O transporcie morskim z Chin – miniporadnik

Importować każdy może – transport z Chin jest dziś łatwiejszy niż kiedykolwiek. Rzeczywiście ilość importerów, zaliczając do nich osoby dysponujące i ryzykujące skromnym kapitałem, wzrosła niebywale od mrocznych czasów central handlu zagranicznego. To bardzo pozytywny trend. Nie musi trwać on wiecznie, znając kreatywność biurokratów chcących „porządkować” rynek. Korzystając ze sprzyjających okoliczności importerzy przystępują do zawierania transakcji. Pojawia się tu istotna kwestia transportu, czyli sposobu w jaki np. plastikowe róże z Szanghaju czy granitowe nagrobki z Xingangu trafią do Rzeszowa lub Olsztyna.

Transport z Chin w pigułce

Niniejszy miniporadnik wyjaśnia podstawowe zasady i terminy związane z transportem morskim z Chin i nie tylko. Mają one też zastosowanie ogólne, uwzględniają jednak specyfikę fabryki świata. Tekst przeznaczony jest raczej dla importerów początkujących. Czy to młodych biznesmenów analizujących koszty z alibaba.com vs allegro.pl, z których wynikają potencjalne profity 200..1000% +, czy też stabilnych firm sięgających po raz pierwszy po dostawców zza mórz. Doświadczeni importerzy raczej nie znajdą tu nowości, choć w praktyce logistycznej nie raz można napotkać firmy, które wiele lat prowadzą import w sposób nieoptymalny.

Jak to zabrać?

Transport morski z Chin
Transport morski z Chin

Sposób transportu determinują dwa czynniki: czas oraz wielkość ładunku. Fracht morski rezerwujemy dla ładunków, których nie spodziewamy się otrzymać wcześniej niż 30 dni od momentu wypłynięcia z portu chińskiego. Nasz towar nie należy do grupy time sensitive, czyli wrażliwych na czas. Tę cierpliwość rekompensuje nam znacznie niższa cena niż za fracht kolejowy czy lotniczy.

Druga kwestia to wielkość ładunku. Od niej zależy decyzja czy towar wysyłamy w kontenerze morskim (FCL) czy drobnicą morską (LCL). W pierwszym przypadku nasz towar zażywa komfortu podróży w kontenerze bez towarzystwa innych towarów. Płacimy wtedy za cały kontener niezależnie od stopnia wykorzystania jego kubatury i nośności. W przypadku drugim czyli drobnicy, towary w jednym kontenerze płyną dla wielu odbiorców. Wcześniej są konsolidowane w magazynie portowym (CFS). Wiąże się to z wydłużeniem czasu transportu, statystycznie większą możliwością pomyłek. Plusem jest możliwość wysyłania mniejszej ilości towaru i płatność wyłącznie za rzeczywistą masę lub kubaturę ładunku.

Kontenery morskie

Najpopularniejsza forma transportu z Chin. W skrócie FCL – full container loads (skróty w tej branży to chleb codzienny spedytora i często udręka dla klientów). Najtańszy, poza transportem masowym, sposób przewozu.

Do dyspozycji mamy 3 podstawowe typy kontenerów standardowych, tzw. dry containers, o różnej kubaturze:

  1. 20ft/33 cbm (CBM = cubic meter czyli m3)
  2. 40ft/67 cbm,
  3. 40HC (high cube) 76 cbm
  4. Sporadycznie wykorzystuje się kontenery 45HC.

Wymiary kontenerów:

Kontener – wym. wewnętrzneDł. [m]Szer. [m]Wys. [m]Otwór drzwiowyIlość palet EURO
20ft  5,92,352,392,34 x 2,3011
40ft12,02,352,392,34 x 2,3025
40’HC12,02,352,702,34 x 2,6025

Kontener dobierany jest w zależności od masy i kubatury ładunku. Chiński producent z reguły promuje i produkuje towar w ilości dostosowanej dla danego typu kontenera. Masa maksymalna ładunku to 20-24t/ na kontener i ograniczona jest głównie limitami drogowymi w kraju importera. Zgodnie z Konwencją SOLAS od 1 lipca 2016 r. każdy kontener ładowany na statek musi mieć zweryfikowaną wagę ładunku. Dotyczy to wysyłek na całym świecie nie tylko z Chin.

