Święta są jedną z tych krótkich chwil w roku, w których można zupełnie legalnie (i w pełni zasłużenie) odpocząć. Tak się jednak składa, że odpoczynek to najlepsze warunki do przemyśleń i podsumowań. Dlatego postanowiliśmy sprawdzić, co w tym roku najbardziej się Wam podobało, o co pytaliście nas najczęściej i które artykuły cieszyły się specjalną popularnością. Przeczytajcie nasze podsumowanie roku i zobaczcie, czym żyła branża TSL w 2020. I oby 2021 był bardziej znośny!
Podsumowanie roku: 2020 w branży TSL. Co wydarzyło się w tym roku?
Nie będzie żadnym zaskoczeniem dla nikogo, kto ma jakieś pojęcie o transporcie, że rok 2020 upłynął pod znakiem pandemii koronawirusa. Zaczęło się niewinnie, potem było coraz bardziej przerażająco, a w ostateczności zmieniło życia prawie każdego. To, co z początku wydawało się być lokalnym ogniskiem nieco bardziej zajadłej grypy w kilka miesięcy rozrosło się na cały świat. Poza dramatem wielu ludzi – utratą pracy, upadkiem biznesów, chorobą w rodzinie – pandemia miała jednak bardzo ciekawy wpływ na gospodarkę, w szczególności na branżę TSL. O ile niektóre sektory rynku od początku źle radzą sobie z sytuacją (np. branża gastronomiczna i hotelarska), o tyle znacząco wzrosło zapotrzebowanie na dobra oraz wyroby farmaceutyczne i sanitarne. A te trzeba jakoś przewieźć.
W 2020 zanotowaliśmy wzrost zapotrzebowania na usługi transportu całokontenerowego i drobnicowego.
Połączenia z Chinami już w połowie roku osiągnęły granice przepustowości, a przewozy na terenie Unii Europejskiej notowały rekordowe zainteresowanie wśród klientów.
Spośród wszystkich gałęzi transportu, na początek wspomnimy o transporcie lotniczym. Wielkim wyzwaniem początku roku było dla spedytorów organizować połączenia lotnicze w cenach, które byłyby konkurencyjne i w jakości zachęcającej do dalszej współpracy. Samoloty notowały gigantyczne opóźnienia (co niwelowało ich przewagę np. nad transportem kolejowym), a stawki za transport rosły. Wszystkiemu winne okazały się… maseczki higieniczne i produkty zabezpieczenia sanitarnego. Niektórzy śmieją się nawet, że pierwsze dwa kwartały 2020 minęły pod znakiem maseczki i rękawiczki.
Transport morski, kolejowy i nowe rozwiązania w transporcie z Chin
Wysokie zapotrzebowanie na szybkie dostawy środków sanitarnych oznaczało szukanie nowych rozwiązań. By ratować transport morski, przewoźnicy zdecydowali się podnieść stawki, zmniejszyć częstotliwość kursów i wprowadzić szereg zabezpieczeń przed stratami. Konsekwencje odczuło wiele branż, a importerzy opierający się na transporcie morskim musieli zmierzyć się z wyjątkowo dotkliwymi utrudnieniami, jak np. duże opóźnienia i zwiększone opłaty magazynowe. Między innymi dlatego w połowie roku wiele sklepów z ubraniami i elektroniką odnotowało braki zaopatrzeniowe. Również z tego powodu premiera najnowszej konsoli PlayStation 5 okazała się być powodem rodzącej się frustracji wynikającej z braków sprzętu w magazynach. Naturalnym rozwiązaniem sytuacji było zwrócenie się ku innym środkom transportu, a konkretniej: ku transportowi kolejowemu.
Transport Nowym Jedwabnym Szlakiem, którym jako firma zajmujemy się od początku jego eksploatacji, przeżył w tym roku szczyt zainteresowania.
Obciążenie połączeń kolejowych było tak duże, że zadziałał oczywisty mechanizm rynku: opóźnienia i wzrost cen. Musieliśmy znaleźć alternatywę.
Alternatywą dla transportu kolejowego z Chin okazał się… transport drogowy. Rozwiązanie funkcjonowało już od jakiegoś czasu, jednak nie było wykorzystywane na większą skalę. Latem mijającego roku przeprowadziliśmy pierwsze testy. Pierwsze wyniki były zadowalające i włączyliśmy usługę do naszej oferty. Obecnie cierpi na ten sam problem, co inne gałęzie transportu, jednak widzimy duże zainteresowanie i gdy tylko sytuacja się unormuje, bez wątpienia będzie to jedno z rozchwytywanych rozwiązań.
Chiński rząd reguluje rynek, a spedytorzy siwieją z nerwów
Końcówka roku oznacza dla wielu przestoje i problemy z zaopatrzeniem. Wynika to w dużej mierze z wzrostu stawek wywołanego pandemią, ale także działań chińskiego rządu. W dużym skrócie: transport kolejowy jest w dużej mierze finansowany przez Pekin. Dzięki temu stanowi świetne rozwiązanie dla importerów i eksporterów. Ponieważ bilans importu/eksportu zdecydowanie wskazuje na import do UE, sprowadzenie pociągu z powrotem do Chin wiąże się z dużymi kosztami i małym zyskiem. By ograniczyć takie sytuacje, władze ChRL ograniczyły ruch pociągów. W ten sposób zamierzają rozładować zatory na granicach oraz ograniczyć odpływ kontenerów.
