zależności od umowy przewożony jest drogą morską, kolejową lub lotniczą do magazynu przeładunkowego bliżej odbiorcy. Często szlak jakim „wędruje” towar zawiera kilka miejsc przeładunkowych i angażuje kilka rodzajów transportu.

Incoterms® 2010 Legenda znaczenia kolorów na grafikach w artykule.

Incoterms® 2010 Legenda znaczenia kolorów na grafikach w artykule.

Na potrzeby Incoterms® określono miejsca krytyczne dla wymiany handlowej, w których to zmieniają się zarówno reguły co do ponoszonego ryzyka, jak i opłat oraz ubezpieczeń. Z definicji Incoterms® wynika, że regulują one międzynarodowy handel, a nie transport. Incoterms® nie mają  charakteru międzynarodowej konwencji – stanowią jedynie rodzaj zaleceń. Na wstępie podpisywania umowy handlowej określane zostają warunki transportu, które w Incoterms® zostały podzielone na poszczególne formuły.

Incoterms® 2010 Legenda znaczenia kolorów na grafikach w artykule.

Incoterms® 2010 Legenda znaczenia kolorów na grafikach w artykule.

Incoterms® 2010 – poszczególne formuły używane w transporcie międzynarodowym

EXW – Formuła ta zakłada jak najmniejsze zaangażowanie, koszty i ryzyko sprzedającego. Dlatego jego odpowiedzialność kończy się wraz z podstawienie towaru w wyznaczone miejsce – najczęściej jest to rampa załadunkowa w jego magazynie.

Incoterms® 2010 Niskie zaangażowanie, koszty i ryzyko sprzedającego.

Incoterms® 2010 Niskie zaangażowanie, koszty i ryzyko sprzedającego.

 FCA – Free Carrier – Sprzedający pokrywa ubezpieczenie oraz pełne koszty załadunku i transportu do momentu przekazania towaru pierwszemu przewoźnikowi. Kupujący wskazuje zarówno przewoźnika, jak i miejsce załadunku. W momencie załadunku towarów przez przewoźnika następuje przeniesienie wszelkiego ryzyka związanego z utratą lub uszkodzeniem towaru na kupującego.

Incoterms® 2010 Pierwsze koszty po stronie sprzedającego, cała reszta - kupującego.

Incoterms® 2010 Pierwsze koszty po stronie sprzedającego, cała reszta – kupującego.

CPT Carriage Paid To – Nadawca nie ponosi kosztów ubezpieczenia od momentu załadunku towaru na statek powietrzny. Podobnie jak w CFR, dostawę można uznać za wykonaną w momencie załadunku towaru na środek transportu wskazany przez nabywcę.

Incoterms® 2010 Koszta po stronie sprzedawcy aż do drugiego magazynu przeładunkowego.

Incoterms® 2010 Koszta po stronie sprzedawcy aż do drugiego magazynu przeładunkowego.

CIP – Carriage and Insurance Paid to – Zarówno koszty transportu, jak i ubezpieczenia, opłaca sprzedawca. Ponosi on jednak koszty tylko do momentu odbioru w miejscu przeznaczenia wskazanym przez nabywcę. Najczęściej odbiór następuje w porcie.

Incoterms® 2010 Koszta ubezpieczenia przesyłki aż do odbioru pokrywa sprzedający.

Incoterms® 2010 Koszta ubezpieczenia przesyłki aż do odbioru pokrywa sprzedający.

DAT – Delivered at Terminal – Sprzedający dostarcza towar do terminala odbioru wskazanego przez kupującego. Ponosi on tym samym wszystkie koszty i ryzyko związane z frachtem do tego momentu.

Incoterms® 2010 Wszystkie koszty, ubezpieczenie i ryzyka ponosi sprzedający.

Incoterms® 2010 Wszystkie koszty, ubezpieczenie i ryzyka ponosi sprzedający.

DAP – Delivered at Place – Podobnie do DAT, jednak w tym przypadku dostawę uznaje się za dokonaną w momencie odbioru towaru z terminala przez przewoźnika wskazanego przez kupującego.

Incoterms® 2010 Formuła bardzo podobna do formuły DAT.

Incoterms® 2010 Formuła bardzo podobna do formuły DAT.

DDP – Delivered Duty Paid – Podobnie do DAP, jednak przy tej formule sprzedający ponosi także koszty odprawy, cła i podatków.

