Centralny Port Komunikacyjny. Wizualizacja CPK dostępna na stronie portu: terminal z sąsiadującymi budynkami bardzo dobrze skomunikowany z widoczną w oddali Warszawą.

Centralny Port Komunikacyjny CPK – jakie ma znaczenie dla polskiej branży TSL

Polska jest bardzo ważnym punktem na transportowej i logistycznej mapie Europy. Polscy kierowcy obsługują największą część międzynarodowych połączeń transportowych. W Polsce funkcjonuje największy nadbałtycki port morski z terminalem głębokowodnym. Granice Polski stanowią wschodnią granicę Unii Europejskiej, co jest istotne zarówno dla transportu drogowego, jak i transportu kolejowego. Polska stanowi początkowy (lub końcowy, zależnie od punktu widzenia) przystanek na Nowym Jedwabnym Szlaku. Jest jednak jeden obszar branży TSL, w którym Polska nie odgrywa kluczowej międzynarodowej roli: strategiczny transport lotniczy. Wiele wskazuje jednak na to, że ten stan ulegnie zmianie, a razem z nim w znacznym stopniu rozwiną się pokrewne gałęzie transportu. Przyczyni się do tego jedna inwestycja: Centralny Port Komunikacyjny.

Centralny Port Komunikacyjny – czym jest CPK? Na czym polega inwestycja?

CPK (lub też: Port Lotniczy Solidarność) jest projektem ogromnego hubu logistycznego. Projekty zakładają budowę węzła komunikacyjnego na powierzchni 3000 ha, łączącego w sobie możliwości transportu drogowego, kolejowego oraz lotniczego. CPK, skupiony przede wszystkim na ruchu pasażerskim, będzie również niezwykle ważnym punktem na polskiej i europejskiej mapie transportów towarowych. Skala inwestycji jest ogromna. Planowana jest budowa i modernizacja:

  • czterech pasów startowych o długości 4000 m każdy
  • linii kolejowych o łącznej długości niemal 1800 km, w tym
    • Warszawa – CPK – Łódź Fabryczna o długości 140 km
    • Gdańsk – CPK – Warszawa o długości ok. 300 km
    • Warszawa – CPK – Wrocław o długości ok. 400 km
  • sieci dróg dojazdowych i krajowych
    • rozbudowa autostrad (w tym: autostradowa obwodnica Warszawy)
    • modyfikacja i budowa nowych dróg ekspresowych

Według spółki Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o. o. zakładają, że od momentu oddania CPK do użytku, węzeł będzie w stanie obsłużyć 45 milionów pasażerów rocznie i wygeneruje znaczną ilość miejsc pracy.

CASE STUDY: TRANSPORT LOTNICZY Z USA

Lokalizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego. Gdzie znajdzie się CPK?

Centralny Port Komunikacyjny zajmie terytorium 3000 hektarów na terenie gminy Baranów. Lokalizacja to ok. 38 km od Warszawy i ok. 78 km od Łodzi. Będzie to więc największy port lotniczy w Polsce, położony w centralnej części kraju. Bliskość autostrady A2 oraz planowana budowa połączeń kolejowych dodatkowej sieci dróg oznacza, że CPK będzie świetnie skomunikowany z każdym miastem w Polsce. Plany budowy połączeń kolejowych zakładają, że dojazd do portu z dowolnego punktu w Polsce będzie zajmował nie więcej niż 2,5 godziny. Infrastruktura budowana i modyfikowana na potrzeby CPK pozwoli również na przyspieszenie połączeń między miastami (przykładowo: Warszawa – Płock z 2,5 h do 45 min).

Jak Centralny Port Komunikacyjny wpłynie na gospodarkę – miejsca pracy i wzrost gospodarczy

Centralny Port Komunikacyjny CPK. Grafika przedstawia samolot PLL LOT oraz wskaźniki ekonomiczne zwiększające możliwości polskiej gospodarki.
Grafika przedstawiająca korzyści gospodarcze z budowy CPK. Źródło: materiały prasowe

Porty komunikacyjne i węzły logistyczne z zasady przyczyniają się do rozwoju regionu i państwa, w którym się znajdują. Nie inaczej będzie w przypadku CPK. Według IATA, otwarcie portu będzie oznaczało 10% wzrostu dostępności lotniczej, co przełoży się na wzrost PKB kraju o 0,5%. Raport PwC wskazuje na możliwe wzrosty:

  • turystyki nawet o 4%
  • importu o 1,7%
  • eksportu o 3,3%

Budowa CPK oznacza zwiększenie przychodów budżetowych o 2,4 mld PLN z racji uruchomienia węzła oraz nawet 4,7 mld PLN z tytułu zwiększenia PKB!