Sprowadzenie pustego kontenera z powrotem do Chin w oczywisty sposób oznacza jedynie straty. A głównym sposobem rekompensowania ich jest podniesienie stawek za fracht.
W efekcie mamy do czynienia z bezprecedensową sytuacją w transporcie kolejowym z Chin: zastojami i drożyzną.
Na szczęście taka sytuacja nie będzie trwać wiecznie. Analitycy przewidują, że koniec okresu świątecznego (przypominamy, że Chiński Nowy Rok to okres wstrzymania wszelkiej pracy w ChRL – w 2021 przypada na początek lutego) będzie stanowił początek poprawy sytuacji. Trzeba jedynie liczyć, że tym razem pandemia nie pokrzyżuje wszystkiego tak jak z początkiem 2020. Uwierzcie: oferowanie klientom rozwiązań w obecnych warunkach nie należy do łatwych i przyjemnych!
Wisienka na torcie podsumowania roku: pakiet mobilności i problemy z brexitem
Poza powyższymi, robiąc podsumowanie roku, warto pamiętać, że jeszcze jedna rzecz podgrzewa atmosferę w branży TSL: pakiet mobilności. Z perspektywy polskiej spedycji jest to coś pomiędzy ciosem w nerkę a wręczeniem naklejki z napisem „Dzielny Pacjent”. O ile faktycznym pozytywem jest zadbanie o interes kierowców (pod tą ideą podpisujemy się obiema rękami i cieszymy się, że sytuacja się poprawi!), o tyle przyjęcie pakietu w oczywisty sposób zmniejsza konkurencyjność polskich firm transportowych. W konsekwencji prawdopodobnym jest scenariusz, w którym zachodni klienci będą mniej chętnie korzystać z usług polskich przedsiębiorstw transportowych. Mimo wszystko mamy nadzieję, że pozytywy zbilansują negatywy.
W tym miejscu warto wspomnieć o brexicie. Forma no deal oznacza, że będzie się wiązał jedynie z utrudnieniami i zmniejszeniem możliwości. Jak dotąd kwestie odpraw celnych i kontroli granicznych nie zostały uzgodnione, co grozi potężnym chaosem. Przedsmak możliwego scenariusza mieliśmy przed świętami, kiedy Francja zamknęła granice z Wielką Brytanią w obawie przed nową mutacją koronawirusa. Miejmy nadzieję, że wszystko skończy się jednak lepiej i transport drogowy będzie funkcjonował sprawnie jak zawsze!
Podsumowanie roku 2020: top 5 artykułów na naszym blogu!
Skoro już wiemy, czym żyła branża TSL w 2020 roku, możemy zajrzeć do narzędzi analitycznych i pochwalić się tekstami, które w tym roku czytaliście wyjątkowo chętnie! Teksty w zestawieniu nie są umieszczone według żadnej kolejności, a jedynym kryterium umieszczenia ich na liście była popularność w roku 2020. Zobaczmy, co czytaliście najchętniej!
1. Kontenery morskie: rodzaje, wymiary i ładowność – INFOGRAFIKA
Zdziwilibyśmy się, gdyby ten artykuł nie znalazł się w zestawieniu. Uważamy, że jednym z najważniejszych zadań naszego bloga jest szerzenie wiedzy na temat branży TSL, a jedną z najważniejszych informacji, jakie trzeba posiadać, są wymiary kontenerów. Zdecydowaliśmy się przedstawić je Wam w ramach eleganckiej i czytelnej infografiki. Jak widać, pomysł się spodobał i możemy zdradzić, że w 2020 był to najchętniej czytany artykuł na naszej stronie. Sama infografika została pobrana ponad 6000 razy!
Infografika cieszy się tak dużym zainteresowaniem, że postanowiliśmy wydrukować ją i zalaminować. Poza udostępnieniem w artykule, chętnie wręczamy ją również naszym klientom oraz uczestnikom naszych szkoleń branżowych. Żaden student uczestniczący w cyklu Akademia Spedytora nie będzie miał problemu z podaniem pełnych wymiarów kontenera 40′ HC 😉
2. Transport drogowy z Chin – historyczny transport BBA Transport System
Oto coś, o czym pisaliśmy kilka akapitów wcześniej: transport drogowy z Chin. Bliska naszym transportowym sercom formuła artykułu case study i tym razem bardzo się Wam spodobała. W artykule szczegółowo przyjrzeliśmy się połączeniu codzienności i egzotyki: transportu drogowego i transportu z Chin. Dzięki uprzejmości Maksa mieliśmy bezpośredni wgląd w całą procedurę i mogliśmy szczegółowo opisać proces organizacji pierwszego transportu drogowego z Chin w BBA Transport System.