Dla ładunków o specyficznych wymogach lub parametrach stosowane są kontenery specjalistyczne: reefer (RF) – chłodnicze, open top (OT) – bez dachu, zakrywane plandeką; flatrack (FT, FTR)– płaskie platformy do przewozu ponadgabarytów czyli ładunków out of gauge (OOG). Miejscem załadunku kontenerów na statek jest terminal kontenerowy w porcie morskim czyli container yard (CY).

Statki kontenerowe

kontenerowiec
Transport drobnicowy z Chin, Transport z Chin

Kontenery wożone są na specjalistycznych statkach kontenerowcach. Największe kontenerowce mają pojemność prawie 20 tysięcy TEU (kontenerów 20ft). Pływają w serwisie liniowym czyli według rozkładu wypłynięć. Daje to możliwość planowania terminu wysyłki z dużym wyprzedzeniem. W praktyce śledzenie rozkładu nie jest konieczne, gdyż każdego tygodnia z Chin do Europy wypływa kilkanaście kontenerowych gigantów należących do różnych linii. W Europie zawijają do kilku największych portów. Wśród nich Hamburg, Bremerhaven, Rotterdam, Antwerpia, Felixtowe. Dalej po przeładunku na mniejsze statki dowozowe, tzw. feeder vessel, kontenery trafiają do mniejszych portów, w tym do Gdyni i Szczecina. Od kilku lat kontenerowe giganty zawijają bezpośrednio z Chin do terminalu DCT w Porcie Gdańsk. Jest to jedyny terminal na Bałtyku mogący obsłużyć tak duże jednostki. W czerwcu br. zawinął do DCT Gdańsk największy kontenerowiec świata MSC Maya mierzący 395,5 m długości i 54 m szerokości.

Drobnica morska

LCL – less container load. Przeznaczona nie tylko dla drobnych importerów, którzy decydują się na transport z Chin, ale także kupujących w różnych miejscach i czasie, mniejsze partie towaru. Stosowana przy ładunkach poniżej 10 ton lub 15 metrów sześciennych (cbm). Przy większych ilościach warto już bukować kontener 20 ft. Koszty frachtu drobnicowego przeliczane są według wagi lub objętości, tak zwana waga-miara. Do obliczeń przyjmowana jest parametr większy. Importer kurtek puchowych zapłaci za objętość w cbm, a importer łożysk za wagę w tonach. Minimalny sensowny ładunek to 100 kg, minimalna opłata za 1 t/1 cbm. Portem dla drobnicy jest magazyn konsolidacyjny (CFS – container freight station). W magazynie CFS w Chinach ładunki dla różnych odbiorców ładowane są do jednego kontenera i nadawane do portu docelowego np. Hamburg, Gdynia, Gdańsk. Zdarza się, że po drodze są przeładowywane. Stąd czas transportu drobnicy jest z reguły 2 tygodnie dłuższy niż kontenera.

Wstępny budżet kosztu frachtu drobnicowego można sprawdzić na stronie: www.drobnica-morska.pl

Pytania, konsultacje, wyceny – Michał Pastwa

Kontakt: tel. 537 780 600

SZYBKI KONTAKT

Nasi specjaliści czekają na kontakt z Twojej strony. Nie zwlekaj.

Tradycyjny kontakt ze spedytorem.
Pn. - Pt. w godz. 8:00 - 16:30

Telefon: +48 22 463 47 01
E-mail: transport@bbats.pl

Wyślij nam swoje dane, a nasz spedytor
skontaktuje się z Tobą!

 

[Głosów:0    Średnia:0/5]