kontenery

Kontenery morskie – czym są i jakie mają zastosowanie

Konteneryzacja to obok paletyzacji jedna z podstawowych, a zarazem najczęściej wykorzystywanych metod transportu ładunków drobnicowych, grupowania towarów i przewozu dużych ładunków. Choć dość szeroko wykorzystuje się kontenery magazynowe, pojemniki tego typu kojarzą się właściwie jednoznacznie z transportem morskim – w końcu to od ich nazwy wzięło się określenie kontenerowca, będącego jednym z najczęściej wykorzystywanych typów statków transportowych. Poniżej przyjrzymy się bliżej kontenerom morskim oraz ich typom.

SPRAWDŹ TRANSPORT MORSKI

Kontener morski – definicja i zastosowanie

Standardowy kontener to duża skrzynia (najczęściej wykonana z metalu) o zunifikowanej konstrukcji i wymiarach, wykorzystywana do przewozu drobnicy w najróżniejszych opakowaniach. Na przestrzeni lat powstało wiele różnych, również ustandaryzowanych, rodzajów kontenerów dostosowanych do przewozu ładunków o różnym charakterze. Nazwa kontenery morskie odnosi się do tych używanych w transporcie morskim – nie jest to osobny podtyp, a ich wymiary pokrywają się z kontenerami wykorzystywanymi na lądzie.

Jak wskazuje nazwa, kontener morski jest stosowany przede wszystkim do przewozu towarów drogą morską – zarówno na rynku lokalnym, jak i międzynarodowym oraz międzykontynentalnym. W przypadku Polski największy ruch handlowy drogą morską odbywa się z Chinami – to właśnie z tego kraju sprowadzane jest najwięcej towarów za pośrednictwem statków morskich.

Kontenery morskie są również wykorzystywane jako magazyny w portach i stacjach przeładunkowych. Dzięki standaryzacji wymiarów większość z nich może być również stosowana w spedycji multimodalnej – da się je załadować na wagony pociągów i ciężarówki.

Rodzaje kontenerów morskich

Jednolity, uniwersalny wzorzec kontenera został opracowany w 1955 roku przez Malcolma McLean. Na przestrzeni lat kontenery uległy specjalizacji na skutek uchwalenia międzynarodowych przepisów dotyczących przewozu towarów w kontenerach. Pozwoliło to zunifikować wymiary kontenerów morskich stosowanych w spedycji międzynarodowej.

Oto zestawienie rodzajów kontenerów stosowanych obecnie w transporcie morskim:

Kontenery uniwersalne drobnicowe – Dry Van i High Cube

Jak wskazuje ich nazwa, umożliwiają one uniwersalne zastosowanie do przewozu i celów magazynowych różnego rodzaju ładunków drobnicowych. Stosunkowo często wykorzystuje się je również przy ładunkach, których nie da się transportować w znacznych ilościach ze względu na ich dużą masę własną. Ten typ kontenera morskiego może też być zmodyfikowany, aby pozwalać na przewóz artykułów transportowanych luzem.

WYŚLIJ ZAPYTANIE

Kontener 20′ DV

Jeden z najpowszechniej wykorzystywanych wariantów kontenerów – sprawdza się przy drobnicy i ciężkich towarach, których nie można przewozić w dużych ilościach.

kontener 20’ DV

Pojemność: 32,3 m³
Ładowność: 21 680 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 227 cm
Długość wewnętrzna: 590 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 239 cm

Kontener 40′ DV i 40′ HC

Podstawowy kontener powszechny zarówno w przewozie morskim, jak i drogowym. Można nim przewozić wszystkie ładunki neutralne. Kontenery 40′ dostępne są w 2 wersjach:

  • Standardowej (Dry Van/DV)

kontener 40’ DVPojemność: 67,3 m³
Ładowność: 28 500 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 227 cm
Długość wewnętrzna: 1 200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 239 cm

  • Podwyższonej (High Cube/HC), zapewniającej większą przestrzeń przy tej samej ładowności

kontener 40’ HCPojemność: 76,3 m³
Ładowność: 28 500 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 260 cm
Długość wewnętrzna: 1 200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 270 cm

Kontener 45′ HC PW

Kontenery 45′ High Cube Pallet Wide są wykorzystywane w europejskich portach – ich wymiary są dostosowane do przewozu towarów na europaletach.

kontener 45’ HC PWPojemność: 88,7 m³
Ładowność: 29 550 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 260 cm
Długość wewnętrzna: 1350 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 242 cm / 270 cm

Kontenery z otwartym dachem (Open Top)

Ten typ kontenerów morskich przeznaczony jest do przewozu towarów, które nie zmieściłyby się w drzwiach standardowego kontenera lub załadunek w ten sposób nie byłby możliwy. Charakterystyczną cechą kontenerów OP jest brak dachu – umożliwia to ładowanie ich od góry. Po załadunku i zamocowaniu ładunku kontenery nakrywa się nieprzemakalną plandeką mocowaną do ścian.