Transport drogowy z Chin jest realną alternatywą dla transportu kolejowego i lotniczego – w normalnych warunkach plasuje się kosztowo pomiędzy kolejowym a lotniczym, natomiast jeśli chodzi o czas realizacji, nieco wyprzedza transport kolejowy. W sytuacji nagłej potrzeby jest to świetne rozwiązanie, niestety i ono nie uniknęło komplikacji wynikających z opisywanej wcześniej w podsumowaniu roku sytuacji. Gdy sytuacja się ustatkuje, to rozwiązanie będzie bardzo konkurencyjne!
3. Taryfy Celne – czym jest cło i jakie są aktualne stawki 2020? oraz ISZTAR – Informacyjny System Zintegrowanej Taryfy Celnej
W procesie spedycyjnym spedytor jest koordynatorem, a to znaczy, że musi wiedzieć co nieco na każdy temat. A więc nawet jeśli nie jesteśmy celnikami, i tak musimy wiedzieć, jak działają taryfy celne. Poświęciliśmy temu tematowi dwa artykuły: pierwszy konkretnie o taryfach, a drugi o systemie pozwalającym łatwo się w nich poruszać. Aktualizujemy je na bieżąco, dzięki czemu czytelnicy mają łatwy dostęp do elementarnej wiedzy (a w przypadku ISZTAR do poradnika użytkowania). Nasze poradniki, choć napisane w oparciu o doświadczenie, nie powinny być jednak traktowane jak wyrocznia – jeśli coś według Was nie do końca się w nich zgadza, dajcie nam znać!
4. Transport morski z Chin – poradnik transportowy i opis dokumentów
Ten artykuł znalazł się już w poprzednim podsumowaniu roku – to tylko nas cieszy! Lubicie czytać artykuły poświęcone konkretnym zagadnieniom i wyjaśniające je w możliwie dokładny sposób, a ten dokładnie opisuje najważniejsze rzeczy, jakie trzeba wiedzieć o transporcie morskim z Chin. Jest tak długi, że musieliśmy podzielić go na dwie części (ostatecznie dla wygody czytelnika obie umieściliśmy w tym samym miejscu). Ściśle powiązany jest z nim artykuł poświęcony regułom handlowym INCOTERMS 2020.
5. Transport samochodowy – spedycyjny podział środków transportu
Podobnie jak w przypadku kontenerów morskich, tak i tutaj wszystko zaczęło się od infografiki. Pierwotnie artykuł powstał jako rozszerzenie pomocy naukowej dla studentów uczęszczających na wykłady z cyklu Akademia Spedytora, którą z kolei przygotowaliśmy jako narzędzie do pomocy klientom w planowaniu transportów drogowych. Ostatecznie w artykule z bliska przyglądamy się wszystkim najpopularniejszym typom nadwozi, przedstawiamy ich parametry techniczne i proponujemy zastosowanie.
Podsumowanie roku 2020: wzmianki honorowe. O czym jeszcze warto wspomnieć?
Duża część naszych czytelników i klientów została dotknięta przez pandemię również przez ograniczony dostęp do edukacji. Na początku roku zostaliśmy zmuszeni do zawieszenia spotkań Akademii Spedytora. Na tę decyzję złożyło się wiele czynników, które pozwoliły nam wyciągnąć wnioski i przygotować się na nadchodzący rok. Dlatego pisząc to podsumowanie roku, jego zakończenie rozpoczynamy pozytywną informacją:
AKADEMIA SPEDYTORA POWRÓCI W 2021 I BĘDZIE DOSTĘPNA ONLINE
Na podjęcie tej decyzji znaczący wpływ miała popularność naszego cyklu bezpłatnych szkoleń skierowanych do specjalistów logistyki. Ta poniekąd kameralna (choć ciesząca się ogromną popularnością – w każdym webinarze brało udział średnio 60 osób) forma prowadzenia szkoleń z wykorzystaniem webinarów dała nam solidne podstawy do tego, jak może wyglądać kolejny cykl Akademii Spedytora od strony technicznej. Uzbrojeni w nową technologię i pełni sił finalizujemy projekt wdrożenia. Szykujcie się na wielki powrót 🙂
Na koniec: życzenia noworoczne od BBA Transport System
Czym byłoby podsumowanie roku bez życzeń na ten nadchodzący?
Kochani czytelnicy – klienci oraz nie-klienci! Życzymy Wam, aby w nadchodzącym roku nie opuszczała Was siła i determinacja. Okoliczności obecnej rzeczywistości potrafią przyprawić o migrenę, dlatego odnajdźcie sposób, by przetrwać ten czas i wyjść z niego z podniesioną głową. Niech Wasze transporty zawsze docierają do celu w idealnym stanie, a żeby koszt ich organizacji zawsze był dla Was zadowalający. A co najważniejsze: bądźcie zdrowi! Cały rok 2021, 2022, 2023 i każdy następny.
Następny wpis już w przyszłym roku. Dziękujemy za wspólny 2020. Do zobaczenia w 2021!