Incoterms® 2010 Formuła podobna do DAP, jednak dodatkowe opłaty przechodzą na kupującego.

Incoterms® 2010 Formuła podobna do DAP, jednak dodatkowe opłaty przechodzą na kupującego.

Incoterms® 2010 – formuły występujące w handlu i transporcie drogą morską

FAS – Free Alongside Ship – Koszty związane z odprawą celną eksportową pokrywa sprzedający. Od momentu przekroczenia towaru przez burtę statku wszelkie koszty transportu i ubezpieczenia leżą po stronie kupującego.

Incoterms® 2010 Od momentu załadowania towaru na statek, wszelki koszy ponosi kupujący.

Incoterms® 2010 Od momentu załadowania towaru na statek, wszelki koszy ponosi kupujący.

FOB – Free on board – Formuła stosowana w transporcie morskim. Punktem przeniesienia kosztów za transport i ponoszenie ryzyka jest moment dostarczenia towarów pod burtę statku we wskazanym porcie nadania.

Incoterms® 2010 Kupujący przejmuje pełną odpowiedzialność za towar w momencie dostarczenia ładunku pod burtę statku w porcie nadania.

Incoterms® 2010 Kupujący przejmuje pełną odpowiedzialność za towar w momencie dostarczenia ładunku pod burtę statku w porcie nadania.

CFR – Cost and Freight – Sprzedawca towaru ponosi koszty ubezpieczenia i ryzyka do momentu załadunku towaru na statek w porcie. Koszty transportu obejmują jednak również fracht morski do portu wskazanego przez kupującego.

Incoterms® 2010 Sprzedający pokrywa ubezpieczenie i ryzyko do momentu załadunku na statek, a koszty transportu do portu wskazanego przez kupującego.

Incoterms® 2010 Sprzedający pokrywa ubezpieczenie i ryzyko do momentu załadunku na statek, a koszty transportu do portu wskazanego przez kupującego.

CIF – Cost Insurance and Freight – Podobne jak CFR, jednak z tą różnicą, że sprzedający ponosi także koszt ubezpieczenia do momentu rozładunku w porcie wskazanym przez kupującego. Transport uznaje się za zrealizowany w momencie odbioru towaru z portu przez przewoźnika, którego wskazał kupujący.

Incoterms® 2010 Koszt ubezpieczenia pokrywany przez sprzedającego aż do rozładunku w porcie docelowym.

Incoterms® 2010 Koszt ubezpieczenia pokrywany przez sprzedającego aż do rozładunku w porcie docelowym.

Incoterms ® 2010 jako zbiór zaleceń

Zalecenia Incoterms ® 2010 nie są międzynarodowymi przepisami prawnymi ani wytycznymi dotyczącymi transportu, przez co nie można wymagać od partnerów posługiwania się nimi. Jako zbiór formuł dotyczą handlu międzynarodowego, jednak już w ten sposób przekładają się na transport i spedycję. Ze względu na swoją uniwersalność, stosowanie tych reguł jest nie tylko dobrą praktyką, lecz także działaniem potencjalnie  korzystnie wpływającym na interes firmy. Nasi spedytorzy przeszli profesjonalne szkolenia z zakresu wymienianych wcześniej formuł i posługują się nimi w kontaktach z klientami. Zapraszamy do kontaktu w celu uzyskania dodatkowych informacji i podjęcia owocnej współpracy!

Mateusz Myszyński

Kierownik Działu Handlowego

Jeśli mówimy o miejscach, w których mogłem rozwinąć skrzydła, to BBA Transport System zajmuje pierwsze miejsce, jeśli chodzi o pracę drużynową i zarządzanie zespołem. Dział Handlowy to zwarta i gotowa do działania drużyna – wszyscy znamy swoje role i współpracujemy ze sobą w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników. Praca w sprzedaży wiąże się z nawiązywaniem trwałych relacji opartych na zaufaniu. Żeby zaufał mi klient, najpierw musi ufać mi mój zespół.

Używamy plików cookie

Na naszej stronie używamy ciasteczek, dzięki czemu jest ona dla Ciebie bardziej przyjazna i niezawodna. Korzystamy także z narzędzi analitycznych w celach statystycznych i marketingowych, aby dopasować treść reklam do Twoich potrzeb i zainteresowań. Twoja prywatność jest dla nas ważna. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.