Przyśpieszenie gospodarcze nie jest jedyną korzyścią płynącą z budowy CPK. Port potrzebuje pracowników – wygeneruje prawie 150.000 miejsc pracy! Według badań Oxford Economics, 10 miejsc pracy w branży lotniczej generuje średnio 26 miejsc pracy w dalszym łańcuchu dostaw. Jak szacuje ministerstwo unfrastruktury, w przypadku CPK będzie to 40.000 miejsc pracy w bezpośrednim otoczeniu węzła oraz 110.000 w branży transportowej, usługowej, logistycznej, hotelarskiej i innych.

SPRAWDŹ MOŻLIWOŚCI TRANSPORTU LOTNICZEGO I KOLEJOWEGO

Komponenty Centralnego Portu Komunikacyjnego – lotnictwo, kolej i rynek transportów cargo

Centralny Port Komunikacyjny. Plan portu komunikacyjnego w Baranowie w oparciu o definicję portu lotniczego.
Definicja portu lotniczego, według której planowana jest budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. Źródło: materiały prasowe

Centralny Port Komunikacyjny jest ogromną inwestycją, łączącą w sobie kluczowe punkty transportu lotniczego, drogowego i kolejowego. Oprócz wartości w transporcie osobowym, port odegra także kolosalną rolę w transporcie towarowym. Składać się na niego będą największe w Polsce pasy startowe i lądowiska, węzeł kolejowy i drogowy. CPK będzie pełnił funkcję nie tylko głównego polskiego portu lotniczego i punktu przesiadkowego, lecz także hubu pasażerskiego i logistycznego dla całej Europy Środkowo-Wschodniej. Dołączy tym samym do tak ważnych lotnisk w Europie, jak Madryt Barajas (MAD), czy Lotnisko Charlesa de Gaulle’a w Paryżu.

Centralny Port Komunikacyjny CPK – komponent lotniskowy

W ramach pierwszego etapu, Port Lotniczy Solidarność (CPK) będzie w stanie obsłużyć do 45 mln pasażerów rocznie. Lotnisko będzie budowane w kilku etapach, a składać będzie się z modułów. To pozwoli na stały rozwój portu. W pierwszym etapie planowana jest budowa dwóch równoległych dróg startowych (o łącznej długości 80000 m). Pierwszy etap to także budowa infrastruktury wspierającej funkcjonowanie lotniska, infrastruktury do obsługi ruchu pasażerskiego i cargo oraz infrastruktura poza działaniem lotniska, która jednak jest potrzebna do działania portu.

Centralny Port Komunikacyjny CPK – komponent kolejowy

Centralny Port Komunikacyjny CPK. Stacja kolejowa przy terminalu pasażerskim na lotnisku Chopina.
Stacja kolejowa na lotnisku Chopina – kolej jest nieodłącznym elementem liczących się na świecie portów lotniczych.

W działaniu węzła konieczne jest zróżnicowanie środków transportu pozwalających na korzystanie z niego. Oprócz lotniska największą inwestycją CPK jest węzeł kolejowy. Jest to ogromne przedsięwzięcie, które pozwoli na bezpośrednie skomunikowanie z portem 100 polskich miast (czas przejazdu max. 2,5 h). Według planów budowa portu ma skutkować budową/modernizacją prawie 1800 km linii kolejowych do 2034. Połączenie kolejowe jest dla portów lotniczych kluczową kwestią zarówno w przypadku transportów pasażerskich, jak i towarowych.

CZARTER SAMOLOTU TRANSPORTOWEGO

Jak Centralny Port Komunikacyjny wpłynie na rynek transportowy w Polsce?

Budowa CPK w znacznym stopniu wpłynie na rynek transportowy w Polsce. Nie tylko oznaczać będzie uruchomienie dużego centralnego hubu logistycznego, lecz także wymusi zmiany na innych lotniskach i węzłach przesiadkowych. Od początku jaskrawą i kontrowersyjną kartą w historii inwestycji był wpływ CPK na inne porty lotnicze w okolicy oraz na obciążenie i tak już popularnego odcinka autostrady A2 z Łodzi do Warszawy. Swego czasu głośne były także plany budowy specjalnej „autobusostrady” – linii drogowej przeznaczonej wyłącznie do użytku samochodów ciężarowych i zbiorowego transportu osobowego.

Przekierowanie ruchu pasażerskiego i wzrost znaczenia w transportach cargo

Centralny Port Komunikacyjny CPK. Samolot transportowy An-225 Mirja manewrujący przy podejściu do lądowania.
W marcu 2020 na lotnisku Okęcie wylądował samolot transportowy An-225 Mirja – największy transportowiec świata. Lądowisko CPK będzie w stanie obsługiwać wiele takich samolotów rocznie.