Kontener 20′ i 40′ Open Top

kontener open topPojemność: do 76,3 m³
Ładowność: do 28 500 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 260 cm
Długość wewnętrzna: do 1200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 270 cm

Kontenery z otwieranymi bokami (Open-Sided)

Ich drzwi zajmują całe dłuższe boki, co umożliwia załadunek towarów o większych gabarytach. Takie rozwiązanie ułatwia również manipulację ładunkiem i umożliwia jego sortowanie. Kontenery OS mają też mniejsze drzwi na jednym z krótszych boków.

Kontener 20′ i 40′ Open-Sided

Szerokość/wysokość otwieranych boków: 580 cm / 230 cm
Ładowność: do 28 500 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 260 cm
Długość wewnętrzna: do 1200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 270 cm

Kontenery bez boków i góry (Flat Rack)

Specjalistyczny typ kontenerów stworzony z myślą o przewozie ciężkiego sprzętu (np. maszyn, których nie można rozłożyć na części na czas transportu) oraz przesyłek, które nie mieszczą się w uniwersalnych kontenerach. Część z nich pozwala złożyć pozostałe ściany dla ułatwienia załadunku.

kontener flat rack

Pojemność: n/d
Ładowność: do 42 100 kg
Szerokość/wysokość drzwi: n/d
Długość wewnętrzna: do 1200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 235 cm / 270 cm

Kontenery platformy

Kontener morski tego typu jest całkowicie pozbawiony ścian, co pozwala bezproblemowo przewozić nim duże ładunki jednoczęściowe i niemieszczące się w zwykłych kontenerach.

Kontener 20′ i 40′ Platforma

kontener-platforma

Pojemność: n/d
Ładowność: do 42 100 kg
Szerokość/wysokość drzwi: n/d
Długość wewnętrzna: do 1200 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 230 cm / –

Kontenery chłodnicze (Reefer)

Reefery są przeznaczone do transportu towarów wymagających utrzymania konkretnej temperatury. Paradoksalnie kontener-chłodnia może również grzać – można w nim ustawić temperaturę z przedziału od -65°C do 40°C.

Kontener 20′ i 40′ Reefer

kontener-chłodnia/reeferPojemność: do 76,3 m³
Ładowność: do 28 500 kg
Szerokość/wysokość drzwi: 230 cm / 260 cm
Długość wewnętrzna: do 1156 cm
Szerokość/wysokość wewnętrzna: 230 cm / 240 cm

Cysterny

Kontenery-cysterny to zbiorniki umieszczone w ramie standardowego kontenera 20′, służące do przewozu cieczy pitnych i płynnych chemikaliów. W produkcji kontenera morskiego tego typu należy kierować się wymaganiami IMDG (międzynarodowy kodeks ładunków niebezpiecznych).

Cysterny kontenerowe dzieli się na trzy kategorie, zależnie od typu ładunku, do jakiego są przystosowane:

  • IMO 0 – wykorzystywane do przewozu bezpiecznych produktów spożywczych, które nie wymagają rozładunku pod ciśnieniem (np. oleje roślinne, mleko, nieskoncentrowane soki, woda mineralna);
  • IMO 1 – służą do przewozu chemikaliów, mogą mieć górny odpływ (zależnie od charakteru ładunku);
  • IMO 2 – można nimi przewozić produkty spożywcze o klasie zagrożenia oraz chemikalia, które dopuszczono do przewozu z rozładunkiem dolnym. Taka cysterna może być wyposażona w elektryczny system grzewczy.

O czym pamiętać przy doborze kontenerów?

Planując transport kontenerowy, należy przede wszystkim dostosować pojemniki do charakteru przewożonego ładunku. Trzeba też sprawdzić, czy zapewniona jest wystarczająca możliwość mocowania ładunku (odpowiednie uchwyty i inne elementy zabezpieczające). Najlepiej zdać się przy tym na profesjonalną firmę spedycyjną, która zadba o wszystkie szczegóły transportu i zagwarantuje bezpieczny przewóz towaru do miejsca docelowego.

Warta rozważenia jest również opcja wynajmu kontenera morskiego – dzięki temu magazyn/firma nie będzie ponosić kosztów związanych z zakupem i konserwacją pojemnika.

KONTAKT Z NAMI

Kontenery morskie – podsumowanie

Kontenery morskie dostępne są w wielu w wariantach, co pozwala bez większego problemu znaleźć taki, który będzie odpowiadał naszym potrzebom transportowym. Dzięki międzynarodowej standaryzacji nie trzeba się również martwić o ich kompatybilność rozmiarową z przepisami transportowymi w różnych krajach. Pozwala to znacznie sprawniej realizować transporty morskie na różnych trasach. Poniżej znajdziesz specjalną infografikę zbierającą najważniejsze informacje o najczęściej wykorzystywanych rodzajach kontenerów w jednym miejscu. Zamieszczone w tekście infografiki pochodzą ze strony www.drobnica-morska.pl.

zestawienie najpopularniejszych kontenerów morskich

Powiązane artykuły

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użycz tych znaczników HTML tagów i atrybutów:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

5 − 2 =