CPK ma na celu między innymi skupienie w jednym punkcie nie tylko polskiego, lecz także europejskiego i międzynarodowego ruchu lotniczego. Oznacza to podniesienie rangi Polski na międzynarodowej mapie lotniczej oraz zwiększenie przepływu pasażerów w ruchu lotniczym. Jednocześnie budowa CPK odciąży mniejsze lotniska w kontekście ruchu towarowego – o ile większość połączeń pasażerskich będzie kierowanych do Baranowa, o tyle transporty cargo będą mogły dalej docierać do mniejszych portów lotniczych, takich jak Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II, Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy, Lotnisko Chopina, Port Lotniczy Poznań-Ławica, Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach czy Port Lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta. Po modernizacjach z pierwszej i drugiej dekady XX w. samo lotnisko Chopina w 2018 obsłużyło ~92 mln kg cargo, co stanowi niemal 80% tego typu transportów w Polsce (nie uwzględniając tranzytu). Odciążenie ruchu pasażerskiego na innych lotniskach pozwoli zmniejszyć tę dysproporcję.

Kontrowersje dotyczące Centralnego Portu Komunikacyjnego

Centralny Port Komunikacyjny. Linia ukazująca odległość pomiędzy CPK a Lotniskiem Chopina.
W linii prostej planowany CPK znajduje się w odległości zaledwie 33 kilometrów od Lotniska Chopina.

Pomimo że Centralny Port Komunikacyjny stanowi szansę dla polskiej gospodarki, pojawiają się pytania o to, czy na pewno jest potrzebny. Przeciwnicy inwestycji wskazują na kanibalizację innych portów lotniczych. Sztandarowym argumentem przeciwko budowie CPK jest bardzo kosztowna modernizacja Lotniska Chopina, zakończona ledwo kilka lat temu. Jej zakończenie spotkało się w czasie z ograniczeniem ruchu i wzrostem znaczenia lotniska w Modlinie. Obecnie Okęcie obowiązuje rygorystyczne ograniczenie ruchu w godzinach nocnych oraz zmniejszony ruch w połączeniach dziennych. W przestrzeni publicznej słychać głosy o politycznym charakterze obostrzeń – CPK jest sztandarowym projektem rządu Beaty Szydło, a później Mateusza Morawieckiego. Stąd pytanie, czy odciążanie lotniska działającego poniżej swojej przepustowości nie jest zmarnowaniem jego potencjału, kosztu inwestycji i działaniem wizerunkowym.

Pojawiły się również plotki, według których długość pasów startowych została dostosowana do potrzeb amerykańskich bombowców strategicznych. Czy to prawda? Obyśmy się nie przekonali!

SKONTAKTUJ SIĘ ZE SPEDYTOREM

FAQ: BBA Transport System a Centralny Port Komunikacyjny

Jako firma spedycyjna BBA Transport System skupia się przede wszystkim na jak najsprawniejszym i najkorzystniejszym cenowo transporcie towarów. Oznacza to, że BBA Transport System wykorzystuje wszelkie dostępne środki pozwalające zapewnić najwyższą jakość obsługi.

Czy zorganizujecie transporty lotnicze z CPK?

Tak, transporty lotnicze z CPK będą pozostawały w naszym zasięgu. Wynika to z naszej przynależności do IATA, WCA i innych organizacji zrzeszających przewoźników i agentów. Organizacja transportów lotniczych z CPK jedynie rozszerzy nasze możliwości spedycyjne.

Czy zorganizujecie transporty kolejowe z CPK?

Mamy co do tego pewność. Centralny Port Komunikacyjny to strategiczna inwestycja, która umożliwi sprawniejsze transporty intermodalne. Dworzec cargo w CPK umożliwi przeładunek dużych ilości towarów przewożonych w transporcie lotniczym, pozytywnie wpłynie na dostępność transportów lotniczych cargo i potencjalnie obniży ich cenę.

Jak budowa CPK wpłynie na organizację przez BBA Transport System transportów z innych miast?

Przede wszystkim: dalej będziemy je organizowali. CPK spełni rolę hubu logistycznego, czyli punktu pośredniego, usprawniającego komunikację. Jeśli jednak przy danym zleceniu będą przesłanki co do tego, że bardziej opłaca się nie angażować w działania CPK, wyłączymy je z kosztorysu.

Czy budowa CPK wpłynie na specjalizację firmy?

BBA Transport System zawsze będzie dywersyfikowało swoje metody transportu – nie zamierzamy wyspecjalizować się tylko w jednej gałęzi. Tym nie mniej większa łatwość organizacji transportów lotniczych i kolejowych na pewno przełoży się na ich popularność wśród usług oferowanych przez nas.

SZYBKI KONTAKT

KONTAKT ZE SPEDYTOREM
Pn. - Pt. 8:00 - 16:30

Powiązane artykuły

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Możesz użycz tych znaczników HTML tagów i atrybutów:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

5 × 5 =

*